پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۰۹۰
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۹
مدیرعامل اتحادیه صید و صیادی بندر سیریک استان هرمزگان یکی از مهم‌ترین مشکلات فعلی جامعه صیادی را مدیران شیلات می‌داند و معتقد است باید شاهد تغییرات مدیریتی در سطوح کلان و خرد این سازمان باشیم تا مشکلات اتحادیه‌ها و تعاونی‌های صیادی دیده، پیگیری و رفع شود.
شعار سال: علی حاجی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه صید و صیادی بندر سیریک استان هرمزگان به بیان توضیحاتی درباره زمینه کاری اتحادیه صید و صیادی سیریک، نحوه صید ماهیان، میزان استفاده از روش‌های نوین صیادی، نحوه نگاه مسئولان شیلات به اتحادیه‌های صیادی و میزان حمایت از آن‌ها و مهم‌ترین مشکلات جامعه صیادی پرداخت که مشروح این مصاحبه در ادامه می‌آید.

جناب حاجی‌زاده، درباره زمینه کاری خود توضیح دهید.

مجموعه ما بالغ بر ۵۰ عضو فعال در تعاونی دارد و ۲۳۰ هکتار نیز سطح زیر کشت میگو داریم. یک مجموعه فرآوری و سردخانه نیز در اختیار داریم که فرآوری بالغ بر یک‌هزار تن ماهی و میگو در آن انجام می‌شود. این مجموعه هرچند نام دولتی روی آن است، اما به صورت خصوصی اداره می‌شود. سردخانه‌ای هم که در اختیار ما قرار دارد، شخصی است و به‌صورت خانوادگی اداره می‌شود.

در این مجموعه ما ۱۱ لنج آب‌های دور و شناور‌هایی که تن ماهیان را صید می‌کنند، وجود دارد. کار آن‌ها نیز تأمین ماهی صنعتی برای کارخانه‌های کنسروسازی است. در حال حاضر در اتحادیه سراسری هم به عنوان مشاور و معاون اتحادیه مشغول به کار و مشاوره هستم و در صددیم برخی از برنامه‌ها را در این منطقه و مجموعه عملیاتی کنیم تا در زمینه صید و صیادی تحولی ایجاد شود.

درباره برنامه‌های خود در مجموعه صید و صیادی سیریک توضیح دهید.

در حال حاضر برنامه داریم که بتوانیم شناور‌هایی را که تن ماهیان را صید می‌کنند، به‌روز کنیم. شناور‌های ما در حال حاضر با ظرفیت حداکثر ۱۰۰ تن، تن ماهی صید می‌کنند، اما وقتی این صید تخلیه می‌شود، یک سوم از ماهیانی که صید کردیم، بی‌کیفیت و درجه ۲ و ۳ هستند، به این دلیل که فرآوری ضعیف و انجماد سریعی روی آن‌ها انجام نمی‌شود؛ لذا در صددیم شناورهایمان را به رشته قلاب یعنی یک روش نوین صید مجهز کنیم؛ البته این اقدام در سطح جهانی کار جدیدی نیست، بلکه سال‌ها از آن استفاده شده است. تن‌ماهی‌ها یکی از گران‌ترین ماهی‌های دنیا هستند و در پایین‌ترین سطح قیمت هر کیلو تن ماهی ۱۰ تا ۱۳ دلار است، ولی قیمت درجه یک آن برای ما ۳۵ هزار تومان است. برای حل این اختلاف قیمت نیازمند این هستیم که شرایط و امکانات خود را به‌روز کنیم. در ابتدا و برای شروع صید رشته قلاب را باید گسترش دهیم و در لنج‌ها این نوع صید را به صیادان آموزش بدهیم تا به جای تور از رشته قلاب استفاده کنند. اقدام دوم این است که درجه سردخانه‌ها باید از ۴۰ به ۷۰ درجه زیر صفر برسد که در همین زمینه هم تکنولوژی‌های ارزان‌قیمتی وارد بازار شده تا این کار را انجام دهیم.

وقتی خون‌گیری تن ماهیان انجام و خون آن‌ها تخلیه و سریعاً ماهی‌ها منجمد شوند، تازگی آن‌ها حفظ می‌شود و به کیفیت مدنظر بازار‌های جهانی دست پیدا می‌کنیم. اگر به سمت صید رشته قلاب و انجماد ماهی‌ها در دمای منفی ۷۰ درجه هم برویم، به جای ۱۰۰ تن صید، ۱۰ هزار تن ماهی صید می‌کنیم و محصولمان را با قیمت جهانی و کیفیت برتر به فروش می‌رسانیم.

مسئولان شیلات استان از در پیش گرفتن این روش صیادی استقبالی داشته‌اند یا خیر؟

صید و صیادی به روش تور در دنیا منسوخ شده و محدودیت‌هایی برای آن قائل شده‌اند. وقتی صید هدفمند با رشته قلاب داشته باشیم، بچه ماهی‌ها، لارو‌ها و... صید نمی‌شوند و ذخایر ماهی خود را از بین نمی‌بریم. برای استفاده از این روش بعید می‌دانم که شیلات مخالفتی داشته باشد. این شیوه صیادی هم سودده است و هم آموزش سختی ندارد؛ البته بدون حمایت شیلات نمی‌توانیم به این شیوه صید اقدام کنیم، ولی اگر به سمت این صید نرویم، دچار مشکل می‌شویم.

درباره صید ترال و علت گرایش صیادان به این صید توضیح دهید.

متأسفانه در این چند سال تبلیغات روی صید ترال زیاد بود و ما صید ترال را در منطقه رواج دادیم؛ البته مسبب وقوع این وضعیت خود شیلات بود که صید ترال را توسط کشتی‌های چینی رواج داد و وقتی مردم دیدند که کشتی‌های چینی در حال صید ترال هستند و هیچ کس هم مانع آن‌ها نمی‌شود، به این سمت رفتند، زیرا روش صید ترال خیلی ارزان، ولی مخرب است و همه می‌توانند اقدام به صید آن کنند.

تفاوت قیمت ماهی صید شده با تور و رشته قلاب چقدر است؟

قیمت ماهی صید شده با تور و قلاب متفاوت است. ماهی صید شده به روش قلاب زنده است و این ماهی را بعد از خون‌گیری بلافاصله منجمد می‌کنیم و به همین دلیل این ماهی خیلی تازه است. تجهیزات صید قلاب از تور ارزان‌تر است. یک لنج برای یک فصل صید ماهی دو میلیارد تومان هزینه دارد، زیرا ۱۰۰ تا ۱۲۰ طاقه تور نیاز دارد، ولی صید با قلاب یک سوم این مقدار هزینه دارد و فرسودگی و استهلاک تجهیزات را نیز ندارد.

سیستم مدیریت شیلات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر سیستم مدیریت شیلات خوب نیست. نگاه شیلات به تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها ضعیف است و به کمک ما نمی‌آید و تا زمانی که این وضعیت ادامه داشته باشد، نمی‌توانیم پیشرفتی داشته باشیم و باید خودمان اقدام به تجهیز خودمان کنیم.

در مجموعه صید و صیادی سیریک چه اقداماتی انجام می‌شود؟

در این مجموعه برای بسیاری از صیادان که به شیوه قلاب صید می‌کنند، کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم. همچنین صید و صیادی را به سمت قلاب برده‌ایم و تجهیزاتی وارد کرده‌ایم تا این شیوه صید را گسترش بدهیم.

مسئولان شهرستان تا چه میزان از شما حمایت می‌کنند؟

بخش خصوصی وقتی در حال کار است، دو کار می‌تواند انجام دهد؛ ابتدا این‌که باید وقتش را با مدیران بگذارند و امتیا بگیرد و یا این‌که فعالیت تجاریش را انجام دهد. در حال حاضر مسئول دو شرکت حمل و نقل دریایی دیگر نیز هستم و مجوز صادرات و فروش ماهی خاویار را در دست دارم. با این وجود امیدوارم با روی کار آمدن دولت مردمی بتوانیم با کار و فعالیت پیشرفت کنیم و مشکلات ما حداقل شنیده بشود. همچنین امیدوارم تعاونی‌های محلی دیده شوند و مشکلات آن‌ها حل شود. مسئولان باید پیگیری کنند که چرا تعاونی‌ها غیرفعال هستند و باید پیگیری شود تا شیلات به این تعاونی‌ها توجه کند.

در نمایشگاه شیلات آبان ماه امسال چه مسائلی را به‌عنوان اولویت خود با مسئولان شیلاتی در میان گذاشتید؟

امسال برای اولین بار غرفه اتحادیه صیادی هرمزگان را در نمایشگاه شیلات داشتیم و غرفه شیلات مازندران، چابهار و... هم در کنار ما بود، ولی توجهی به ما نشد. امیدواریم با تغییرات مدیریتی در سطح کلان سازمان شیلات این تغییرات به سطوح پایانی مدیریتی نیز تسری یابد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری روستانیوز، تاریخ انتشار:۱۵ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۳۳۸۰، www.rustanews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین