پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۶۸۱۱۰
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۳
دبیر اندیشکده آمایش بنیادین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: الگوی توسعه بومی در ایران بر مبنای ارزش‌های خودی و اقتضائات بومی، چون نظام آرمانها، ارزش‌ها و مطلوبیت‌های فرهنگی و اجتماعی طراحی شده است.

شعار سال:دكتر حسین آرامی در گفت وگويي به تبيين الگوي توسعه بومي در قالب سند الگو پرداخت.
 
او گفت: از دیرباز در باب توسعه یکی از نکاتی که مورد اجماع نسبی صاحبنظران و دست اندرکاران توسعه به ویژه در نیم قرن اخیر قرار داشته نياز جوامع بشري به نسخه منحصر به فرد مخصوص خود است؛ به تعبیر دیگر نسخه واحدی برای توسعه یافتگی همه جوامع بشري وجود ندارد.
 
دبیر اندیشکده آمایش بنیادین سند الگوي اسلامي ايراني پيشرفت افزود: اگر مفهوم توسعه را برآیند دو بردار آسایش و آرامش بدانیم، در زمینه آسایش و دسترسی به امکانات رفاهی و مجموعه وسایلی که زندگی را برای بشر آسان تر و آلام بشر را کمتر و امکان لذت بردن از ایام را فراهم تر می کند مثل مسکن، خدمات حمل و نقل و ارتباطات، آموزش، بهداشت و درمان. اين امكانات تقریبا اشتراکات فراوانی بین مردم از نژادها و اقلیمهای مختلف در کشورهای گوناگون وجود دارد به طوري که در هر نسخه ای از توسعه و با هر برداشت و باوری از آن تلاش در ایجاد امکانات یاد شده و نمود چشم نواز آن وجود دارد.
 
آرامي متذكر شد: اما در زمینه مولفه دوم توسعه یعنی آرامش، چنین تشابه و یکسانی وجود ندارد زیرا احساس آرامش بیشتر متکی بر ساختار روحی روانی افراد و انگاره های ذهنی افراد جامعه است، امری که از جمله به طور وثیقی با مقوله فرهنگ و نظام ارزشی مرتبط است. چه بسا افراد و جوامعی که با وضعیت معیشتی ساده، از زندگی رضایت بالایی دارند و همين مسئله باعث ايجاد حس آرامش در آنان می شود و چه بسا افراد و جوامعی که علیرغم برخورداری از امکانات رفاهی بسیار بالا نه تنها احساس آرامش ندارند بلکه به شدت احساس پوچی و بیهودگی می کنند و زندگی را تاریک و تکراری مي پندارند.
 
او خاطرنشان كرد: جهان بینی، فرهنگ، نظام ارزشی، احساس تعلق و مشارکت در سرنوشت خود و نظام سیاسی، نقش پررنگی در ایجاد حس آرامش در افراد جامعه دارد از این رو توسعه واقعی یک جامعه متکی به نظام آرمانها، ارزشها و مطلوبیت های فرهنگی و اجتماعی بستگي دارد و هر برنامه توسعه اي در یک جامعه باید به این مقولات توجه کند و بر مبنای آن طراحی و تدوین شود و این یعنی ضرورت تدوین برنامه توسعه بومی.
 
دبیر اندیشکده آمایش بنیادین سند الگوي اسلامي ايراني پيشرفت افزود: توسعه بومی یعنی توسعه كشور بر مبنای ارزشهای داخلي جامعه. در ایران برای اجتناب از سوء برداشت از واژه توسعه، كلمه پیشرفت به كار برده مي شود. به همين دليل است كه سند الگوی اسلامي ايراني پیشرفت طي يك دهه تدوين شد و اين یعنی الگوی توسعه بومی در ايران بر مبنای ارزشهای خودی و اقتضائات بومی است.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی  شفقنا، تاریخ انتشار:  27 آذر 1400، کدخبر:1281947 ، www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین