پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۸۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۸
در دو سال گذشته مواجهه دنیا با ویروس کرونا و جهش‌های مختلف این ویروس، مردم را همچنان نگران و متخصصان را سردرگم کرده است و مینو محرز می‌گوید: آینده ما با این ویروس و این که چه خواهد شد، مشخص نیست.
شعار سال: کووید ۱۹؛ بیماری نام آشنای دوست نداشتنی! همه تصور می‌کردند با آغاز سال میلادی و نوروز ۱۴۰۱ کرونا از بین خواهد رفت و دلیل آن هم تزریق واکسن بود، اما با گذشت یکسال از واکسیناسیون عمومی ثابت شد که واکسن‌های تولیدی در بازار حریف جدی برای مقابله با جهش‌های جدید کرونا مثل امیکرون نیست.

مینو محرز در گفتگو با یک رسانه تاکید کرد: آینده ما با این ویروس و این که چه خواهد شد، مشخص نیست و نمی‌توان مطمئن بود که آیا این ویروس به‌صورت امیکرون باقی می‌ماند یا جهش‌های بدتری خواهد یافت.

به نظر شما می‌توان آینده بدون کرونا را متصور شد؟

آینده ما با این ویروس و این که چه خواهد شد، مشخص نیست و نمی‌توان مطمئن بود که آیا این ویروس به‌صورت امیکرون باقی می‌ماند یا جهش‌های بدتری خواهد یافت؛ بنابراین، اولا با توجه به جهانی شدن امیکرون و عدم پاسخ واکسن به ویروس جدید، الزامی است که خنثی‌کننده نوع جدید ویروس (امیکرون) در واکسن‌ها تعبیه شود که اگر بنا به ماندگاری بیشتر ویروس است، واکسن موثر تزریق کنیم. دوما با توجه به این که جهش‌ها، سرعت انتقال ویروس را افزایش می‌دهد، باید از تجمع جلوگیری کرد و نباید به این سرعت، از استفاده از ماسک خودداری شود. امروز پیک کرونا کمتر شده، اما اگر در نوروز، نکات بهداشتی را رعایت نکنیم، با بالا رفتن دوباره پیک مواجه خواهیم بود و افراد بیشتر به بستری در بیمارستان نیاز پیدا می‌کنند، هرچند اکثر درمان‌های امیکرون سرپایی است. ما از آینده این ویروس خبر نداریم و نگران پیک جدید کرونا با مسافرت‌ها و دیدوبازدید‌های نوروز هستیم، زیرا ابتلا به کرونا، مصونیت نداده و زنجیره انتقال قطع نمی‌شود؛ تجربیات این دو سال نشان داد که هر زمان، سخت‌گیری‌ها به رعایت نکات بهداشتی کم شد، پیک بالا رفت.

شما معتقدید که ممکن است بعد از نوروز دوباره تجربه سال گذشته تکرار شود؟

با پایان نوروز ۱۴۰۰ و بازگشایی مدارس، پیک بعدی کرونا و سپس پیک دلتا که واقعا وحشتناک بود، آغاز شد و میزان بستری شدت یافت. حتی با وجود شروع درمان سرپایی، به دلیل درگیری شدید این ویروس، ابتلا به بیماری عوارض شدیدی دارد و نمی‌توان گفت که با ابتلا به این بیماری، دیگر مسئله تمام می‌شود، زیرا تجربه نشان داده است که با بهبود بیماری، پس از مدتی دوباره ابتلا به آن ممکن می‌شود. کرونا شوخی نیست و باید رعایت شود.

صحبت‌هایی در مورد تمام نشدن دلتا و استمرار حیات آن در میان است و آمار فوتی‌ها به دلیل ویروس دلتا است. آیا می‌توان صراحتا گفت که ویروس امیکرون کشنده نیست؟

ویروس امیکرون در افراد مسن کشنده است، اما کشندگی آن به میزان ویروس دلتا نیست، زیرا بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی و کمتر ریه را درگیر می‌کند، اما در زمینه‌های مساعد مانند سن بالا، بیماری‌های زمینه‌ای و ... می‌تواند شدید باشد. در دیدوبازدید‌های عید این مسئله خطرناک‌تر می‌شود، اما نمی‌توان گفت که ویروس غالب، دلتا است بلکه امیکرون غلبه دارد.

در اردیبهشت، خرداد و حتی تابستان که آمار فوتی‌ها به ۷۰۰ نفر نیز رسید (هرچند به گفته برخی، آمار واقعی بسیار بیشتر است)، علت اصلی را فقدان واکسن ذکر می‌کردند. با توجه به تجربیات گذشته، فکر می‌کنید در سال پیش‌رو که اکثر دوز دوم و سوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند، ممکن است همچین اتفاق تلخی را دوباره تجربه کنیم؟

هیچ‌کدام از واکسن‌های موجود، ۱۰۰ درصد بر امیکرون موثر نیستند؛ بنابراین، اگر اصول اساسی پیشگیری (رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن مداوم دست‌ها) را رعایت نکنیم، ممکن است دوباره دچار این مسئله شویم.

ما در تولید واکسن به نوعی به خودکفایی رسیده‌ایم، اما برخی کشور‌های توسعه‌یافته به سمت تولید قرص این ویروس رفتند. فکر می‌کنید که مواجهه دنیا با کرونا تبدیل به مواجهه آن با سرماخوردگی خواهد شد که بتوان مسئله را با یک قرص حل کرد؟

امروز دارویی که کاملا بر این ویروس موثر باشد، وجود ندارد. پس نمی‌توان گفت که درمانی قاطع برای این بیماری وجود دارد و بهترین راه در بیماری‌های عفونی، پیشگیری و سپس درمان است که هنوز درمان قاطعی برای این بیماری وجود ندارد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از رسانه مستقل تحلیلی خبری دیدار، تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۲۴۹۶۸، www.didarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
0
0
اینها که عالم و آدم رو پر کردند که مدرسه ها و دانشگته ها روز 14 فروردین بازه که
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین