پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۰۳۹
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه میانگین اقلام دارویی تجویز شده توسط پزشکان در کشور را ۳.۵ برابر استاندار دنیا دانست و گفت: چین که بیش از ۱۲ برابر ایران جمعیت دارد مصرف دارویی به اندازه ایران دارد.
شعار سال: محمود کریمی ظهر امروز در چهارمین مجمع سلامت شهرستان، لازمه توسعه پایدار را سالم بودن جامعه و انسان‌ها از نظر سلامت دانست و گفت: اگر بتوانیم فقط تغذیه را اصلاح کرده و سبک غذای سالم را در پیش بگیریم شاید ۸۰ درصد بیماری رها را کنترل خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه موضوع خودمراقبتی از حدود ۵۰ سال قبل مطرح شده است، افزود: این موضوع در اجلاسیه سازمان جهانی بهداشت به واسطه افزایش سواد سلامتی مردم اعلام و تاکید شده بود که نمی‌توان با قرنطینه و واکسن سلامت مردم را تامین کرد و مردم باید در موضوع خود مراقبتی بیشتر فعال باشند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه رتبه اول مرگ و میر در جهان را مربوط به بیماری‌های غیرواگیر دانست و ادامه داد: در این نوع بیماری‌ها فقط مراقبت نیاز است و درمان‌هایی که صورت می‌گیرد نقش نگهدارنده برای جلوگیری از پیشرفت بیماری دارد.

وی با اشاره به اینکه خود مراقبتی تا ۵۰ درصد میزان بستری را کاهش می‌دهد خاطرنشان کرد: خود مراقبتی به اقدامات قبل از بیماری گفته می‌شود تا فرد برای سالم نگه داشتن خود و خانواده خود به رعایت برخی نکات می‌پردازد و از یک سری عادات دوری می‌کند.

کریمی مصرف خود سرانه دارو را یک معضل اجتماعی و اقتصادی دانست و گفت: گران شدن هزینه‌های ویزیت، تجربه قبلی از بیماری و همچنین مشاوره‌های نادرست از مهم‌ترین دلایل مصرف خود سرانه دارو در کشور است که به نوعی مخاطره تبدیل شده است.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه اضافه کرد: استفاده از دارو در کانال‌های صحیح خود عوارضی نیز بهمراه دارد و باید تا می‌توانیم از مصرف دارو خودداری کنیم حال آنکه تهیه برخی دارو‌ها از درگاه‌های غیرمجاز پیامد‌های زیانده بیشتری خواهد داشت.

وی میانگین اقلام دارویی تجویز شده توسط پزشکان در کشور را ۳.۵ برابر استاندار دنیا دانست و گفت: چین که بیش از ۱۲ برابر ایران جمعیت دارد مصرف دارویی به اندازه ایران دارد و متاسفانه اینطور باب شده که اگر پزشکی دارو تجویز نکند یعنی تشخیص درستی نداده است.

محمود کریمی تصریح کرد: درحالی دنیا در حال رفتن به سمت مصرف کمتر دارو و خود مراقبتی است که ایران در مصرف آنتی بیوتیک جزء سه کشور اول دنیاست و بین ۴۰ تا ۶۰ درصد آنتی بیوتیک‌هایی که استفاده می‌شود نیز اصلا لزومی به تجویز نداشته است.

وی با بیان اینکه مجمع سلامت نیاز به یک همدلی و اتحاد در اجرای دستورالعمل‌ها دارد، اظهار کرد: طرح تعالی و عدات نظام سلامت پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه عدالت آموزشی و بهداشتی درمانی مطرح شده و هدف کلی این طرح آن است که شاخص‌های سلامت را ارتقا دهیم.

وی مبارزه با فساد و تعارض منافع و همچنین خود مراقبتی را از بحث‌های مورد تاکید در این سند دانست و گفت: طرح تحول سلامت بعنوان طرح عدالت و تعالی نظام سلامت کلید خورده است و مبارزه با فساد و عدالت برای ارتقا سلامت کشور نفعی جز برای مردم نخواهد داشت.

رئیس شبکه دامپزشکی ساوه نیز با بیان اینکه در این حوزه پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام مورد تاکید است، گفت: دامپزشکی یکی از ارکانی است که بخشی از ۷۵ درصد سهم سلامت و بهداشت جامعه را دارد می‌باشد.

داود سرمدی افزود: از ۱۵۰۰ بیماری عفونی که انسان را درگیر می‌کند حدود ۸۰۰ عدد مشترک بین انسان و دام است که برخی از آن‌ها مثل هاری بصورت مستقیم و برخی نیز مثل فرآورده‌ها از طریق گوشت و لبنیات به انسان منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سطح شهرستان بیش از ۱۰۰ هزار راس دام سنگین داریم که بیش از ۶۰ هزار راس آن در محدوده آوه است، اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار راس دام سبک داریم که در سطح شهرستان پراکنده است و کنترل واحد‌های دامی و پرورشی بصورت دوره‌ای انجام می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی ساوه گفت: در حال حاضر در شهرستان ۹ واحد کارخانه تولید خوراک دام و کنستانتره وجود دارد، ۳ واحد تولید مکمل دارویی، یک بیمارستان دامپزشکی، شش درمانگاه و شش داروخانه نیز فعال هستند که وظیفه کنترل آن‌ها بر عهده این مرکز است.

وی با بیان اینکه کلیه مرغداری‌ها از زمان جوجه ریزی تا کشتار زیر نظر پزشک مستقر قرار دارد، گفت: در پروسه تولید، توزیع و پخش همواره در کنار معاونت بهداشتی هستیم و دستگاه‌های متولی هستیم و آماده هرگونه همکاری در این خصوص خواهیم بود.

به گفته وی شبکه دامپزشکی ساوه به پزشکان تاکید کرده است که با توجه به بازگشت آنتی بیوتیک‌ها از طریق چرخه به خود مردم، در استفاده از آن‌ها دقت کافی را داشته باشند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از الف، تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر alef.ir/۴۰۰۱۱۰۲۱۰۶
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین