پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۳۹۸
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
اخیرا تعدادی از کشاورزان از این که نسبت به خرید نهاده از طریق سامانه بازارگاه اقدام کردند و نهاده‌ای در اختیار آن‌ها قرار داده نشده بود، گلایه کردند. سازمان تعاونی روستایی در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ اقدام به انعقاد قراردادی تحت عنوان تفاهم‌نامه کارگزاری با یک شرکت خصوصی کرده و به موجب این قرارداد، شرکت مذکور متعهد به تامین ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن نهاده دامی از جمله گندم، جو، روغن و... شده است. این در حالی است که تاکنون حدود ۴۰ روز از موعد وارد کردن محموله نهاده‌های دامی به کشور از سوی این شرکت گذشته، اما هنوز این نهاده‌ها تامین نشده‌اند.» پ
شعار سال: درست در روز‌هایی که مجلس یازدهم درگیر و دار اعلام وصول یا عدم اعلام وصول استیضاح وزیر صمت بود و دعوای موافقان و مخالفان استیضاح درباره تعداد امضا‌های استیضاح در جریان بود، همه با بی‌تفاوتی از کنار فیلم سخنان رئیس سازمان بازرسی در جلسه با مسئولان قوه قضائیه درباره ماجرای یک تخلف اقتصادی بزرگ در وزارت جهاد کشاورزی گذشتند. تخلفی که ذبیح الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور هفته گذشته به صورت علنی و شفاف درباره آن گزارشی به رئیس دستگاه قضا ارائه می‌دهد، اما در طی ۵ روز گذشته نه صدایی از مجلس درآمده و نه نوایی از دولت. با این حال اگر مجلس سکوت کرد، اما سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضائیه، بی‌طرفانه به این فساد پرداختند و آن را علنی کردند.

روزنامه سازندگی در ادامه نوشت: در فیلمی که از خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور منتشرشده وی گزارش این تخلف را برای محسنی‌اژه‌ای رئیس دستگاه قضا بیان می‌کند و به جزئیات تخلفات آن می‌پردازد. روایت خداییان از این پرونده با اشاره به گلایه‌مندی تعدادی از کشاورزان و اتحادیه‌ها در رابطه با خرید نهاده‌های دامی از سامانه بازارگاه و عدم دریافت این نهاده‌ها تاکنون، شروع می‌شود. او در ادامه شرح جزئیات این تخلف در وزارت جهاد کشاورزی را اینگونه نقل می‌کند: «اخیرا تعدادی از کشاورزان از این که نسبت به خرید نهاده از طریق سامانه بازارگاه اقدام کردند و نهاده‌ای در اختیار آن‌ها قرار داده نشده بود، گلایه کردند.

در نتیجه پیگیری‌های سازمان بازرسی مشخص شد که سازمان تعاونی روستایی در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ اقدام به انعقاد قراردادی تحت عنوان تفاهم‌نامه کارگزاری با یک شرکت خصوصی کرده و به موجب این قرارداد، شرکت مذکور متعهد به تامین ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن نهاده دامی از جمله گندم، جو، روغن و... شده است. این در حالی است که تاکنون حدود ۴۰ روز از موعد وارد کردن محموله نهاده‌های دامی به کشور از سوی این شرکت گذشته، اما هنوز این نهاده‌ها تامین نشده‌اند.» خداییان در این‌باره توضیح داده که ساخت کوتاژ صوری در حالی که هنوز محموله نهاده‌های دامی وارد بندر نشده بود و سپس ثبت کوتاژ در سامانه بازارگاه، سبب شد که ۸۰۰ هزار تن نهاده دامی در سامانه به مردم، کشاورزان و اتحادیه‌ها ارائه شود و مردم نیز بدون آنکه نهاده‌ها وارد کشور شده باشد، با مشاهده ثبت کوتاژ در سامانه بازارگاه، ۵۰۰ هزار تن از این نهاده‌ها را با مبلغ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خریداری و این مبلغ را به حساب شرکت خصوصی مورد اشاره واریز کردند.

وی در ادامه می‌گوید که طبق رسیدگی‌های بدوی سازمان بازرسی مشخص شده که ایجاد کوتاژ صوری و قرار دادن کوتاژ در سامانه بازارگاه و عرضه شدن نهاده‌ها در میان مشتریان، کشاورزان و اتحادیه‌ها درحالی‌که نهاده‌ای وارد کشور نشده، از جمله تخلفات رخ داده در خصوص واردات این نهاده‌های دامی بوده است. خداییان با بیان اینکه در قرارداد فی‌مابین سازمان تعاونی روستایی با شرکت خصوصی مورد اشاره، مقرر شده بود که ۵۰ درصد سود حاصل از این واردات به شرکت تعلق داشته باشد، گفت: این در حالی بود که شرکت در آن مقطع زمانی نهاده‌های دامی را می‌توانست با ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور کند و در حال حاضر که دیگر ارز ترجیحی وجود ندارد این نهاده‌ها باید ۴ تا ۵ برابر قیمت خریداری و در اختیار مردم گذاشته شود.

رئیس سازمان بازرسی همچنین در این گزارش خبر می‌دهد که برخی از مسئولان جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به بانک مرکزی خواستار آن شده بودند که ۷۳۵ میلیون دلار در اختیار شرکت مورد اشاره قرار بگیرد و در این نامه قید کرده بودند که نهاده‌های دامی وارد کشور شده درحالی‌که اصلا نهاده‌ای به کشور وارد نشده بود.

بعد از آنکه مشخص شد شرکت خصوصی مورد اشاره توانایی وارد کردن این محموله نهاده‌های دامی به کشور را ندارد ۴۹ درصد این شرکت به سازمان تعاونی روستایی منتقل شد در حالی که بر اساس قانون، بخش‌های دولتی نمی‌توانند هبه‌ای را بپذیرند و عواقب این انتقال آن است که اگر شرکت نتواند به تعهدات خودش در زمینه وارد کردن نهاده‌های دامی عمل کند، باید حداقل ۵۰ درصد از این خسارت توسط دولت جبران شود. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس دستگاه قضا در واکنش به این گزارش می‌گوید: «این‌که به صورت رسمی، یک دستگاه رسمی حسب گزارش سازمان بررسی چندین تخلف اعم از ثبت و اعلام واردات کالا قبل از ورود کالا به بندر را داشته و مردم براساس اعلام رسمی که کالا وارد بندر شده، پول واریز کردند، فساد‌های متعدد به بار می‌آورد و بعد هم گفته‌اند که ۴۹ درصد از شرکت خود را به تعاونی واگذار کند. این گونه است که فساد ایجاد می‌شود و مردم شکایت می‌کنند و گرفتاری‌های تازه برای قوه قضاییه نیز به وجود می‌آید و همین مسائل است که تعداد پرونده‌های قوه قضائیه را نیز بالا می‌برد.»

پاسخ وزارت جهاد کشاورزی

روز گذشته اطلاعیه وزارت جهادکشاورزی منتشر شد که در آن قید شده بود: جهت روشنگری در خصوص حواشی ایجاد شده در زمینه نهاده‌های دامی اعلام می‌شود که مبالغ واریزی دامداران عزیز در سامانه بازارگاه موجود و قابل رهگیری است و پرداخت ارز توسط بانک مرکزی، فقط با ارائه مستندات ورود کالا صورت می‌گیرد و مبالغ ارزی برای خرید غلات و نهاده‌های دامی و کالا‌های اساسی توسط این شرکت، نزد بانک مرکزی متمرکز است و تاکنون هیچ مبلغ ارزی توسط بانک مرکزی به این شرکت پرداخت نشده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری آفتاب، تاریخ انتشار:۸ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۷۷۹۱۸۱، aftabnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین