پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۱۳۱
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
معاون توسعه و ساخت راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور گفت: در صورتیکه وزارت نفت پالایشگاه‌ها را ملزم به تحویل سهمیه قیر از همین ماه ابتدایی سال کند، توسعه راه‌ها با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد.
شعار سال: آقای محمدرضا کدخدازاده در گفتگو با رسانه ملی با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به سه هزار کیلومتر راه اصلی آماده آسفالت داشتیم افزود: سال گذشته سهمیه قیر شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در ماه آبان تخصیص داده شد و در نتیجه، حجم زیادی از کار‌ها باقی ماند.

وی افزود: میزان تخصیص قیر تناسبی با میزانی که باید کار انجام شود ندارد و میزان راه‌های آماده آسفالت، از میزانی که اختصاص می‌یابد بیشتر است و قیر تخصیص یافته حداکثر ۵۰ درصد نیاز ما را برطرف می‌کند پس قاعدتا هر سال نیاز ما به قیر بیشتر می‌شود، چون تعهد‌های انباشته داریم. وی در خصوص ساخت راه‌های روستایی نیز گفت: موضوع اصلی در بحث ساخت راه‌های روستایی قیر نیست و این فقط یکی از مواردی است که در این زمینه به آن احتیاج داریم و تمام موارد باید برای زیرسازی انجام شود و بعد، در مرحله روسازی از قیر به عنوان آسفالت استفاده می‌کنیم، اما اعتباراتی که در سال‌های گذشته داشتیم محدودی بود و خیلی وقت‌ها ناچار به استفاده از اسناد خزانه اسلامی بودیم و از سال ۹۳ به بعد که بحث اسناد خزانه اسلامی به عنوان پرداخت به پیمانکاران مطرح شد، ارزش اسناد خزانه اسلامی از پول نقد کمتر بود.

معاون توسعه و ساخت راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور افزود: پیمانکاران ما می‌توانند در سال ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر راه را آماده ساخت و آسفالت کنند در بحث راه اصلی و بزرگراه‌ها و راه‌های روستایی توانمندی قابل توجهی دارند، اما با توجه به کمبود اعتبار موجود، در موارد زیادی محور‌های ما به زیرسازی هم نمی‌رسند که بخواهیم آن را آسفالت هم بکنیم.

کدخدازاده در خصوص قیر تهاتری یا قیر بدون عدد و رقم نیز گفت: این موضوع در اصل در سال ۱۴۰۰ نهادینه شد و ما در سال‌های گذشته مواردی را داشتیم و مواردی که عنوان می‌شد در شرکت‌های قیرساز نسبت به این قضیه تمایل کمتری بود، چون مواردی را می‌توانستند در بازار آزاد و بورس عرضه کنند و قیمت بیشتری بگیرند در حالیکه این قضیه برایشان سودی نداشت و هزینه هم در بر داشت.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ مجلس دقیق‌تر وارد شد و امسال کمیسیون‌های عمران و بودجه مجلس وارد این قضیه شده و قیمت قیر را ثابت کردند و بطور مثال گفتند شما این دو میلیون تن را تحویل می‌گیرید و اگر قیمت در بورس بالا یا پایین رفت، این عدد سرجایش است.

معاون توسعه راه‌های شرکت ساخت افزود: سال ۱۴۰۰، در آبان ماه قیر به دست ما رسید، اما در سال ۱۴۰۱ علاوه بر اینکه میزان قیر را افزایش دادند و دومین موضوع که اگر اجرا شود بسیار عالی است، از همین فروردین ماه شرکت ملی نفت موظف شد شرکت‌های قیرساز را متعهد کند که سهمیه ۱۴۰۱ را از همین ماه ابتدایی سال پرداخت کنند که اگر این اتفاق رخ دهد، عقب ماندگی از برنامه و کمبود زمان را جبران می‌کنیم گرچه موضوع کمبود قیر با توجه به توان داخلی هنوز پابرجاست که امیدواریم آن هم به تدریج حل شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت انجمن قیر ایران، تاریخ انتشار:۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۳۰۷۳، www.irbas.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین