پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۵۰۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹
مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قم گفت: پرسش اینجاست که هدف امام عصر (عج) از تشکیل حکومت و رسیدن به قدرت چیست و چرا به جای دعوت مردم به دینداری و تقوا به فکر تشکیل حکومت هستند؟ بر اساس روایات مهدوی، دنیای زیبای پس از ظهور زمانی رقم می‌خورد که حضرت تشکیل حکومت دهند و با تاریکی و ظلم مبارزه کنند.
شعار سال: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مُلایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قم شامگاه هفتم آذرماه و در نخستین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی مهدویت با موضوع «سبک زندگی و منتظرپروری» که به‌همت دانشگاه آزاد اسلامی استان و با حضور دانشگاهیان این دانشگاه در بستر فضای مجازی برگزار شد با طرح این پرسش که تا چه اندازه می‌توان به اجرای مقررات دین در خانواده و جامعه پرداخت؟ اظهار کرد: هر فردی به‌میزان قدرت و نفوذ خود می‌تواند دین را در خانواده، محله، شهر و کشور به مرحله عمل برساند اگر فردی قدرت داشته باشد، می‌تواند دین را به قانون تبدیل کند و جنبه‌های حقوقی به آن ببخشد یعنی در مقابل انجام ندادن آن دیگران را مؤاخذه کند و برایش پاداش یا جُرم تعریف کند.

وی ادامه داد: قدرت در سایه تشکیل حکومت به‌دست می‌آید و حکومت می‌تواند تمامی ساحت‌ها و آحاد جامعه را مدیریت و راهبری کند. در اسلام قدرت مطلوبیت ذاتی ندارد و تشکیل حکومت برای کسب قدرت در صورتی که پشتوانه دین قرار نگیرد مقبولیت نخواهد یافت که اگر این اتفاق نیفتد، پابرجا بودن حکومت موقت است. اهمیت حکومت تا آنجاست که در زمان حیات امام علی (ع) قدرت و حکومت توسط عده‌ای منفعت‌طلب از آن حضرت سلب شد تا حضرت نتوانند از طریق قدرت تغییرات را در ساحت‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... در جامعه ایجاد و آن‌را به سمت اسلامی شدن پیش ببرند و اینکه نتوانند برنامه‌های حکومت نبوی را در جامعه پیاده کنند.

ولایت؛ ضمانت حکومت اسلامی و اجرای دین

ملایی با اشاره به آیه اکمال (مائده/۳)، بیان کرد: دین در مقام نظر و عمل کامل است، شیعه معتقد است خداوند پیامبر (ص) و امامان را ضمانت اجرایی برای حکومت اسلامی قرار داد لذا حاکم اسلامی باید صلاحیت‌های لازم را برای اجرای دین در عمل احراز کند و اگر نهاد حکومت در دست کسی جز افراد واجد صلاحیت باشد که مجری دین نیستند، باید آن‌را حکومت طاغوت خواند که در چنین حالتی می‌گوییم حکومت دینی قابل اجرا در جامعه نیست و بر همین اساس است که امام زمان (عج) برای تشکیل حکومت دینی ناچار است قیام کند و حکومت را به مرحله اجرا در جامعه درآورد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: پرسش اینجاست که هدف امام عصر (عج) از تشکیل حکومت و رسیدن به قدرت چیست و چرا به جای دعوت مردم به دینداری و تقوا به فکر تشکیل حکومت هستند؟ بر اساس روایات مهدوی، دنیای زیبای پس از ظهور زمانی رقم می‌خورد که حضرت تشکیل حکومت دهند، با تاریکی و ظلم مبارزه کنند و نهاد قدرت را به دست گیرند تا به عباد صالح خدا که تنها شایستگان حاکمیت بر مردم و مجریان واقعی دین هستند، بسپارند.

ملایی با ذکر اینکه حکومت نتیجه ذاتی ندارد، تصریح کرد: حکومت ابزاری برای اجرای دین و فراهم ساختن زمینه سعادت بشر است و در مسیر تشکیل حکومت مهدوی قدرتمندان عالم به مبارزه با آن حضرت بر می‌خیزند تا مانع این مهم شوند و مبارزه آن حضرت بر خلاف تصورات عمومی با مردم گناهکار نیست بلکه با صاحبان قدرت در جهان به پیکار بر می‌خیزند؛ در عصر ظهور نهاد حکومت برای اجرای منویات اسلام تشکیل می‌شود.

وی در خصوص آیه اکمال گفت: خداوند زمانی که امامت و ولایت را برای اجرای دین و تشکیل حکومت به‌عنوان ضمانت کار قرار می‌دهد ابراز رضایت می‌کند و دین را کامل شده می‌خواند. بدون ولایت، قدرتمندان عالم اجازه اجرای دین در جامعه را نمی‌دهند حال آنکه اگر ولایت باشد دین قدرت و ضمانت اجرایی خواهد یافت. خداوند در آیه ۲۸ سوره مبارکه فتح نیز می‌فرماید: هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ، پیداست که دین خدا باید بر تمام دیگر ادیان غلبه یابد، اگر حرف حق و حقیقت در موضع ضعف بیان شود راه به جایی نخواهد برد و شنیده نمی‌شود لذا قدرت حائز اهمیت است.

قدرت و حکومت به صالحان تعلق دارد

مدرس حوزه و دانشگاه با تصریح اینکه بر طبق آموزه‌های دین قدرت به صالحان تعلق دارد، افزود: قدرت باید هم شامل غلبه علمی و هم غلبه عملی باشد و تا زمانی که قدرت طاغوت مسلط باشد، هر حرف حقی در نطفه خفه می‌شود که نمونه کوچکی از آن فضای مجازی است که وقتی بستر در دست طاغوت باشد به محض انتشار یک حرف حق از سوی شخصی، صفحه او بسته و حذف می‌شود. قدرت‌های طاغوتی اگر بالاتر قرار گیرند با سیاسی‌کاری و اعمال نفوذ و قدرت اجازه عرض اندام و پیشرفت به دیگران نمی‌دهند. بر همین اساس است که در نظام تکوین و تشریع قدرت متعلق به صالحان است.

ملایی با ذکر اینکه انسان صالح امانت‌دار قدرت است، تصریح کرد: بر همین اساس، قدرت و حکومت باید به دست مهدی موعود (عج) سپرده شود تا بیاید و به مصداق آیه ۳۳ سوره توبه، لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ، دین حق را مستقر و مسلط بر تمام ادیان و جهان از جنبه‌های مختلف پر از عدل و داد کند. حضرت حکومت تشکیل می‌دهند تا قدرت عملی اجرای دین و استقرار عدل و داد را پیدا کنند و زمینه رشد انسان را فراهم کنند.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قم با طرح این پرسش که ماهیت سبک زندگی منتظرانه چیست؟ بیان کرد: سبک زندگی باید انسان‌های منتظر تربیت کند و پرورش دهد، انبیای الهی نیز منتظر بودند که آخرین امام از آخرین پیامبر بیاید. با این نگاه باید توجه شود که افق نگاه منتظر کجاست و شخص منتظر چه کسی است. نسل مهدوی و امام زمانی (عج) که هدفش تشکیل حکومت جهانی است چه ویژگی‌هایی دارد؟

ملایی تأکید کرد: مقام معظم رهبری از سال‌های دور تا کنون خطاب به دولتمردان توصیه فرمودند که وضعیت معیشت و اقتصاد مردم را تا آنجا که ممکن است بهبود بخشند چرا که بدون معیشت دین و ایمان مردم از بین می‌رود و حال آنکه مسئولان به‌ویژه در سال‌های اخیر با عملکرد خود شور و هیجان مردم برای ورود به این مباحث را از آنان سلب کرده‌اند، لذا ضمانت اجرای دین و اخلاقیات زمانی است که حکومت در دست صالحان قرار گیرد. بسیاری از بی‌اخلاقی‌ها در جامعه حاصل دروغ‌پردازی صریح و آشکار برخی مسئولان بوده است. مصداق حدیث «الناس علی دین ملوکهم»، مردم از رفتار و کردار رهبران و مسئولان تبعیت می‌کنند.

وی سبک زندگی منتظرانه را متفاوت از زندگی‌های رایج امروز دانست و توضیح داد: زندگی منتظرانه نگاهی ناب به دین ناب دارد و از فضیلت سبک زندگی منتظرانه همین بس که سبک زندگی حضرت حجت بن الحسن (عج) منتظرانه است یعنی خود حضرت هم منتظَر و هم منتظِر هستند، لذا سبک زندگی کسانی که بر محور انتظار حرکت می‌کنند، امام زمانی است.

ملایی با تصریح اینکه اکتفای صرف به فضایل شرط تبعیت از سبک زندگی منتظرانه نیست، بیان کرد: داشتن سبک زندگی منتظرانه نه‌تن‌ها یک فضیلت بلکه امری لازم و ضروری برای زندگی امروز بشر است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار: ۸ آدر ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۰۱۶۹۹۵، www.iqna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین