پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۶۰۵
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹
عضو انجمن تولیدکنندگان کود‌های کشاورزی گفت: دولت با نمایش ارزانی ۴۵ درصدی کود‌های کم مصرف کشاورزی از یک سو زمینه قاچاق آن‌ها را فراهم کرده به نحوی که پرسودتر از قاچاق بنزین شده است و از سوی دیگر قیمت کود‌های های پر مصرف را تا ۱۰۰ درصد افزایش داده است.
شعار سال: سیروس تراکمه زاده، عضو انجمن تولیدکنندگان کود‌های کشاورزی در پاسخ به چرایی افزایش ۱۰۰ درصدی کود اوره کشاورزی در مدت کمتر از یک‌ماه، دلیل آن را اقدام عجیب دولت برای کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود‌های فسفاته و پتاسه کشاورزی دانست.

وی یادآور شد: در نیمه ماه گذشته دولت اعلام کرد که، قیمت کود‌های فسفاته و پتاسه را تا ۴۵ درصد کاهش داده است تا مصرف آن‌ها را در کشاورزی کشور افزایش دهد تا تولید محصولات افزایش کمی و کیفی پیدا کند.

تراکمه زاده افزود: مسئولان وزارت جهادکشاورزی برای توجیه این اقدام تاکید کردند که، مصرف کود فسفاته و پتاسه توسط کشاورزان در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۸ کاهش ۸۰ درصدی یافته است و با ارزان کردن به دنبال افزایش مصرف هستیم.

تراکمه زاده معتقد است: این درحالی است که عمده دلیل کاهش مصرف کود در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ نه کاهش مصرف کود، بلکه خشکسالی و افزایش دما بوده است.

به گفته وی؛ پشت پرده این کاهش عجیب قیمت چیز دیگری است که به نفع کشاورزی کشور نیست، تنها منافع عده‌ای را تامین کرده و به قاچاق رونق داده است.

تراکمه زاده درباره این پشت پرده توضیح داد: دولت برای کاهش قیمت کود‌های کشاورزی فسفاته و پتاسه نیازمند پرداخت یارانه ۲ هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی است اما، این پول را نداشت برای جبران آن دست به گران کردن کود اوره زد.

وی مصرف سالانه کلیه کود‌ها در کشور را ۴.۵ میلیون تن عنوان کرد که ۲.۵ میلیون تن آن فقط کود اوره است.

تراکمه زاده تصریح کرد: میزان مصرف کود فسفاته و پتاسه در کشاورزی ۲۰ درصد و اوره ۸۰ درصد است، به عبارت دیگر دولت از نمایش ارزانی ۴۵ درصدی کود‌های فسفاته و پتاسه، نه تنها چیزی از دست نداده است، بلکه یارانه مورد نیاز ارزانی را تامین کرده و به سود رسیده است.

وی بهای نمایش ارزانی دولت را بسیار سنگین دانست و مدعی شد که، ارزانی عجیب ۴۵ درصدی کود‌های فسفاته و پتاسه موجب شده، قاچاق این کود‌های کشاورزی برای فرصت طلبان سودمندتر از بنزین شود.

تراکمه زاده بر این باور است؛ اگر دولت به دنبال افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی است از پرداخت یارانه‌ها به نهاده‌های تولید دست بردارد و اجازه دهد با واقعی سازی قیمت ها، فضای رقابتی در بین تولیدکنندگان برای بهبود کیفیت و تعدیل قیمت نهاده‌ها ایجاد شود.

عضو انجمن تولیدکنندگان کود‌های کشاورزی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تولیدکندگان کود ودر یک اقتصاد به شدت دولتی و دستوری گیر افتاده‌اند و به اجبار عمده محصولات خود را به دولت می‌فروشند، در این شرایط افزایش کیفیت امکان پذیر نیست و چه بسا به دلیل افزایش هزینه‌های تولید کاهش کمی و کیفی تولیدات نیز اتفاق بیفتد.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از اقتصاد آنلاین، تاریخ انتشار:۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۶۳۲۷۲۵، www.eghtesadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین