پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۵۰۴
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه و مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تشریح عوامل عدم تحقق شعار سال پرداخت. حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه و مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن عنوان کرد: دشمن در این جنگ معیشت مردم را هدف قرار داده است تا اراده پولادین مردم را که در مقابل استکبار جهانی مقاومت می‌کرد بشکند.
شعار سال: حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه و مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب برای برون رفت از این امر به ظرفیت‌های استثنایی ایران برای رشد و پیشرفت کشور اشاره می‌کنند و بر لزوم اقتصاد بومی برآمده از مکتب اسلام تاکید دارند.
 
وی گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب پس از بیان مشکلات اقتصادی، می‌فرماید که راه حل این مشکلات، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه‌های اجرایی برای همه بخش‌های آن تهیه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیت در دولت‌ها اقدام و پیگری شود. درون زا شدن، دانش بنیان، مردمی شدن، عدم تصدی دولت، برون گرایی با ظرفیت‌های ارائه شده و.. از جمله بخش‌های مهم این راه حل‌ها است. به گزارش ایسنا حجت الاسلام والمسلمین یوسفی با بیان اینکه در عرصه فعالیت اقتصادی با سه دسته مخاطب اصلی مواجه هستیم، اظهار کرد: دسته اول مردم، دسته سوم حوزه و طلاب و روحانیون و ائمه جماعات و جمعه و دسته سوم نهاد‌های حاکمیتی هستند که برای هر یک از این گروه‌های اقدامات و تولید محتوای متفاوتی شکل گرفته است.

اقتصاددانان حوزوی با کسی تعارف ندارند

وی با تاکید بر اینکه هیچ دولتی برای حوزه تفاوت ندارد، عنوان کرد: وقتی یک دولت با رأی مردم سر کار آمد و مورد تنفیذ رهبری قرار گرفت، باید تا جایی که امکان دارد مورد حمایت قرار گیرد.
 
رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه، با اشاره به اینکه این دولت یک تفاوت جدی با دولت قبل دارد، گفت: در دولت قبلی، اساساً اراده‌ای برای عمل به اقتصاد مقاومتی نبود، ولی در دولت فعلی، رئیس جمهور چنین امری را می‌خواهد، ولی اینکه تیم فعلی اقتصادی تفسیر و تبیین درستی از اقتصاد مقاومتی داشته باشیم در این مساله سخن و حرف داریم.
 
وی با بیان اینکه انتظار تعامل بیشتری از دولت فعلی به خصوص در طرح تحولی که دارند، داریم که در بخش اقتصادی به این الگو عمل کنند، افزود: نگرانی و دغدغه اصلی ما این است که تیم اقتصادی دولت تلقی روشنی از الگوی اقتصاد مقاومتی بر اساس تعریف رهبری ندارد در حالیکه رهبری معظم روی این اصول تاکید دارند. وی یادآورشد: ما تلاش داریم این نگاه را در دولت جا بیاندازیم که اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی ما به شکل پایداری حل شود چاره‌ای از دست یازیدن به این الگو نداریم، در این عرصه هم اصلاح قانون بانکداری، اصلاح بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی است.
 
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی اظهار کرد: زمانی که تبیین روشنی از اقتصاد مقاومتی با تفسیر رهبری داشته باشیم قطعاً ما را به موفقیت رهنمون می‌دارد.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به دو چالش بیرونی و درونی اشاره دارند، گفت: چالش بیرونی و وسوسه‌های دشمن است که با اصلاح درونی، این تحریم‌ها بی اثر خواهد شد؛ عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریتی جزو مشکلات و چالش‌های درونی است.
 
رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه بیان کرد: یک بخش از مشکل، سیاسی است، ولی مشکل اصلی در این حوزه مشکل علمی است؛ تمام اقتصاددانان ما چیزی که سال‌ها خوانده و تدریس کرده اند، اقتصاد سرمایه داری است.
 
وی افزود: رئیس برنامه و بودجه دولت سابق بیان کرد که در سال ۹۸ پنبه اقتصاد مقاومتی زدیم که کتابی که ما را به آن ارجاع دادند یک کتاب لیبرال سرمایه داری است. برخی سعی کردند که الگوی اقتصاد مقاومتی را بر اساس نگاه سرمایه داری تفسیر کنند.
 
وی عنوان کرد: تیم دولت فعلی دغدغه اقتصاد مقاومتی را دارد، ولی آن‌ها نیز بر اساس همان الگو آموزش دیده‌اند؛ ما در دیدار آقای رئیسی پیشنهاد دادیم که لجنه علمی از اندیشمندان اقتصادی دانشگاهی و حوزوی تشکیل شود که از بن دندان به الگوی اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه نجات بخش کشور اعتقاد دارند. این تیم هم باید در کنار دولت باشد، البته بدون اینکه به دنبال پست و مقام باشند.
 
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی بیان کرد: تا زمانی که تیم دولت فعلی این پیشنهاد را نگیرد مشکلات اقتصادی ما با کندی به سمت حل مشکلات پیش خواهد رفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت ۲۴، تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر:۵۸۰۷۱۱، www.saat۲۴.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین