پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۲۶۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
عصر دیروز (شنبه ۲۲ آبان) در معیت سردار کریمی قدوسی نماینده محترم مردم مشهد که برای سخنرانی در یک همایش به رشت سفر کرده بود بر سر مزار سردار جنگل شهید میرزا کوچک خان جنگلی در محله سلیمانداراب رشت حاضر شدیم.
شعار سال: ایشان پس از از فاتحه و خواندن سنگ قبر میرزا عنوان کرد؛ بر اساس تاریخ شهادت سال ۱۳۰۰ امسال صدمین سالگرد شهادت میرزاست. حتما تدارک ویژه‌ای برای بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت ایشان دیده اید.

مانده بودم که واقعاً جواب ایشان را چه بدهم؟! از بی عرضگی‌هایی که امسال اتفاق افتاده؟! از بی تفاوتی‌هایی که در جهت بزرگداشت یکصدمین سالگرد صورت گرفته؟! از تقلیل یک مراسم بزرگ و باشکوه که باید به صورت کنگره‌ای عظیم برگزار شود به یک برنامه دم دستی؟! از عدم وجود یک مدیریت واحد کارآمد برای بزرگداشت یکصدمین سال؟! از از از ...

آیا واقعاً فضای استان ما و به ویژه شهر رشت شبیه بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت یک ابر مرد و یک قهرمان ملی است؟! اگر میرزا، شهیدی در آذربایجان و خراسان و اصفهان و لرستان و خوزستان و مازندران و جا‌های دیگر بود هم اینگونه تقدیرمی شد؟! فضای مردمی و استانی آن‌ها شبیه همین فضای ما بود؟!

چندین سال است برای اینکه شخصیت میرزا توسط عناصر لائیک و غیرمذهبی مصادره نشود، سعی شده است، وجه مذهبی شخصیت او پر رنگ‌تر و مراسم‌های سالگرد با یک رویکرد مذهبی و البته با شلختگی که بیشتر شبیه مراسم ختم بود، برگزار شود؟!

اینکه دغدغه مصادره نادرست و نامطلوب شخصیت مذهبی و ملی میرزا را داشته باشیم دغدغه درستی است. اما متاسفانه برای اجرای مراسمات سالگرد آن از افرادی استفاده شده است که تخصص و ذوقی در زمینه برگزاری مراسمات این‌چنینی نداشته اند!
 
میرزا، از غفلت برای یکصد سالگی شهادتت شرمنده ایم!

با این رویه، امسال نیز که باید مراسم عظیم و باشکوهی که اوج ذوق و سلیقه هنری و آیینی و بومی در آن تجلی داشته باشد، برگزار شود، اتفاق نخواهد افتاد و تقریباً مانند گذشته برگزار خواهد شد؟!

آیا نباید غیر از آنکه به ابعاد مذهبی شخصیت میرزا می‌پردازیم به ابعاد ملی آن نیز توجه کنیم؟! آیا نباید در یکصدمین سالگرد شهادت میرزا بزرگداشت آن را به صورتی کنگره‌ای عظیم برگزار کنیم؟! آیا نباید با هماهنگی‌های لازم پیامی از مقام معظم رهبری برای این کنگره دریافت کنیم؟! آیا نباید از شخصیت‌های برجسته و محققین و پژوهشگران تاریخی در حوزه نهضت جنگل و تاریخ گیلان زمین در این کنگره استفاده می‌شد؟! آیا نباید از جلوه‌های هنری ویژه و مراسمات گوناگون که لازمه برگزاری یک کنگره عظیم هستند استفاده کنیم؟!

آیا نباید یک دبیرخانه دائمی از سال گذشته تا امسال دایر می‌شد و مقالات داخلی و خارجی را برای برگزاری این کنگره دریافت می‌کرد؟! آیا نمی‌توانستیم از اندیشمندان و شخصیت‌های برجسته علمی و تاریخی و پژوهشی کشور‌های حوزه دریای خزر که مرتبط با موضوع نهضت جنگل هستند دعوت می‌کردیم؟! آیا و آیا و آیا..

بیان این حرف‌ها فقط ابراز ناراحتی و دلواپسی است و دردی را قطعا دوا نخواهد کرد و البته آن‌هایی که باید به فکر این کنگره می‌بودند الان به فکر دادن لیست‌ها و گرفتن مناصب هستند و دیگر وقتی برای پرداختن به شهید مظلوم دیارمان، سردار مظلوم جنگل ندارد.... با این تفاسیر حرفی باقی نمی‌ماند جز اینکه بگوییم.‌ای میرزا،‌ای سردار جنگل،‌ای سردار جهادکبیر، شرمنده ایم!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیار میرزا، تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰، gilkhabar.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین