پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۳۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۸
دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: با توجه به موارد افزایش مبتلایان در این دو هفته موج ششم شروع شده است و احتمالا تا آخر بهمن ماه و اوائل اسفند به قله این موج خواهیم رسید.

شعار سال: «آمیتیس رمضانی» دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری در ارتباط با وضعیت شیوع کرونا در کشور گفت: ما ۱۴ روز است که به صورت پی در پی با افزایش موارد ابتلا مواجه هستیم و حتی موارد ابتلا از موارد بهبود یافته‌مان بیشتر است. این مساله باعث شده که به نظر برسد احتمالا در شروع موج ششم باشیم.
 
او تصریح کرد: اگر این مساله به پیک ششم مربوط نبود، پشت سر هم و پی درپی اتفاق نمی‌افتاد. بعید به نظر می‌رسد که این افزایش موارد ابتلا نسبت به موارد بهبود یافته اتفاقی باشد و به نظر می‌رسد از الگویی تبعیت می‌کند. البته این افزایش نه با شیبی تند بلکه با شیبی ملایم درحال رخ دادن است.
 
دبیر انجمن بیماری های عفونی درادامه گفت: البته ما پیک شدید پنجم را پشت سر گذاشتیم و ایمنی طبیعی جمعی‌مان بالا بوده است و از طرفی به طور ناگهانی حجم بالایی از جامعه را واکسینه کرده ایم. در نتیجه مجموع این ایمنی طبیعی و ایمنی ناشی از واکسن، باعث شده است که ترکیبی هیبریدی از دو ایمنی ایجاد شود که بهترین نوع ایمنی محسوب می‌شود. به علاوه دز بوستر را نیز شروع کرده ایم. درست است که میزان موارد بوستر بالا نیست اما به هرحال کمک کرده است که شاید این پیک را با سرعت کمتر، شیب ملایم‌تر و تاخیر برایمان پیش بیاید.
 
رمضانی در ادامه گفت: قطعا در هفته آینده همه چیز روشن کننده خواهد بود. با توجه به موارد افزایش در این دو هفته موج ششم شروع شده است و احتمالا تا آخر بهمن ماه و اوائل اسفند به قله این موج خواهیم رسید. ورود به پیک ششم اجتناب ناپذیر است و حتی کشورهایی مانند نیوزیلند که موارد اومیکرون در آن‌ها صفر است هم در نهایت باتوجه به سرایت فوق العاده زیادی که این سویه دارد، وارد این پیک خواهند شد.
 
دبیر انجمن بیماری های عفونی افزود: البته این را باید درنظر گرفت که ۸۰ درصد موارد ابتلا به امیکرون بدون علامت هستند و در ده درصد باقی مانده ابتلا بسیار  خفیف و در حد سرماخوردگی است، به همین دلیل تنها موارد شدید بیماری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. از این رو موارد مثبت بیماری می‌تواند بسیار بیش از آمارهای فعلی باشد.
 
او در پاسخ به این سوال که به چه دلیل باوجود جهش سریع موارد ابتلا آمار مرگ و میر در کشور با تغییرات خاصی مواجه نشده است، گفت: الان انتظار نداریم که آمار مرگ و میر افزایش پیدا کند و همیشه آمار مرگ و میر با تاخیر دو یا سه هفته‌ای خودش را نشان می‌دهد. آخرین مطالعاتی که در کشورهای دیگر صورت گرفته نشان می‌دهد از نوامبر امسال که اولین موارد ابتلا به اومیکرون شناسایی شد تا آخر ماه مارچ که برابر با فروردین ماه است، نصف کره زمین به امیکرون مبتلا می‌شوند و این عدد بسیار بزرگی است، بنابراین احتمالا تعداد بسیار بالایی از افراد جامعه‌مان بستری می‌شوند.
 
رمضانی در ادامه گفت: ممکن است موارد ثبت شده ابتلا در این پیک نتواند رکورد موارد قبلی را بشکند اما آمار بسیار بالایی از ابتلا خواهیم داشت. از آنجایی که پیک پنجم شدید بوده و بستری و ابتلای بالایی داشته و افرادی را داریم که سه یا چهار ماه پیش مبتلا شده‌اند و واکسن هم زده اند، این مساله کمک می‌کند هم موارد مرگ و میر بالایی نداشته باشیم و هم موارد بدون علات‌مان بیشتر باشد.
 
او در ارتباط با وضعیت نظام تست گیری و بیماریابی در کشور افزود: با توجه به ورود احتمالی کشور به پیک ششم و با سرایت بسیار بالای امیکرون چندان تست گیری کرونا نمی‌تواند برای ما اهمیت داشته باشد. درحال حاضر بهترین کار این است که افرادی که دز بوستر را نزده‌اند واکسن‌شان را دریافت کنند و افرادی که دز اول را زده‌اند واکسیناسیونشان را تکمیل کنند. افراد درنظر داشته باشند که چه قدر حضورشان در فضای بسته خطرناک است و استفاده از یک ماسک باکیفیت که روی صورت به خوبی قرار بگیرد و بتواند حفاظت خوبی بدهد، بهترین کاری است که برای جلوگیری از این بیماری می‌توانند انجام دهند.
 
دبیر انجمن بیماری های عفونی درارتباط با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: از طرفی آموزش و پرورش و وزارت علوم نگران هستند که دوسال است دانش آموزان و دانشجویان از نظر تحصیلی آسیب دیده‌اند و با افت تحصیلی افراد مواجهیم و از این بابت نیز حق دارند و از طرفی باتوجه به شرایط کرونا باید سعی کنیم چندان از آن آسیب نبینیم. اما به نظر می‌رسد این مساله باعث تشدید و سرعت بیش‌تر ایجاد این پیک خواهد بود.
 
او گفت: به نظر نمی‌رسد این پیک به زودی تمام شود و ما بعد از پیک ششم پیک‌های بعدی نیز خواهیم داشت. اما از آنجایی که اومیکرون بسیاری از افراد را در دنیا مبتلا می‌کند، افراد تا مدتی بعد که واریانت دیگری ظهور کند، محافظت خوبی خواهند داشت. این مساله احتمالا باعث می‌شود دنیا برای مدتی از وضعیت اضطراری اومیکرون خلاص شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی فانا ، تاریخ انتشار: 5 بهمن1400، کدخبر: ،40576 www.phana.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
0
0
شروع شده منتهی چرا مدرسه و دانشگاه رو باز می کنید؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین