پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۷۴۱۴۵
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
علی سرزعیم، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و تحلیلگر مسائل مالی و اقتصادی درباره اینکه پیچیدگی‌های اخذ مجوز‌های کسب و کار چه تاثیرات مخربی بر تولید و اقتصاد کشور دارد، گفت: به طور کلی شرایط سخت اخذ مجوز‌ها بخش عرضه محصولات را محدود می‌کند، یعنی افرادی که میخواهند وارد بازار کار شوند و با سرمایه گذاری کسب و کاری ایجاد کنند را محدود می‌کنند. مجوز‌ها باعث می‌شود که موانع ورود به بازار کسب و کار زیاد و رقابت و سرمایه گذاری هم محدود شود که خود پیامد‌هایی به دنبال دارد.

شعار سال:علی سرزعیم، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و تحلیلگر مسائل مالی و اقتصادی درباره اینکه پیچیدگی‌های اخذ مجوز‌های کسب و کار چه تاثیرات مخربی بر تولید و اقتصاد کشور دارد، گفت: به طور کلی شرایط سخت اخذ مجوز‌ها بخش عرضه محصولات را محدود می‌کند، یعنی افرادی که میخواهند وارد بازار کار شوند و با سرمایه گذاری کسب و کاری ایجاد کنند را محدود می‌کنند. مجوز‌ها باعث می‌شود که موانع ورود به بازار کسب و کار زیاد و رقابت و سرمایه گذاری هم محدود شود که خود پیامد‌هایی به دنبال دارد.
 
وی در مورد این سوال که با توجه به اینکه کسب وکار‌های کوچک و متوسط یکی از مهمترین پیشران‌های اشتغالزایی در اقتصاد هستند، مهمترین مشکل پیشروی این کسب وکار‌های کوچک و متوسط آیا مجوز‌های کسب وکار و نظام تامین مالی خرد است، اظهار کرد: این مجوز‌ها یکی از مشکلات پیشروی این کسب و کار‌ها است، اما نمی‌توان گفت که مهمترین یا تنها مشکل است. تامین مالی و قوانین کار هم بخش دیگری از مشکلات این کسب و کار‌ها محسوب می‌شود. این‌ها به این موضوع بسیار حساس هستند چراکه آن‌ها شرایط پرداخت دستمزد و هزینه‌های نیروی کار بسیار برای آن‌ها تعیین کننده است.
 
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که با توجه به آمار‌های وزارت اقتصاد و برخی از کارشناسان و اقتصاددانان، مجوز کسب وکار مهمترین مانع رونق کسب و کار است، اهمیت تسهیل مجوز‌های کسب وکار در امر مانع زدایی از تولید چیست، افزود: زمانی که یکی از موانع شکل گیری کسب و کار‌ها تعداد زیاد مجوز‌ها است، کاهش این تعداد باعث می‌شود که کسب و کار رونق بیشتری بگیرد و افراد بیشتری هم وارد بازار شوند و رقابت هم افزایش پیدا کند. هرچند که تبعات رقابت بیشتر این است که عده‌ای که قبلا کسب و کار آن‌ها رونق بسیاری داشته، کاسبی آن‌ها کساد می‌شود، اما در مجموع به نفع جامعه است.
 
سرزعیم همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اهمیت بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، ضرورت کارآفرینی و خوداشتغالی، نظر شما در خصوص محدود و مشروط کردن شروع کسب و کار به اخذ مجوز چیست، بیان داشت: بنگاه‌های کوچک تاثیر کمی بر کارآفرینی دارند، اما تاثیر آن‌ها بر اشتغال بسیار زیاد است و هرچه مجوز‌ها در کشور تسهیل شوند به کاهش نرخ بیکاری کمک می‌شود. این بنگاه‌ها به افزایش کارآفرینی هم اندکی کمک می‌کنند، اما تاثیر آن برا اشتغال بسیار بیشتر است.
 
وی در مورد این سوال که حریم‌های صنفی چه تاثیری بر مشاغل دارند و آیا حریم‌های صنفی با منطق اقتصادی تطابق دارد یا خیر، تصریح کرد: بدون تردید تاثیر دارد چراکه عمده اشتغال کشور از بنگاه‌های کوچک است و بنگاه‌های بزرگ عمدتا سرمایه دار هستند و تجهیزات زیادی دارند و همچنین اشتغال کمی ایجاد می‌کنند. طبیعتا اتحادیه‌های صنفی هم می‌توانند به انحصار کمک کنند هم نقش دیگری در این خصوص داشته باشند، بستگی دارد که اتحادیه‌ها چه نقشی را در این حوزه انتخاب کنند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری عطنا ، تاریخ انتشار:   9 اسفند 1400، کدخبر: ،www.atna.ir،303587

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین