پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۳۶۲
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶
رئیس شرکت استارت آپی و فناوری «ان اس او» که متهم به فروش فناوری جاسوسی به کشور‌های مختلف جهان است، تهدید کرد در صورت عدم حمایت تل‌آویو رسوایی‌های شخصیت‌های سیاسی را افشا خواهد کرد.
شعار سال: روزنامه هاآرتص به نقل از مدیر عامل شرکت اسرائیلی "ان اس او" که دولت ایالات متحده آن را در لیست سیاه خود قرار داده اعلام کرد، مسئله این شرکت بیش از آن که تجاری یا امنیتی باشد، یک مسئله سیاسی است و از همه مهم‌تر بیانگر عمق فساد در ساختار قدرت اسرائیل است.

به نوشته این رسانه عبری زبان رئیس این شرکت فشار‌های زیادی را به کابینه اسرائیل برای کمک به این شرکت جهت خروج از لیست سیاه آمریکا وارد می‌کند و او تهدید کرده است که در صورت عدم انجام چنین کاری اطلاعاتی را منتشر خواهد کرد که باعث می‌شود سیاستمداران اسرائیلی در تنگنا قرار بگیرند.

گفتنی است شرکت ان اس او از طریق برنامه‌های جاسوسی خود که به شماری از کشور‌ها از جمله تعدادی از کشور‌های متمول عربی فروخته بود، به سود‌های هنگفتی رسید، اما بعد از افشای برنامه جاسوسی شرکت موسوم به "پگاسوس" که از تلفن همراه هزاران نفر از مسئولین دولتی و روزنامه نگاران جاسوسی می‌کرد، دچار سقوط شدیدی شد.

به نوشته این رسانه عبری زبان، بعد از این تهدید مسئولین عالی رتبه اسرائیلی قول داده‌اند که تلاش‌هایی را برای رفع مجازات‌های اعمال شده علیه این شرکت در آمریکا به کار بسته و در عین حال به طرف آمریکایی هم قول خواهند داد که فعالیت شرکت از جمله نحوه بکارگیری و فروش برنامه پگاسوس را هم تحت کنترل بیشتری قرار دهند.

گفتنی است شرکت ان اس او قرارداد‌های به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار برای فروش برنامه‌های جاسوسی به امضا رسانده است که اسرائیل و وزارت جنگ این رژیم به آن مشروعیت بخشیده بودند.

براساس روایت این رسانه عبری زبان، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق اسرائیل اولین طرفی بود که برنامه پگاسوس را مورد استفاده قرار داد و توانست با فروش این برنامه به کشور‌های دیکتاتوری و عدم طرح پرسش در رابطه با عملکرد آن راه را برای عادی سازی روابط با این کشور هموار کرد.

به اعتراف هاآرتص پگاسوس به عامل اصلی توسعه روابط بین اسرائیل و امارات متحده عربی، مغرب، آذربایجان، عربستان و چند کشور دیگر تبدیل شد.

در کنار نتانیاهو یوسی کوهن رئیس سابق موساد نیز که در امر عادی سازی روابط بین اسرائیل و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس به ویژه کشور‌های امضا کننده توافقنامه ابراهیمی فعال بود هم از این برنامه به عنوان ابزاری برای ورود به جهان فعالیت‌های اقتصادی استفاده کرده است.

به روایت هاارتص برنامه پگاسوس کاتالیزور تاسیس شرکت سرمایه گذاری بود که وی با همکاری حاکمان امارات و مسئولین سابق دولت آمریکا از جمله وزیر خزانه داری دولت ترامپ و البته جارید کوشنر داماد ترامپ ایجاد کرده است.

اما این پایان ماجرا نبود، بلکه نفتالی بنت نخست وزیر فعلی رژیم اسرائیل هم تلاش کرد در قالب همکاری با ان اس او به اهداف سیاسی خود برسد.

او حتی پیش از رسیدن به نخست وزیری و در زمان وزارت جنگ کابینه نتانیاهو با ان اس او وارد مذاکره شد تا سیستم کنترل هوشمند شهروندان عادی اسرائیلی را به بهانه شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا ایجاد کند.

ایلیت شاکید وزیر فعلی امور داخلی رژیم اشغالگر هم در حال حاضر با همکاری شاباک در حال اجرای این طرح برای کنترل اسرائیلی‌ها است.

گرچه شرکت ان اس او تاکید می‌کند که بدون موافقت وزارت جنگ اسرائیل هیچ یک از قرارداد‌ها قابلیت امضا و اجرا شدند، نداشتند، اما بعد از رسوایی افشای این مسئله، به نحوی پشت این شرکت را خالی کرده و آن را در مقابل این رسوایی تنها گذاشته بودند.

همین فشار‌ها که با قرار گرفتن در لیست سیاه آمریکا به نقطه اوج خود رسیده باعث استعفای مدیر عامل این شرکت شد.

با این حال بعد از تهدید رئیس ان اس او در افشای اطلاعات سیاستمداران اسرائیلی، مسئولین رژیم اشغالگر قدس فشار خود را بر دولت آمریکا جهت برداشتن نام این شرکت از لیست سیاه آغاز کردند.

به نوشته هاآرتص: "شالیو هالیو" رئیس و بنیانگذار این شرکت تهدید کرده است «اگر دولت اسرائیل برای نجات شرکتم وارد عمل نشود، من قدرت آن را دارم که تعداد زیادی از اطلاعاتی را افشا کنم که می‌تواند سیاستمداران اسرائیلی و دوستان اسرائیل را در موضع بغرنجی قرار خواهد داد.»

در پایان این پرسش مطرح می‌شود در سایه سوء استفاده‌هایی که رژیم اسرائیل از این شرکت فناوری در امر رخنه به حریم خصوصی بسیاری از شخصیت‌های جهان کرده، آیا امروز خود قربانی آن خواهد شد و آیا امروز چاقوی جاسوسی اسرائیل تهدید به بریدن دسته خود کرده است؟


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: ۲۵ آبان۱۴۰۰، کد خبر:۲۶۰۸۵۳۷، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین