پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۳۹۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
«جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که به شدت برای استعفاء تحت فشار است، گفت که بر اینکه اصراری به ماندن در پست وزارت ندارد و از هرکاری که به نفع لبنان باشد، استقبال می‌کند.
شعار سال: وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که اخیرا به دلیل اظهاراتش پیش از تصدی پست وزارت در خصوص تجاوز عربستان و امارات به یمن، تحت فشار قرار گرفته، در جدیدترین مصاحبه خود تصریح کرد که از هر راه‌حلی که به نفع لبنان باشد و روابطش را با کشور‌های حاشیه خلیج فارس احیا کند، استقبال می‌کند.

وی در گفت‌وگوی با شبکه لبنانی «ام تی وی»، در خصوص فشار‌های برخی طرف‌ها برای استعفاء تصریح کرد که نمی‌خواهد استعفایش «مانند تیر هوایی باشد که به هیچ نتیجه‌ای منجر نشود».

وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که تاکنون در مقابل فشار‌ها برای استعفایش مقاومت کرده و حتی جمعه پیش گفته بود که «نظرات در خصوص استعفای من به دو بخش موافق و مخالف تقسیم شده و این مسأله بیش از حد بزرگ شده است»، شب گذشته تصریح کرد: «من دغدغه‌های مردم لبنان را درک می‌کنم. سنگ‌اندازی نمی‌کنم و به [پست]وزارت نچسبیده‌ام، زیرا این وزارتخانه ملک شخصی یا منزل من نیست».

قرداحی تاکید کرد که از هر راهکاری که که به نفع لبنان باشد و روابط این کشور با کشور‌های حوزه خلیج فارس را احیا کند، استقبال می‌کند.

وی جمعه پیش از دیدار با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنانی، با اشاره به این‌که در این دیدار، موضوع استعفایش طرح نشده و با تأکید بر این‌که اصراری بر نگه داشتن منصبش ندارد، گفت: «من کسی را به چالش نمی‌کشم نه نخست‌وزیر و نه عربستان سعودی را که برایش احترام قائلم».

این سخنان در حالی مطرح می‌شوند که نخست‌وزیر لبنان پس از فشار‌های عربستان سعودی به صورت ضمنی از وزیر اطلاع رسانی این کشور خواسته بود که استعفایش را اعلام کند.

او گفته بود: «درخواستم را از وزیر اطلاع‌رسانی تکرار می‌کنم و از او می‌خواهم که وجدان خود را قاضی قرار دهد، شرایط را بسنجد، موضعی را که باید اتخاذ شود، اتخاذ کند و منافع ملی را به شعار‌های پوپولیستی ترجیح دهد».

با این حال، ساعتی پس از این اظهارات، جورج قرداحی بر موضع پیشین خود تأکید کرد و گفت که از سمتش استعفا نخواهد داد.

تنش اخیر میان لبنان و کشور‌های حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی از آنجا آغاز شد که جرج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به پست وزارت است، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

قرداحی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

در پی این اظهارات، عربستان سعودی، بحرین، امارات هر یک سفرای خود را از لبنان فراخواندند و کویت هم در گامی مشابه ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، ۴۸ ساعت به کاردار سفارت لبنان فرصت داد تا این کشور را ترک کند.

وزارت خارجه کویت در بیانیه خود اعلام کرده بود که این تصمیم را به دلیل ادامه اظهارات منفی علیه سعودی و «عدم اتخاذ اقدامات مناسب جهت جلوگیری از قاچاق به کشور‌های عضو شورای همکاری» گرفته است.

به اعتقاد اغلب ناظران و تحلیلگران سیاسی، ریاض با هدف ضربه زدن به دولت لبنان، اظهارات سابق یک وزیر لبنانی را بهانه بحران‌سازی علیه بیروت قرار داده است. حتی اندیشکده صهیونیستی موسوم به «مرکز تحقیقات امنیت قومی اسرائیل» وابسته به دانشگاه تل آویو طی مطالعه‌ای با بررسی این امرف اذعان داشت که عربستان سعودی از اظهارات وزیر قرداحی برای «بحران‌سازی با هدف ضربه زدن به حزب الله و دولت جدید به ریاست "نجیب میقاتی"»، سوء‌استفاده کرده است.

در ادامه این بررسی با تایید این‌که جای تردید است که استعفای قرداحی به پایان بحران ایجاد شده، منجر شود، آمده است که عربستان سعودی پس از آن‌که تمام تلاش‌های سابقش برای تقویت و تحکیم سلطه خود از طریق اردوگاه اهل سنت در لبنان، شکست خورد، اقدام به استفاده از آخرین سلاح خود یعنی اقتصاد لبنان کرد و با این اقدام «قمار خطرناکی» را آغاز کرد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:۲۵ آبان ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۰۸۲۴۰۰۰۳۸۸/farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین