پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۲۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
یک کمیته در مجمع عمومی سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در محکومیت وضعیت حقوق بشر کشورمان به تصویب رساند.
شعارسال: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل در جلسه سه‌شنبه شب خود با 85 رأی موافق، 35 رأی مخالف و 63 غایب پیش‌نویس قطعنامه محکومیت وضعیت حقوق بشر ایران را تصویب کرد و در آن با تکیه بر ادعاهایی بی‌اساس در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران، کاهش بازداشت‌های خودسرانه را خواستار شد و نسبت به محدودیت آزادی بیان،‌ مذهب، عقاید در این کشور ابراز نگرانی کرد.

در این قطعنامه همچنین از تلاش‌های رئیس جمهوری در ایران برای ارتقاء وضعیت حقوق زنان استقبال شده است.

این قطعنامه باید به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل نیز برسد.

بر اساس این گزارش، نماینده روسیه پس از تصویب پیش‌نویس این قطعنامه آن را نشان دهنده رویکرد سیاسی سازمان ملل نسبت به کشورها دانست. کمیته سوم سازمان ملل علاوه بر این،‌ وضعیت حقوق بشر در کره شمالی را محکوم و قطعنامه مشابهی نیز علیه دولت سوریه تصویب کرد.

شعار سال: بهرام قاسمی، سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی وزارت امور خارجه در واکنش به تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه کشورمان در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: جمهوری اسلامی ایران قطعنامه وضعیت حقوق بشر در ایران که در هفتاد و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد توسط کانادا و سایر هم‌بانیان آن کشور تهیه شده است را مردود و غیرقابل قبول می‌داند. متاسفانه این قطعنامه بدون در نظر داشتن واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران، صرفا مبتنی بر نگرشی گزینشی، مقابله جویانه و تنها با اهداف خاص سیاسی تدوین و تصویب شده است.

قاسمی ضمن محکوم کردن سوء استفاده برخی کشورها از مساله "حقوق بشر" گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از موضوع حقوق بشر توسط کشورهای غربی علیه کشورهای مستقل جهان را مردود و محکوم می‌داند.

وی افزود: ساز و کارهای حقوق بشری سازمان ملل متحد نباید دستمایه‌ای برای بازی‌های سیاسی قدرت‌های بزرگ و خصومت‌های برخی کشورها نسبت به سایر جوامع قرار گیرد.

هم‌چنین غلامحسین دهقانی،سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است در این کمیته در مورد آن رای گیری شود، یک بار دیگر به خوبی فقدان صداقت از سوی آن دسته از مدعیان خود خوانده حقوق بشر که بانیان این قطعنامه هستند را آشکار می‌کند. تردیدی نیست که وضعیت حقوق بشر در ایران در خور چنین قطعنامه مغرضانه‌ای نیست و کانادا و سایر بانیان این قطعنامه نیز از این واقعیت آگاهند. لیکن بانیان این قطعنامه به حدی بی‌پروا بوده‌اند که کشورهایی را که به طور فاحش به نقض حقوق بشر می‌پردازند و با مصونیت کامل مرتکب قساوت علیه شهروندان شده و می‌شوند را نیز در میان بانیان قطعنامه آورده‌اند.

او افزود: حضور بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر در جهان (رژیم صهیونیستی) در فهرست بانیان این قطعنامه نفرت‌انگیز است. بدیهی است که ایران صرفا به دلیل تسلیم نشدن در مقابل فشارهای سیاسی بانیان اصلی این پیش‌نویس مورد هجوم واقع شده است. امروز شاهدیم که بار دیگر حقوق بشر به ابزاری برای اعمال فشار ناعادلانه بر ملتی که استقلال را بر تسلیم در مقابل مداخله انتخاب کرده است، مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد. شاهد آنیم که موضوع حقوق بشر هم‌چنان برای دنبال کردن منافع نامشروع کشورهایی که به صورت سنتی و تاریخی مدافع استعمار، برده‌داری، نژادپرستی و آپارتاید بوده‌اند مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 26 آبان 1395، کد مطلب: 95082618395، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین