پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۷۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
نائیب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در مواجهه با پیک ششم کرونا در کشور باید «استراتژی بهداشت محور را بر درمان محور» مقدم کنیم.
شعار سال: سید محمد پاک‌مهر درباره شیوع پیک ششم کرونا در کشور و اصرار بر بازگشایی مدارس در آغاز این پیک گفت: در رابطه با بحث پیک ششم کرونا و سویه اومیکرون باید گفت این سویه مدتی است که در بسیاری از کشور‌ها به ویژه قاره آمریکا و اروپا شایع شده بود و امروز هم در کشور ما این سویه به تعداد شهر‌هایی که در گذشته رنگ آبی داشتند، اما به زرد و نارنجی رسیدند و نهایناً هم قرمز شدند روز به روز اضافه‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: با شیوع سویه اومیکرون در کشور مشاهده می‌کنیم تعداد افراد مبتلا به این سویه سیر صعودی پیدا کرده است. اما خوشبختانه باتوجه به افزایش تعداد مبتلایان به سویه اومیکرون مرگ و میر در این پیک جهشی ندارد؛ زیرا این سویه جدید میزان کشندگی کمتر است، اما میزان سرایتش بیشتر است.

نائیب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: درگیری در سویه امیکرون عمدتاً ناحیه فوقانی مجرای تنفسی و ناحیه نازوفارنکس و حلق و گلو را درگیر می‌کند؛ البته علاوه بر قسمت فوقانی ریوی تحتانی را هم درگیر می‌کند و همراه با علائم عمومی آبریزش بینی، ضعف، بی‌حالی، تب و سرفه است.

وی تاکید کرد: درست است سویه اومیکرون مرگ و میر کمتری دارد، علائمش منجر به بستری شدن نمی‌شود، اما نباید این سویه جدید را نادیده بگیریم، زیرا برای افرادی که سن بالا و بیماری زمینه‌ای دارند بسیار می‌تواند خطر آفرین باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ما تجربه ۵ پیک گذشته کرونا را داریم، این تجریبات باید در جهتی باشد که به حفظ سلامت جامعه کمک کند نه این که این پیک را هم آزمونی قلمداد کنیم و هزینه‌های جانی و مالی زیادی بدهیم و بگویم مانند پیک‌های گذشته است.

وی با بیان این که سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا باید کاملا اجرایی شود، اظهار داشت: کمیسیون بهداشت و درمان در کنار وزارت بهداشت و درمان مشاوره‌های مهمی را در خصوص توجه جدی به بیماری کرونا از ابتدای این بیماری تا کنون داشته است تا بتواند به کمک این وزارت خانه به ستاد ملی کمک کند. امروز هم معتقدم همان طور که از قدیم گفته‌ایم «علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد» در مبارزه با پیک ششم کرونا باید «استراتژی بهداشت محور» را بر «درمان محور» مقدم کنیم. باید با شدت و حدت دستور‌العمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و جامع عمل بپوشانیم.

نائیب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از کار‌های ارزشمند در مقابله با پیک ششم کرونا این بود که سفر‌های ریاست محترم جمهوری تا اطلاع ثانوی متوقف شدند، در حال حاضر هم در مجلس شورای اسلامی حضور افراد، مشاورین، مسئولین دفاتر نمایندگان بسیار محدود شده است و جلسات در حد کمیته‌ها و کمیسیون‌ها طی یک الی دو روز آینده تعطیل است که این نشان دهنده این است که در امر پیشگیری دقت کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش و پروش هم باید اصول پیشگیری را رعایت کنیم، معتقدم هنگامی که مشاهده می‌کنیم اومیکرون همه گروه‌های سنی از نوزاد تا مسن را درگیر می‌کند و همه افراد می‌توانند ناقل بیماری شوند که این امر طبیعتا افراد در معرض خطر با بیماری‌های زمینه‌ای را بیشتر درگیر می‌کند بنابراین اقدامات باید بهداشت محور باشد.

پاک‌مهر ادامه داد: نباید تراکم جمعیتی صورت گیرد. نباید مجالس، کنفرانس‌ها، همایش‌ها و جلسات در محیط‌های بسته برگزار شود. نباید اجتماعات به هر شکلی که می‌خواهد باشد فرقی ندارد مراسم عروسی و سمینار باشد یا کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها و مدارس. در شرایطی که ما در پیک ششم کرونایی قرار گرفتیم باید آن اصول و پروتکل‌های بهداشتی که برای جلوگیری از ابتلا به کرونا عنوان شد را سفت و سخت رعایت کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ستاد ملی کرونا عنوان کرد شهر‌هایی که به سمت قرمز می‌رود طبیعتاً متناسب با آنجا کلاس‌های حضوری را تعطیل کنند، معتقدم حال که در پیک ششم کرونا قرار داریم‌ای کاش این اجتماعات ولو این که کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها باشد را با تاخیر و پس از گذراندن و فروکش کردن این پیک برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۲ سال کرونا آسیب‌هایی را به اقتصاد وارد کرده است، گفت: درست است در این مدت که بیماری کرونا عالم گیر شده است خسارت‌های مالی و جانی زیادی به ما وارد شده است. در حوزه رفتار و عملکرد اجتماعی دچار چالش و بحران شده‌ایم. در حوزه آموزش و پرورش و وزارت علوم از لحاظ کمی و کیفی دچار آسیب شده‌ایم و تنزل پیدا کرده‌ایم، اما به عنوان یک پزشک می‌گویم واقعیت این است در شروع پیک ششم قرار داریم و قطعا آمار ابتلا بالا می‌رود، بستری‌ها و مرگ و میر افزایش می‌کند بنابراین به صلاح کشور نیست که مدارس و دانشگاه‌ه باز باشند و حمل و نقل عمومی به شکل گذشته فعال باشد و دستور العمل‌ها و پروتکل‌ها رعایت نشود. باید نسبت به همه این موارد تجدیدنظر شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر:۱۱۹۰۳۵۸، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Romania
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
0
0
بهداشت یا درمان محور فرقی نداره مدیریت کنین فقط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین