پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۰۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
در شرایط تشدید تحریم‌ها برای ایران، کنیا می‌خواهد کارخانه تولید ۱۰۰ هزار تن چای در ایران را راه‌اندازی کند. تولید چای خارجی در ایران چقدر واقعیت دارد؟

شعار سال:تحریم‌ها در سال‌های اخیر باعث شده ایران به جای پول نفت صادراتی خود به تهاتر کالا روی بیاورد. مهر ماه امسال بود که فرهاد نوری، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با مهر اعلام کرده بود: مقرر شده در مقابل صادراتی که در حوزه مواد نفتی به سریلانکا داشته‌ایم، چای وارد کنیم.
 
حالا اما ماجرا تغییر کرده است. هفته گذشته احمدرضا بخشی، رئیس کمیسیون تخصصی چای فدراسیون صنایع غذایی به تسنیم گفته بود: «کنیا می‌خواهد کارخانه تولید ۱۰۰ هزار تن چای در ایران راه اندازی کند.»

رئیس سندیکای چای شمال با اشاره به راه‌اندازی ساخت کارخانه کنیایی‌ها برای تولید چای گفت: ورود کنیا به صنعت چای موضوع تازه‌ای نیست. بیش از ۱۰ سال است که کنیایی‌ها در شهر صنعتی لاهیجان چای تولید می‌کنند. اخیرا اما واردات ۱۰ تن چای خبرساز شده بود که ما مخالف واردات آن هستیم.
 
محمد صادق حسنی به تجارت‌نیوز توضیح داد: چایی که قرار است وارد شود از نوع کله مورچه‌ای است که با ذائقه و فرهنگ کشور سنخیت ندارد چون ایرانی‌ها عمدتا چای ارتدوکس مصرف می‌کنند و در شش ماهه نخست امسال این نوع چای وارد کشور نشده است.
 
او ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی در دهه ۷۰ یک واحد فراوری و بسته‌بندی چای در شهرک صنعتی لاهیجان احداث کرد که این کارخانه بعد از چند سال تعطیل شد. اکنون کنیایی‌ها بیش از ۱۰ سال است که در شهر لاهیجان کارخانه چای احداث کردند و تاکنون این تولید ادامه دارد.

تولید چای زیاد شد
 
حسنی با اشاره به وضعیت تولید چای کشور بیان کرد: امسال نسبت به سال گذشته تولید چای چهار درصد زیاد شد. علت افزایش تولید چای این است که باغات زیادی که در سال‌های قبل رها شده بودند امسال به چرخه تولید بازگشتند.
 
او اظهار کرد: تقاضا برای خرید چای از تیر تا مهر به دلیل فصل گرما وجود دارد. حالا اما امیدواریم در آبان بتوانیم چای‌ها مانده در انبار را بفروشیم.

تولید چای چقدر است؟
 
قیمت چای ایرانی چقدر است؟ رئیس سندیکای چای شمال پاسخ داد: چای ایرانی تابع نرخ دلار نیست. بنابراین قیمت آن نوسان زیادی ندارد. هر کیلو چای از کیلویی ۲۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد امسال ۲۵ هزار و ۷۵۰ تن چای خشک تولید شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۵ درصدی داشته است.
 
گویا در حال حاضر مصرف چای در کشور حدود ۱۰۰ هزار تن است که ۳۰ هزار تن آن از طریق تولید داخلی و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود که این موضوع نشان دهنده آن است که پتانسل مناسبی برای افزایش تولید چای در کشور وجود دارد. در چهار ماهه نخست امسال سه هزار و ۸۰۰ تن چای صادر شده است. (آمارها برگرفته از ایلنا)
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت نیوز  ، تاریخ انتشار: 27  آذر 1400، کدخبر: ،www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
0
0
حتما بازار خوبی داره دیگه!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین