پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۹۹۶
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
از روز اول که این مربی کروات را به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی انتخاب کردند شرایط فوتبال ایران بسیار بد بود. اگر می‌خواهیم این مربی را کنار بگذاریم باید از این مربی تشکر و قدردانی کنیم و یک پاداش خوب به او بدهیم تا بتوانیم به او بگوییم ما ایرانی هستیم و فرهنگ داریم و از پشت‌کوه نیامده‌ایم.
شعار سال: روز گذشته با حضور مهدی تاج برای شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال به مشکلات فعلی فوتبال ایران یک معضل جدید نیز اضافه شد و خیلی‌ها می‌گویند فردی که عامل اتفاقات تلخی ازجمله قرارداد ترکمانچای‌گونه با ویلموتس بوده و هنوز هم آثار کارهایش به‌ضرر فوتبال ادامه دارد، چگونه به خود اجازه داده که دوباره گزینه ریاست فدراسیون فوتبال شود. همواره در سال‌های اخیر حضور افراد نالایق با سوءمدیریت‌های فراوان دشمن پیشرفت فوتبال ایران بوده‌اند که این موارد بهانه گفتگو با پیشکسوت فوتبال ایران، اصغر شرفی شد که در ۷۹ سال زندگی‌اش حضور مدیران زیادی را در فوتبال تجربه کرده است و قطعا می‌تواند نکات جالبی را به مدیران و علاقه‌مندان فوتبال گوشزد کند. 

به‌عنوان یک پیشکسوت وضعیت فعلی فوتبال ایران و تیم‌ملی را به چه صورت ارزیابی می‌کنید؟
وقتی آدم‌های کوتوله را برای ورزش انتخاب می‌کنند باید وضعیت به همین صورت باشد، یک‌سری کوتوله‌های ورزشی که روی شانه‌های یکدیگر می‌روند و از آن بالا می‌گویند قد ما بلند است. آن زمانی که دراگان اسکوچیچ را برای تیم‌ملی انتخاب کردند باید می‌دانستند که آخرش به‌جایی خواهیم رسید که بازیکن در امور مختلف دخالت می‌کند و این مربی اصلا در حد بازیکن‌ها نیست. هر شخصی یک وظایفی دارد، ولی در فوتبال ایران همه‌چیز گل‌وبلبل است و الان هم شرایطی است که نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

شما مخالف تغییرات روی نیمکت تیم‌ملی هستید؟
من هم با وضعیت قبلی و هم با تغییرات مخالف هستم. فوتبال ایران به مرکز درآمد یک‌سری مربی ازکارافتاده تبدیل شده است. درحال حاضر هر مربی را برای تیم‌ملی انتخاب کنیم، می‌گوید دوماه به آغاز جام‌جهانی مانده بود و من نمی‌توانستم کاری انجام دهم. فوتبال خم رنگرزی نیست که یک پارچه را در داخل دیگ بندازیم و توقع داشته باشیم قرمز یا آبی شود و هر اتفاقی زمان‌بر است. درحال حاضر به هر مربی پیشنهاد بدهیم با اشتیاق قبول می‌کند و علت آن برگزاری جام‌جهانی است، این مسابقات ویترین فوتبال دنیاست و همه بابت حضور در جام‌جهانی مایل هستند. هر مربی‌ای که بخواهد راهی جام‌جهانی شود باید با تیمش بسیار کار کند و زحمات زیادی بکشد. من یادم است برای حضور در جام‌جهانی ۱۹۷۸، ۱۳ تیم در مقدماتی مسابقات حاضر بودند و تنها یک تیم راهی جام‌جهانی می‌شد. به‌نظرم بهترین انتخاب، یک مربی ایرانی است تا بتواند به او تکلیف کنند. البته مربی ایرانی دیوانه نیست که این پیشنهاد را قبول کند و باید فداکاری کند. شخصی که هیچ نقطه‌ضعفی ندارد، علی دایی است.

شما علی دایی را شایسته‌ترین گزینه موجود می‌دانید؟
شاید علی دایی را از نزدیک دوبار نیز ندیده باشم، اما آدمی است که تمام دنیا برای او احترام قائل هستند و در این شرایط بهتر است که دعوا را از خانه بیرون نبریم، این یک کار احمقانه است اگر بخواهیم قراردادی ببندیم و پول خودمان را دور بریزیم. الان والیبال ما آرامش دارد و با یک تیم جوان راهی مسابقات شده و بسیار زیبا با یک مربی ایرانی بازی کرده است. از روز اول که این مربی کروات را به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی انتخاب کردند شرایط فوتبال ایران بسیار بد بود. اگر می‌خواهیم این مربی را کنار بگذاریم باید از این مربی تشکر و قدردانی کنیم و یک پاداش خوب به او بدهیم تا بتوانیم به او بگوییم ما ایرانی هستیم و فرهنگ داریم و از پشت‌کوه نیامده‌ایم. بهتر است دعوا را از خانه بیرون نبریم و بهترین کار این است که علی دایی یا یک مربی ایرانی دیگر را انتخاب کنیم و باید این آدم کوتوله‌ها را از فدراسیون فوتبال کنار بگذاریم. شاید اصلا علی دایی این پیشنهاد را قبول نکند، ولی باید به او تکلیف کنند. من نمی‌گویم دایی مربی خوبی است، اما شرایط فوتبال ایران درحال حاضر به این صورت است.

به‌نظر می‌رسد در فوتبال ایران با مدیران متخلف برخورد نمی‌شود و مهدی تاج بعد از اشتباهات فاحش مدیریتی دوباره برای تصدی ریاست فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کرده است.
ایشان اول برود پول مارک ویلموتس را بگیرد و تحویل بدهد و بعدا ثبت‌نام کند. من یک روزی با تیم ارتش به کشور کویت رفته بودم و اتفاقا تنها گل بازی را به ثمر رساندم، در بازی مصدوم شدم و کامیون برای جمع‌کردن من آمد و از ترسم خوب شدم و از زمین بلند شدم، الان بروید ببینید کویت به کجا رسیده است. روزی با تیم پرسپولیس به‌عنوان بازیکن کمکی به کشور عربستان‌سعودی رفتم؛ تمام زمین‌های آن‌ها خاکی بود و الان بروید استادیوم‌های آن‌ها را ببینید. در ظفار عمان مربیگری می‌کردم و این منطقه ۴ تا ۵ تیم دارد و هر تیم برای خودش یک استادیوم دارد، ضمن اینکه این چهار باشگاه اگر با یکدیگر بازی داشته باشند بازی در استادیوم ملی برگزار می‌شود. این فوتبال را تعطیل کنید و دولت به هر باشگاهی یک مقدار پول بدهد. ما احمق نیستیم این فوتبال دولتی است. اگر تاج از جیبش پول بدهد و رئیس فدراسیون بشود اشکالی ندارد. فوتبال دولتی همین است و باید آن را تعطیل کنند و به هر باشگاهی یک مقدار پول داده شود تا برای خودشان استادیوم بسازند و بعدا دولت این پول را از آن‌ها بگیرد. این‌طوری که نمی‌شود من می‌آیم هزار تومان بدهکار هستم و در زمان تحویل، بدهی‌ها دوهزار تومان شده است، نفر بعدی می‌آید و دوهزار تومان بدهی را تحویل می‌گیرد و سه‌هزار تومان تحویل می‌دهد. این پول‌ها از کجا می‌آید؟ از جیب من و شما می‌آید. پول این مربی‌ها را من و شما می‌دهیم. اصلا تاج رویش می‌شود که دوباره در انتخابات شرکت کرده است؟ او باید بگوید پول ویلموتس چه شده و چقدر است.

طبق شنیده‌ها احتمال دارد غرامت مالی پرداختی به ویلموتس کاهش داده شود، اما باید مبلغ سنگینی به او پرداخت کنیم.
بله، باید مبلغ سنگینی پرداخت کنیم و الان نیز باید به مربی فعلی (اسکوچیچ) بعد از کنار رفتن پول بدهیم، البته شاید مبلغ مربی فعلی زیاد نباشد. واقعا دارد خیانت بزرگی انجام می‌شود.

از دیدگاه شما مهدی تاج می‌تواند اوضاع نابسامان فوتبال را بهبود ببخشد؟
من اعتقادم به آدم‌های داخلی است، اما آزموده را آزمودن خطاست. من اگر می‌گویم یک مربی داخلی را انتخاب کنید منظورم این است فردی را انتخاب کنید که صلاحیت داشته باشد، فوتبال بازی کرده باشد و در فوتبال فعالیت کرده باشد.

مهدی تاج نیز قبلا در فوتبال سابقه زیادی داشته، اما مدیریت خوبی انجام نداده است.
تاج امتحانش را در فوتبال ما قبلا پس داده و باید این شانس را به یک نفر دیگر داد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار:۲۱ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۷۲۹۱۳، www.farhikhtegandaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین