پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۴۵۴
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
بعد از جنگ تحمیلی و با وجود تمامی تلاش های صادقانه انجام شده ، هنوز شاهد حوادث ریز و درشت انفجار مین در کشور هستیم. کشور ایران بر طبق آمار بین المللی بعد از مصر، دومین کشور دارای آلودگی مین به تعداد 16 میلیون عدد است. برنامه مدون و زمان بندی شده برای پاکسازی این تعداد مین کجاست ؟
شعار سال: مین ابزاری جنگی شامل مقداری مواد منفجره در محفظه‌ای فلزی یا پلاستیکی در اندازه‌های گوناگون بوده که با توجه به هدف طراحی اش ، برای نابودی و آسیب زدن به خودروها ، کشتی‌ها ، قایق‌ها ، هواپیماها و زخمی کردن و زمین گیر کردن افراد به‌کار می‌رود. در حال حاضر ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون مین در جهان کار گذاشته شده که ۴ میلیون آن باقی‌مانده جنگ جهانی دوم است و ۲۳۰ میلیون مین نیز در انبار های نظامی وجود دارد. بررسی ها نشان می دهند که سرعت مین‌گذاری چهار برابر بیش از سرعت خنثی‌سازی مین‌ها است و گردآوری مین‌های کارگذاشته شده کنونی به ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه و هزار سال زمان نیاز دارد .

مین‌ها تفاوتی بین نظامیان و غیرنظامیان قائل نیستند و پس از پایان درگیری هم همچنان خطرناک باقی‌مانده و زمین‌ها را تا مدتها گذرناپذیر و غیرقابل استفاده می‌کنند. در بسیاری از موارد هم مکان دقیق مین‌گذاری مشخص نیست و این کار مین‌روبی را دشوار و آهسته می‌کند. این خطرات باعث شده تا مناطق دارای زمین‌های مین‌گذاری‌شده با مشکلات بزرگی در زمینه سکونت مجدد، کشاورزی و گردشگری روبرو باشند. تلاش بین‌المللی برای منع کاربرد مین به ویژه مین‌های ضدنفر در قالب پیمان اتاوا در سال ۱۹۹۷ با نام کامل کنوانسیون ممنوعیت استفاده، تولید، انبار و نقل‌ و انتقال مین‌های ضد نفر و نابودی آن‌ها متجلی شده‌ است. تاکنون ۱۵۶ کشور با امضای این پیمان بین‌المللی پذیرفته‌اند که از تولید، استفاده، طراحی، ذخیره و تجارت مین‌های ضد نفر خودداری کنند.

آمارها می گویند که در حدود ۴۲۰۰۰ کیلومتر مربع از اراضی ایران آلوده به مین‌های به‌جا مانده و عمل‌نکرده جنگ ایران و عراق است که نظامیان رژیم بعث، در زمان اشغال اراضی جمهوری اسلامی، در زمین تعبیه کرده‌اند. سوال اینجاست که برنامه واقعی و بودجه متمرکز برای مین زدایی به چه شکلی تدوین گردیده و در نظر گرفته شده است؟

برنامه پاکسازی 16 میلیون مین در ایران کجاست؟
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین