پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۸۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸
در حالی سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت پدیده زیر میزی را جرم و تخلف می‌دانند که بررسی‌های میدانی حاکی از شیوع این پدیده در میان برخی از پزشکان به بهانه تعرفه‌های پایین و کمی دستمزد است.

شعار سال:  «دستمزد جراحی من برای درآوردن فیبروم داخل رحم شما ۲۰ میلیون تومان است، تازه برای شما که بیمار سال گذشته من بودید ۵ میلیون تومان تخفیف داده‌ام و هزینه بیمارستان هم ۱۰ میلیون تومان است.» «من برای جراحی توده تخمدان شما ۱۰ میلیون تومان می‌گیرم هزینه بیمارستان هم به صورت مستقل باید به صندوق بیمارستان واریز کنید.»
 
 این‌ها سخنان دو پزشک زنان به دو بیمار مختلف است، پزشکانی که به صورت رسمی از بیماران دستمزدی خارج از تعرفه‌های مصوب خدمات را تقاضا می‌کنند. این علاوه بر آنی است که بیمارستان به عنوان دستمزد و کارانه به آن‌ها خواهد داد. این امر چندین سال است از سوی برخی از پزشکان مطرح است، اما بهانه‌ها متفاوت است. مالیات بالا، تعرفه‌های پایین یا تبحر و مهارت پزشک در انجام آن عمل خاص، به گفته یک بیمار عمل جراحی تا پس از واریز مبلغ انجام نمی‌شود، پول هم به حسابی غیر از حساب پزشک واریز می‌شود تا موضوعی مانند مالیات بر درآمد برای آنها مطرح نشود.
 
چند وقتی است که دوباره موضوع زیرمیزی گرفتن برخی پزشکان پررنگ شده است، زیر میزی پولی است که خارج از تعرفه هتلینگ بیمارستانی و دستمزد مصوب به برخی از پزشکان داده می‌شود در غیر این صورت آن پزشک از ادامه درمان بیمار منصرف می‌شود.
 
این در حالی است که هرگونه گرفتن مبلغی از بیمار خارج از تعرفه‌های مصوب از نظر وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی تخلف محسوب شده و با پزشکی که زیر میزی بگیرد نیز برخورد انضباطی می‌شود. از سوی دیگر در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت آمده است: «هرگونه دریافتی بالاتر از سقف تعرفه خدمات سلامت مصوب هیئت وزیران به هر طریقی، از جمله قید خدمات ارائه‌نشده در صورت حساب بیمار، دریافت هرگونه وجه بدون ارائه رسید رسمی، هرگونه دریافتی خارج از بیمارستان‌ها و مراکز جراحی محدود بابت ارائه خدمات در این مؤسسات، عقد هرگونه قرارداد یا پرداخت بالاتر از تعرفه‌های مصوب هیأت وزیران توسط سازمان‌های بیمه‌گر پایه و تکمیلی و سایر نهاد‌های حمایتی و سایر سازمان‌های دولتی و غیردولتی خریدار خدمات سلامت و هرگونه تبانی مالی بین مؤسسات و مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت به ضرر گیرندگان خدمات تخلف محسوب می‌شود.»
 
تأیید رواج زیرمیزی در میان پزشکان

با این حال وزارت بهداشت این موضوع را رد نکرد؛ علیرضا رحیم‌نیا رئیس اداره بازرسی وزارت بهداشت در نشست خبری هفته قبل خود بر این موضوع صحه گذاشت و گفت: من بحث زیرمیزی را رد نمی‌کنم و نمی‌گویم کسی زیرمیزی نمی‌گیرد. یکی از سیاست‌های ما برخورد با زیرمیزی است و راهکاری هم پیشنهاد دادند که قرار است بررسی شود؛ اگر مردم می‌خواهند پولی برای درمان بدهند باید به حسابداری بیمارستان بدهند.
 
بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت هم در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: قطعا هرآنچه را که خارج از قانون باشد، نمی‌توانیم تحمل کنیم. در صورتی با همکارانمان در خارج از بخش‌های دولتی، همکاری می‌کنیم که طبق قانون عمل کنند. تعرفه‌ها و ضریب‌ها مشخص است، قطعا بحث زیرمیزی خط قرمز ما خواهد بود. اگر در مرکز درمانی خصوصی زیرمیزی گرفته شود یا کار خلاف قانون انجام شود، قطعا ادامه همکاری با آن‌ها را نخواهیم داشت.
 
محمدرضا اسدی نایب رئیس اول سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ هم پرداختی خارج از تعرفه مصوب خدمات پزشکی را یک تخلف دانست و به جامعه ۲۴ گفت: اگرچه تعرفه‌های کنونی ظالمانه است، اما هیچ پزشکی حق ندارد خارج از این تعرفه‌ها ریالی از بیمار بگیرد. این کار تخلف بوده و شدیدا با آن برخورد خواهیم کرد.
 
شیوه برخورد با پزشکان زیرمیزی بگیر

محمدرضا خردمند، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی هم در گفتگو با جامعه ۲۴ ضمن تأکید بر خلاف بودن پرداخت زیرمیزی به پزشکان، بر عدم افزایش پرونده‌های شکایت مربوط به این پدیده تأکید کرد و گفت: آماری مبتنی بر افزایش شکایات مرتبط با پدیده زیرمیزی در دو ماه اخیر نداریم، بر همین اساس هنوز این موضوع نگران کننده نیست.
 
وی افزود: با این حال اگر دریافت خارج از تعرفه‌ای به سازمان نظام پزشکی گزارش شود، ما با آن برخورد خواهیم کرد.
 
خردمند اظهار کرد: برخورد با پزشکان متخلفی که اقدام به دریافت زیرمیزی کرده‌اند در صلاحیت هر دو سازمان نظام پزشکی و تعزیرات حکومتی است.
 
وی ادامه داد: اگر شکایت به سازمان نظام پزشکی بیاید، مشمول تخلفات انتظامی و برخورد انتظامی خواهد شد. معمولا برخورد انضباطی از توبیخ شفاهی و توبیخ کتبی آغاز و به محرومیت از طبابت به مدت سه ماه، یک سال و به تدریج افزایش پیدا می‌کند. این بسته به میزان تخلف دارد.
 
عدم آگاهی بیمار از حقوق سلامت

علی‌رغم این گفته‌ها درصدی قابل توجه از بیماران نسبت به حقوق خود ناآگاه بوده و به همین دلیل شاید بسیاری یا به اجبار تن به پرداخت زیر میزی داده و یا اینکه ندانند در صورتی که پزشکی از آن‌ها درخواست مبلغی خارج از پرداخت غیر از صندوق بیمارستان را داشت باید آن را به مقامات نظام پزشکی، تعزیرات حکومتی یا دفتر شکایات وزارت بهداشت گزارش دهند. اگر چنین شود در همین مدت کوتاه شاید آمار متخلفان در سازمان نظام پزشکی افزایش پیدا کند و با برخورد‌های شدید انضباطی کم‌کم بساط این پدیده مخرب سلامت برای همیشه جمع شود
 

تعداد بازدید : 17

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی  دیده بان ایران ، تاریخ انتشار:29  دی 1400، کدخبر: 124671، www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
صفر امینی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
0
0
آقای دکتر رضا ....... ،بابت جراحی غلاف عصب بینایی درخواست 50 میلیون نمودند؟ حق دارم نفرین کنم و بگم خدا کورشون کنه ایشالله.
مدیر پایگاه

سلام 


مشکل رو صرفا از جانب دکتر و هزینه های بالای دستمزد ایشان نبینید. مشکل را در دو حوزه بیمه سرتا به پا ناکارآمد و بعضا فاسد در کشور ببینید که نمی تواند حامی شما و ما و سایر شهروندان در مواقع اضطراری باشد. 


گام دوم هم ، مشکل را از تعرفه گذاری های مبهم وزارت بهداشت و درمان در جراحی های خاص ، جستجو کنید. 


ناگفته هم نماند که پزشکی در ایران( عموما حوزه تخصص بجز چند رشته مثل پردیس و دماوند و فیروزکوه)، متاسفانه بسیار پر شباهت به بهشت اقتصادی است.

محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
0
0
دیروز رفتم مطب دکتر ........... قوچان واسه یه عمل کیسه صفرا مبلغ 3500درخواست کرد یه شماره کارت داده ببر بریز بیار . من که نریختم و تا جایی که بتونم هم پیگیری می کنم. ول متاسفم واسه اونایی که زیرمیزی میدن و صداشون در نمی یاد
مدیر پایگاه

سلام
موضوع را به نظام پزشکی منعکس کنید
می توانیدبا هماهنگی و با حضور چندشاهد،پول رابه حساب بریزید و فیلم و عکس بگیرید و حتی عمل هم بشوید و سپس طرح شکایت کنید. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین