پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۵۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
دریاچه زریبار در شهرستان مریوان یکی از مهمترین ظرفیت های گردشگری استان کردستان است ولی بی تفاوتی های مدیران و مسئولان در این خصوص باعث شده است تا این ظرفیت مهم در خطر نابودی قرار گیرد.
شعارسال: دریاچه زریبار شهرستان مریوان یکی از مهمترین و اصلی ترین ظرفیت های زیست محیطی و گردشگری استان کردستان و حتی منطقه غرب کشور به شمار می رود ولی این روزها وضعیت کلی این دریاچه مناسب نیست و با گذشت زمان زیبایی ها این اثر منحصر به فرد در حال از بین رفتن است.

زریبار در شهرستان مریوان نه تنها در حوزه گردشگری که در حوزه زیست محیطی دارای قابلیت های بسیار خوبی است که تعدد مدیریت ها در سالهای گذشته و بی تفاوتی های مدیران و مسئولان باعث شده است تا از حجم آب آن کاسته شده و در کنار این مهم تهدیدات آن نیز چند برابر شوند.

بعد از سرنوشت تلخ دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی هم مرز با استان کردستان این روزها ترس مردم کردستان به ویژه فعالان حوزه محیط زیست این است که نکند سرنوشت این دریاچه نیز در انتظار زریبار مریوان باشد و این ظرفیت مهم و ارزشمند با مشکلات جدیدی مواجه شود.

در طول حداقل یک دهه اخیر فعالیت های مختلفی در راستای نجات بخشی این دریاچه صورت گرفت ولی متاسفانه هر بار این اقدامات به دلیل عدم پیگیری مسئولان استانی و یا داستان همیشگی کمبود اعتبارات نیمه تمام باقی مانده و مشکلات روزافزون دریاچه همچنان ادامه دارد.

با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید وعده های مسئولان جدید در راستای نجات این دریاچه و اثر ارزشمند آغاز شد و در اولین اقدام کارگروهی استانی و با نام نجات بخشی زریوار شکل گرفت و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در سفر خود به سنندج وعده داد که دولت اعتبار مورد نیاز برای نجات این اثر ارزشمند در کردستان را تامین می کند.

تهدیدهای دریاچه زریوار در طول چند سال اخیر نه تنها کاهش پیدا نکرده که حتی در مواردی افزایش نیز داشته است و در کنار ریختن فاضلاب بخشی از شهر مریوان و روستاهای اطراف به داخل آن می توان به ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه آن و در جدیدترین مورد افزایش بی رویه چاه های غیرمجاز در محوطه این دریاچه اشاره کرد.

در آخرین نشست کارگروه نجات بخشی زریوار مریوان که به ریاست استاندار کردستان و در سنندج برگزار شد بار دیگر تهدیدات این اثر ارزشمند از سوی مسئولان و مدیران مطرح شد ولی باز هم جای سوال اینجاست که چرا علیرغم مطرح کردن این تهدیدات تاکنون چاره ای برای رفع آنها اندیشیده نشده است.

* معاون استاندار کردستان: ورود فاضلاب به زریبار ادامه دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مهمترین تهدیدات این دریاچه در مریوان عنوان کرد: هر چند که ادارات و سازمان های دولتی مدعی هستند که برای نجات این اثر ارزشمند مطالعات مختلفی را انجام داده اند ولی متاسفانه تاکنون این مطالعات خروجی مشخصی در پی نداشته است و زریوار همچنان با تهدیدات جدی مواجه است.

تهدیدهای دریاچه زریوار در طول چند سال اخیر نه تنها کاهش پیدا نکرده که حتی در مواردی افزایش نیز داشته است و در کنار ریختن فاضلاب بخشی از شهر مریوان و روستاهای اطراف به داخل آن می توان به ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه آن اشاره کرد.

امیر قادری ضمن هشدار به ادامه ریزش فاضلاب بخشی از روستاها و یکی دو محله شهر مریوان به داخل دریاچه یادآور شد: متاسفانه فاضلاب محله سردوشی‌های مریوان به میزان ۱۲ لیتر در ثانیه به دریاچه زریبار می‌ریزد که این موضوع بسیار نگران کننده است و نیاز به اقدام سریع دارد.

وی با بیان اینکه در کارگروه نجات بخشی دریاچه زریبار باید رسالت هر دستگاهی بطور مشخص دیده شود، گفت: باید همه دستگاه ها از مصوبات این کارگروه بعنوان یک اصل مهم توجه کرده و در راستای توجه به این اثر ارزشمند طبیعی و گردشگری در استان کردستان تلاش داشته باشند.

* فرماندار مریوان: چاه های غیرمجاز زریبار را تهدید می کنند

فرماندار شهرستان مریوان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص مهمترین تهدیدهای دریاچه زریوار مریوان بیان کرد: متاسفانه در کنار مسائلی همچون ورود فاضلاب و ساخت و سازهای بی رویه، موضوع وجود چاه های غیرمجاز در حریم و اطراف این دریاچه نیز یک معضل جدی است.

محمد فلاحی با اشاره به اینکه هنوز مدیریت واحدی در خصوص زریوار شکل نگرفته و مدیران استانی توجه جدی به این مهم ندارند، عنوان کرد: متاسفانه در تشکیلات استان جایگاهی برای وضعیت دریاچه زریوار مشخص نشده و همه دستگاه ها نگاهی شهرستانی به آن دارند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای نجات این اثر ارزشمند طبیعی و گردشگری در استان کردستان اظهارداشت: هدایت فاضلاب های روستاهایی اطراف دریاچه زریوار به مدت شش سال متوقف به عبارتی حفاظت از این دریاچه تعطیل می شود و همین امر منجر به ایجاد مشکلات و آلودگی های زیادی در این تالاب شده است.

فرماندار شهرستان مریوان با اشاره به ساخت ۵۲ واحد غیرمجاز در جوار این دریاچه، بیان کرد: ۱۶۵ حلقه چاه غیرمجاز نیز در اطراف این دریاچه حفر شده است که این موارد بی توجهی و فراموش کردن شرایط و وضعیت این دریاچه را می رساند و در همین راستا لازم است که زمینه برای رفع این معضلات فراهم شود و در کوتاهترین زمان ممکن در این بخش تصمیمات لازم اتخاذ شود.

* دعوت استاندار کردستان از رسانه ها برای پیگیری وضعیتزریبار

استاندار کردستان نیز در آخرین جلسه نجات بخشی دریاچه زریوار مریوان که روز گذشته در سنندج برگزار شد در سخنانی از وضعیت فعلی حاکم بر این دریاچه انتقاد کرد و خواستار مدیریت هر چه سریعتر این مهم شد.

عبدالمحمد زاهدی افزود: تمام دستگاه های اجرایی استان می بایست دریاچه زریوار را بعنوان یکی از موضوعات جدی و اساسی استان رصد و پیگیری کنند و به وظایف خود در این زمینه عمل کنند زیرا این وظیفه ماست که از امروز بگونه ای عمل کنیم تا در یک بازده زمانی مشخص زریبار را نجات دهیم.

وی بیان کرد: بی توجهی سالیان گذشته به دریاچه زریبار باعث شده است این منبع جذاب طبیعی گردشگری در معرض تهدید جدی و نابودی قرار گیرد بنابراین سرنوشت زریبار سرنوشت کردستان تلقی شده و هیچ گونه قصور و کوتاهی در مورد زریبار از هیچ دستگاهی پذیرفته نیست.

وی با اشاره به نقش و تاثیرگذاری رسانه ها در تغییر نوع نگاه مردم و مسئولین در مورد پدیده ها، همه آنان را به تلاش برای نجات دریاچه زریبار به یاری طلبید و از رسانه ها خواست همه آحاد جامعه را به وضعیت زریبار حساس و آگاه کنند.

استاندار کردستان گفت: رسانه ها زریبار را نه بعنوان یک دغدغه منطقه ای و استانی بلکه بعنوان یک دغدغه ملی مطرح و همت کنند تا مشکلات دریاچه زریبار در سطح کلان مورد توجه مسئولین نظام قرار گیرد.

در حالی که هر روز مسئولان وعده های جدیدی در خصوص نجات این اثر ارزشمند طبیعی و گردشگری را مطرح می کنند ولی واقعیت های کنونی دریاچه زریوار چیز دیگری است و می رود تا زریوار هم به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شود.

تلاش برای نجات زریبار مریوان از این وضعیت و همچنین برنامه ریزی اجرایی و عملیاتی ادارات و سازمان های دولتی مسئول که در راس آنها باید مسئولان کشوری قرار گیرند یکی از نیازهای ضروری و سریع برای نجات این مهم است.

بدون شک اقدامات نزدیک به یک سال اخیر محمد فلاحی فرماندار شهرستان مریوان در خصوص جلوگیری از احداث جاده نزیک دریاچه و همچنین الزام ادارات و سازمان های دولتی شهرستان برای حفاظت از زریبار قابل تقدیر است ولی بدون شک برای حل بحران فعلی این دریاچه این گونه اقدامات کافی نیست و مدیریت این مسئله نیازمند عزم ملی و کشوری است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پورتال انجمن سبز کردستان، تاریخ انتشار: 27 آبان 1394، کدخبر: 115223، www.chya.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین