پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۰۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
طرح توسعه حرم حضرت احمد بن موسی (ع) شاهچراغ در شیراز که هفت سال پیش لغو شد تا خانه‌های بافت تاریخی شیراز حفظ شود، دوباره در دستور کار دولت ابراهیم رئیسی قرار گرفته تا صدای اعتراض حامیان میراث فرهنگی را بلند کند.
شعار سال: طرح توسعه حرم حضرت احمد بن موسی (ع) شاهچراغ در شیراز که هفت سال پیش لغو شد تا خانه‌های بافت تاریخی شیراز حفظ شود، دوباره در دستور کار دولت ابراهیم رئیسی قرار گرفته تا صدای اعتراض حامیان میراث فرهنگی را بلند کند.
 
طرح توسعه حرم شاهچراغ موسوم به طرح ۵۷ هکتاری، در سال ۸۹ از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن از همان زمان آغاز شد، اما به دنبال بررسی طرح و تبعات تخریبات صورت گرفته در بخشی از بافت تاریخی واقع شده در محدوده طرح، چهار سال بعد از سوی همان شورا دوباره بررسی و به دلیل آشکار شدن برخی تناقض‌ها و مغایرت‌های اساسی با طرح جامع و تفضیلی شهر شیراز ملغی اعلام شد. شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به دنبال ارایه گزارش درباره اقدامات صورت گرفته در بخشی از بافت تاریخی شهرشیراز، در جلسه روز چهاردهم مهر ۹۳ اعلام کرد که به جهت عدم ارائه نقشه‌ها و اسناد تکمیلی وفق شروط مصوبه مورخ ششم دی ۸۹ شورایعالی در خصوص طرح توسعه حرم حضرت احمد بن موسی (ع) شاهچراغ و فقدان نقشه‌های ملاک عمل مصوب و همچنین مغایرت بند۶ مصوبه مذکور با ضوابط سازمان میراث فرهنگی، مصوبه مذکور ملغی و ضمن تاکید بر عدم هرگونه مداخله و اجرای طرح در اراضی پیرامونی حرم مطهر مقرر گردید محدوده طرح توسعه حرم وضوابط و مقررات مربوطه در قالب طرح تفصیلی بافت تاریخی شهر شیراز تعیین و توسط دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ابلاغ شود.

هرچند در این سال‌ها گاهی درباره ضرورت اجرای این طرح با حفظ بافت تاریخی منطقه صحبت می‌شد، اما هیچگاه این موضوعات جدی نبود چراکه مصوبه آن لغو شده بود. اما با تغییر دولت، زمزمه‌های اجرای این طرح جدی‌تر شد. به عنوان نمونه آیت الله دژکام امام جمعه شیراز دوم مهرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز از طولانی شدن روند بررسی طرح توسعه حرم مطهر پس از یازده سال گلایه کرد. هفتم مهرماه نیز سید احسان اصنافی شهردار جدید شیراز در مراسم معارفه خود، طرح ۵۷ هکتاری توسعه حرم را از اولویت‌های خود اعلام کرد. حالا این طرح در دستور کار قرار گرفته و موجب نگرانی فعالان میراث فرهنگی شده چرا که توسعه حرم شاهچراغ موجب تخریب بافت تاریخی می‌شود و نمی‌توان بخشی از خانه‌های تاریخی موجود در این محوطه ۵۷ هکتاری را مستثنی کرد و طرح توسعه حرم، کل این منطقه را در بر می‌گیرد.

یکی از مصوبات دولت در سفر اخیر به استان فارس درباره طرح توسعه ۵۷ هکتاری حرم مطهر بود که بر مبنای آن باید کارگروهی مرکب از نماینده وزارت میراث فرهنگی، نماینده شهرداری شیراز و نماینده استاندار فارس تشکیل شود و میراثی بودن ۲۰۰ خانه اطراف حرم شاهچراغ (ع) بازنگری شود که در نهایت رای این هیئت ۳ نفره لازم‌الاجرا باشد. محمدهادی ایمانیه استاندار فارس روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای ۲۰۰ خانه اطراف حرم مطهر هیئت ۳ نفره کارشناسی تشکیل می‌شود گفت: این هیئت بررسی می‌کنند که آیا خانه‌ای واقعا میراث فرهنگی است یا نه؟ تا بتوان طرح توسعه را دنبال کرد، چون بسیاری از خانه‌ها در این منطقه تاریخی نیست، اما با بهانه تاریخی بودن مانع هستند.

پیش از آن، سخنان و گلایه‌های صریح عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی در شورای اداری استان فارس مبنی بر مایه شرمساری بودن بافت تاریخی و اطراف حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شیراز نقش مقدمه برای عملیاتی شدن این طرح را ایفا کرد. گویا حفظ بافت تاریخی شیراز همچون حفظ حریم پاسارگاد برای وزیر میراث فرهنگی چندان اهمیتی ندارد!

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سه شنبه شب در حاشیه سمپوزیوم یکصد سال گردشگری ایران در جمع خبرنگاران، درباره مصوبه لزوم بازنگری میراثی بودن ۲۰۰ خانه در اطراف حرم شاهچراغ و اجرای طرح توسعه ۵۷ هکتاری در جریان سفر رییس جمهور به استان فارس، گفت خواهش می‌کنم به جای این‌که سوالی از قبل طراحی کنید و دنبال جواب‌هایی باشد، به سخنرانی من توجه کنید. اگر به عنوان خبرنگارِ همکار ما می‌خواهید مطلبی روشن شود به صحبت‌های من دقت کنید. من می‌گویم ما مسائل مختلفی داریم که باید دور هم بنشینیم با کارشناسی آن‌ها را حل کنیم. هر کسی می‌آید و جبهه‌بندی می‌کند و اختلاف می‌اندازد، یکی می‌گوید این می‌خواهد فلان جا را خراب کند، از آن طرف، یک نفر دیگر می‌گوید که این‌جا تاریخی نیست و خانه معمولی است، یکی دیگر هم می‌گوید که ما آن‌جا زندگی می‌کنیم، بدبخت شده‌ایم فقط باید ببینید چیست، یک نفر دیگر هم می‌گوید این‌جا بافت تاریخی است و باید حفظ شود. ما حرف‌های مختلفی داریم و باید بنشینیم در خانواده گردشگری (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) با هم بحث کنیم و مسائل‌مان را حل کنیم. صورت مسأله را پاک نکنیم. درباره این موضوع (بافت تاریخی شیراز) هم فعلا بحث‌های کارشناسی مطرح است.

اما انچه موجب نگرانی شده عدم در نظر گرفتن استثنا در طرح توسعه حرم مطهر باشد که کل این بافت ۵۷ هکتاری را شامل می‌شود؛ طرحی که بعد از اعلام نظر هیات سه نفره باید تغییر کند و باید دید آیا اساسا امکان تغییرش وجود دارد یا خیر؟ مگر می‌توان محوطه‌ای ۵۷ هکتاری را توسعه داد، اما خانه‌های تاریخی موجود در آن را حفظ کرد؟ به این موضوع، نامشخص بودن ملاک‌ها برای تعیین تاریخی بودن یا نبودن این بافت و ۲۰۰ خانه مورد اشاره را هم باید افزود که نتیجه کار به آن بستگی دارد؛ مضافا اینکه اگر بافتی تاریخی باشد، هرگونه ساخت و ساز در اطراف آن هم مشمول قوانین و مقرراتی است که می‌تواند نتیجه را تحت الشعاع قرار داده و مانع از اجرای طرح توسعه حرم یا تعرض دوباره به حریم بافت تاریخی شود.
در واقع همین امر موجب نگرانی فعالان میراث فرهنگی و دلسوزان خانه‌های تاریخی شده است. ضمن اینکه به نظر می‌رسد سودجویی مادی برخی افرادی را که پشت این طرح قرار دارند و نقاب دغدغه‌های مذهبی زده اند نباید فراموش کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مردم سالاری، تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۵۶۹۶۸، www.mardomsalari.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
0
0
در کل تکلیف معلوم نیست یک نفر موافق توسعه حرم و یکی مخالف توسعه و این روند چند سال یکبار اتفاق میفته و در آخر معلوم نیست چی میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین