پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۰۴۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰
زمزمه‌های آغاز پیک ششم از اوایل آبان ماه شروع شد، اما چند روز بعد از اظهار نظر‌های مسوولان دوباره ورق برگشت و خیلی‌ها ورود این پیک را رد کردند، اما فراز و فرود آمار‌های هفته اخیر پیام دیگری دارد؛ آغاز زنگ خطر پیک جدید...

شعار سال:  سیر صعودی واکسیناسیون در ماه‌های اخیر و در کنار آن حذف بسیاری از محدودیت‌ها و در نهایت اعتماد به صحبت‌های وزیر بهداشت مبنی بر پایان واکسیناسیون تا آبان ماه این گمانه را که کرونا قدرت نفوذ پذیری خود را کم کم از دست می‌دهد بیشتر و بیشتر تقویت کرد.
 
اما چند روز بعد ماجرا ابعاد دیگری پیدا کرد و برخی ورود پیک ششم را به دلیل باز بودن مسیر‌های جاده‌ای و از همه مهمتر پایان تعطیلی‌های اصناف محتمل دانستند و درباره آن صحبت کردند و در مقابل هم عده‌ای این اظهار نظر‌ها را رد کردند، اما روی رعایت پروتکل‌های بهداشتی اصرار داشتند؛ اما اگر نگاهی به آمار‌های روز‌های اخیر بیندازید متوجه می‌شوید که بالا رفتن تعداد مبتلایان از احتمال پیک ششم خبر می دهد.
 
در این میان بهرام عین الهی، وزیر بهداشت به عنوان مسوول مستقیم کنترل این شرایط همان اوایل آبان، خبر از ورود به پیک ششم داد، اما سعی کرد با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید و ماسک‌های خود را در هیچ جا برندارید استرس زیادی به مردم وارد نکند، اما ماجرا به همین جا ختم نشد و همین چند روز پیش محمد باقر قالیباف گفت که عین الهی باید به مجلس بیاید و پاسخگوی شرایط کنونی باشد.

افزایش شهر‌های قرمز زنگ خطر جدی
 
طبق آماری که وزارت بهداشت منتشر می‌کند روز ۱۰ آبان تعداد شهر‌های قرمز ۲۲ شهر بود، اما روز ۱۷ آبان این تعداد به ۳۳ شهر رسید و این یعنی گمانه زنی‌ها درباره پیک ششم درست بوده و رسیدن تعداد شهر‌های نارنجی از ۱۱۴ به ۹۵ هم این نکته را نشان می دهد که احتمالا شهر‌های نارنجی دوباره به سمت قرمز شدن رفته اند.
 
در پایتخت نیز طبق گزارش‌های ستاد فرماندهی عملیات مقابله با کرونا سیر کاهش آمار در تهران در طول هفته گذشته، نسبت به هفته قبل از شیب ملایم‌تری برخوردار بوده، اما اگر بخواهیم نگاه کلان تری به موضوع داشته باشیم ماجرا ابعاد دیگری پیدا می‌کند بالا رفتن تعداد بستری‌ها در روز‌های اخیر پیام دیگری دارد؛ اولین شاخصی که زنگ خطر شرایط شکننده و ناپایدار را در تهران به صدا درمی‌آورد تعداد مراجعین سرپایی است که طبق آمار اکنون بین ۱۰ تا ۱۱ هزار نفر در روز به مراکز درمانی در تهران مراجعه می‌کنند.
 
طبق آن چه نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در تهران، می‌گوید: اگر مراجعین سرپایی از عدد ۱۵ هزار نفر در روز بالاتر رود یکی از جدی‌ترین علائم اولیه برای شدت‌گرفتن بیماری کرونا در تهران است.
 

گرچه تعداد موارد شناسایی بیماران در کشور با تست مثبت از اول هفته جاری به زیر هفت هزار بیمار جدید و آمار مرگ و میر نیز به طور متوسط کمتر از ۱۵۰ مورد گزارش شده است، اما بررسی‌های اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد، پس از سرعت‌گرفتن تزریق واکسن، برخی از افراد سوار بر موج بی‌خیالی شده‌اند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌ترین سطح از ابتدای شیوع کرونا رسید. این وضعیت به افزایش مراجعات سرپایی و تغییر شاخص‌های بستری در برخی استان‌ها منجر شده است. طبق گفته علیرضا زالی میزان رعایت پروتکل‌ها به زیر ۵۰ درصد سقوط کرده است این یعنی بیش از نیمی از ایرانی‌ها ماسک نمی‌زنند، فاصله‌گذاری را رعایت نمی‌کنند؛ در تجمعات و مراسم عروسی و عزا شرکت می‌کنند و البته در کنار سفر به استان‌های شمالی و جنوبی تور‌های سفر به ترکیه نیز به راه است.
 

تکرار تجربه یعنی ورود به خطر بزرگتر
 
پیشتر هم اشاره کردیم که شاید یکی از دلایل افزایش تعداد آمار مبتلایان به کرونا رفع محدودیت‌ها باشد هر چند این رفع محدودیت‌ها به همین جا ختم نشد و زمزمه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هم احتمال ورود به پیک ششم را تقویت بخشید، اما هنوز هیچ منبع رسمی و مسوولی ماجرای ورود به پیک ششم را به صورت رسمی و دقیق اعلام نکرده و همین مساله یادآور زمستان ۹۸ است زمانی که مدتی از ورود کرونا به ایران گذشته بود، اما مسوولان اصرار داشتند تا جاییکه امکان دارد این موضوع را تکذیب یا رد کنند، اما این انکار کردن سبب شد کشور با بحران عجیب و جدی دست و پنجه نرم کند و شاید اگر همان زمان این موضوع به درستی اطلاع رسانی و مدیریت می‌شد ابعاد این بیماری آنقدر وسعت پیدا نمی‌کرد، حالا هم نگرانی‌ها این موضوع را تقویت می‌بخشد که سهل انگاری در برداشتن محدودیت‌ها فاجعه دیگری را برای مردم رقم بزند و آمار فوتی‌های بالای ۱۰۰ دوباره به ۶۰۰ و ۷۰۰ برگردد.
 
پرشنگ ناظمی، یک متخصص بیماری‌های عفونی، با بیان اینکه نباید آزموده‌های گذشته را تکرار کنیم، می‌گوید: در حال ورود به پیک ششم کرونا هستیم، زیرا در برخی از شهر‌ها شاهد افزایش بیماران سرپایی، بستری و فوتی هستیم.
 
البته او این موضوع را هم بیان می‌کند که هنوز با قله و روند افزایشی و شیب صعودی مواجه نشدیم، اما ممکن است با بازگشایی مدارس آن هم به طور یکسان در تمام استان‌ها، در پایان آبان وارد پیک ششم شویم از این رو نباید آزموده‌های گذشته را تکرار کنیم.
 
آمار‌ها چه می‌گوید؟
 
در بازه بین ۱۳ تا ۱۸ آبان ماه با اینکه آمار فوتی‌ها از ۱۵۸ نفر به ۱۱۲ نفر رسیده، اما در همین بازه زمانی آمار مبتلایان تغییر زیادی کرده است؛ در همان تاریخ سیزدهم آبان آمار مبتلایان ۹ هزار و ۸۶۲ نفر و روز چهاردهم هشت هزار و ۶۲۳ نفر یعنی چیزی حدود هزار مبتلا کمتر البته آمار فوتی‌ها هم در روز چهاردهم آبان ۳۵ نفر کمتر شد و به ۱۳۲ نفر رسید.

پانزدهم آبان ماه شرایط خیلی بهتر شد و تعداد مبتلایان نسبت به روز قبل سیر نزولی چشمگیری داشت و به شش هزار و ۸۰۳ نفر رسید و تعداد فوتی‌ها هم ۱۲ نفر کمتر شد و آمار آن روز فوتی‌ها روی عدد ۱۲۰ ایستاد.
 
اما روز شانزدهم آبان ماه شرایط تغییر کرد و آمار مبتلایان به هفت هزار و ۵۵۴ نفر رسید یعنی هزار نفر بیشتر و تعداد فوتی‌ها هم به ۱۲۶ نفر رسید یعنی ۶ نفر بیشتر از روز قبل و ماجرا زمانی خطرناک‌تر و زمزمه‌های آغاز پیک ششم شروع شد که آمار در روز هفدهم آبان ماه به هشت هزار و ۳۴۱ نفر رسید و فوتی‌ها هم ۱۴۰ تایی شد یعنی هم فوتی‌ها و هم مبتلایان بیشتر شدند؛ هر چند روز هجدهم آبان ماه آمار فوتی‌ها به عدد ۱۱۲ رسید، اما آمار مبتلایان خیلی تغییری نداشت و به هشت هزار و ۳۰۵ نفر رسید؛ و در نهایت در روز نوزدهم آبان ماه هم ۱۳۵ نفر فوت شدند و هفت هزار و ۹۴۸ نفر هم مبتلا که نسبت به روز قبل آمار فوتی‌ها افزایش و مبتلایان کمتر شد.
 
به نظر می‌رسد احتمال‌های داده شده کم کم به واقعیت تبدیل می‌شوند و این یعنی ممکن است با بحرانی روبرو شویم که کنترل و مدیریت آن نیاز به چاره اندیشی در همین روز‌ها دارد، بی تفاوتی نسبت به بالا رفتن آمار مبتیلان خود گویای همه چیز هست و شاید لازم باشد که تصمیم گیران و در راس آن ستاد مقابله با کرونا دوباره برنامه محدودیت‌ها و حتی تعطیلی‌ها را مرور کنند و برای پیشگیری از بروز فاجعه‌های بعدی تدبیری بهتری بیندیشند.
                                                                                                                                                                                              
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری دیدارنیوز ، تاریخ انتشار: 20  آبان1400، کدخبر: 114018،www.didarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین