پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۷۲۲
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
تولیدکنندگان شیرخشک در حالی محصولات خود را با تخفیف ۵۰ درصدی به بازار‌های جهانی عرضه می‌کنند که ازمواد اولیه ارزان، عوارض گمرکی بسیار پایین و یارانه دولتی بهره می‌برند و با توجه به صادرات سالانه ۱۲۰ هزار تن شیرخشک بیش از یک هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان یارانه صرف صادرات این محصول می‌شود.
شعار سال: افزایش قیمت شیر خام به دلیل رشد قیمت نهاده‌های دامی و هزینه تمام شده تولید و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است میزان سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور کاهش یابد و با مازاد تولید شیر در کشور مواجه شویم. در این شرایط شیر خام مازاد تولید شده تحویل کارخانه‌های شیرخشک می‌شود.

عرضه شیر خام به کارخانه‌های تولید شیرخشک طی یک ماه به حدی افزایش یافته است که میزان تولید این کارخانه‌های به بیش از دو برابر مصرف داخلی کشور، به میزان ۱۲ هزار تن در ماه رسیده است و با توجه به کمبود شیر خشک در بازار‌های جهانی می‌توان به کارشناسی دقیق بازار‌ها این محصول را با قیمت‌های مناسبی صادرکرد.

با این حال رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک در مصاحبه‌ای اعلام کرد، حدود ۲۸ هزار تن شیرخشک در انبار‌ها موجود است و هر ماه ۷ هزار تن مازاد بر تقاضای داخلی شیر خشک تولید می‌شود، اما تولیدکنندگان شیرخشک برای استمرار تولید نیازمند مشوق صادراتی دارند!
 
عرضه شیرخشک با تخفیف ۵۰ درصدی به بازار‌های جهانی

این در شرایطی است که تولیدکنندگان شیرخشک به دلیل یارانه‌های دولت و هزینه پایین انرژی و نیروی کار و مواد اولیه ارزان شیر خشک را با هزینه تمان شده بسیار کمتری نسبت به تولدید کنندگان خارجی، تولید می‌کنند و حتی عوارض گمرکی شیر خشک نیز در جهت تسهیل صادرات از ۱۶ هزار تومان به ۵ هزار تومان کاهش یافت است که با توجه به این موارد صادرات این محصول با در مقایسه با رقبای خارجی می‌تواند برای تولید کننده داخلی سود بالایی ایجاد کند.

در این شرایط تولیدکنندگان شیرخشک این محصول را که با مواد اولیه ارزان، عوارض کمرکی بسیار پایین و یارانه دولتی وهزینه تمام شده بسیار پایین تولید می‌کنند را به نصف قیمت این محصول در بازار‌های جهانی به کشور‌های دیگر صادر می‌کنند. با این حال رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک به جای اینکه بر رشد صادرات این محصول در شرایط کمبود شیر خشک در بازار‌های جهانی و یا صادرات ۲۸ هزار تن شیرخشک دپو شده انبار‌ها تاکید داشته باشد، اعلام می‌کند در صورت عدم پرداخت مشوق صادراتی تولید شیر خشک را کاهش می‌دهیم!

بر اساس اعلام یک مقام مسئول بیش از ۱۲ هزار تومان یارانه دولتی برای صادرات یک کیلو گرم شیر خشک صرف می‌شود و توجه به صادرات سالانه ۱۲۰ هزار تن شیرخشک بیش از یک هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان یارانه دولتی صرف صادرات این محصول می‌شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۱۸۵۵۵، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین