پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۶۶۷
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹
علی اکبر ولایتی در مصاحبه‌ای که روز جمعه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ در وب سایت متعلق به رهبر انقلاب منتشر شد، خبر از وجود تعهدی کتبی از اوباما می‌دهد که از طریق عمان به ایران منتقل شده بود. باتوجه به ادعای اخیر علی اکبر ولایتی در این باره، انتشار نامه مکتوب اوباما به رهبر ایران که در آن تعهد «داده بود تا تحریم‌ها را برداشته و استفاده صلح آمیز ایران از برنامه هسته‌ای را بپذیرد» می‌تواند ضمن ثبت تاریخی آن، در همراهی بیشتر مردم ایران بر ضد بدعهدی‌های آمریکا کمک قابل توجهی باشد.
شعار سال: علی اکبر ولایتی در مصاحبه‌ای که روز جمعه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ در وب سایت متعلق به رهبر انقلاب منتشر شد، خبر از وجود تعهدی کتبی از اوباما می‌دهد که از طریق عمان به ایران منتقل شده بود.

 بهمن ماه سال ۱۳۹۱ برخی رسانه‌ها خبر از گفتگو‌های مخفیانه ایران و آمریکا در عمان را منتشر کردند. همان زمان نام علی اکبر ولایتی هم به میان آمد، اما ولایتی آن را به شدت تکذیب کرد و گفت: «با توجه به اینکه این جور امور مبنایی و اساسی و اصولی سیاست خارجی در اختیار مقام معظم رهبری است و مقام معظم رهبری نیز تاکنون چنین مجوزی را به هیچ کس نداده اند و بر این اساس مذاکره‌ای که مبنای قانونی داشته باشد و با اجازه رهبری باشد، هیچ گاه صورت نگرفته است.»

علاوه بر او سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن تکذیب میانجیگری عمان گفته بود: «با این آمریکا و سیاست‌هایی که در پیش گرفته قطعاً امکان تعامل و گفتگو وجود نخواهد داشت.» در اظهارنظری دیگر سردار عزیز جعفری فرمانده وقت سپاه پاسداران نیز تاکید کرده بود دولت‌های فعلی و بعدی آمریکا «این آرزو را به گور خواهند برد» که مقام‌های ایرانی «اجازه ملاقات» با آن‌ها را دریافت کنند.

بعد‌ها البته مشخص شد همان زمان مذاکراتی محرمانه در عمان در جریان بود که جزئیات آن را دستکم در خاطرات وندی شرمن و جیک سولیوان می‌توانیم به تفصیل بخوانیم. اما نکته اینجاست که علی اکبر ولایتی مدعی است اوباما در آن زمان به صورت مکتوب به ایران قول داده است که با فعالیت صلح آمیز هسته‌ای در خاک ایران موافقت کرده است.

ولایتی می‌گوید: «در قضیه برجام نیز اوباما برخلاف قول اولیه‌اش -که به‌صورت مکتوب توسط پادشاه عمان به ایران ارسال نمود که اگر ایران صرفاً به‌سوی استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای برود، آمریکا تحریم‌ها را برداشته و در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای مخالفت نخواهد کرد- عمل کرد و زیر قولش زد.»

اولا می‌دانیم که برجام بر پایه همین مذاکرات عمان بسته شد و در نهایت نیز غنی سازی در خاک ایران در متن برجام پذیرفته شد.

دوم اینکه ولایتی در واقع خبر از وجود نامه‌ای می‌دهد که در آن تعهدی مکتوب به ایران داده شده است. اما این نامه تاکنون منتشر نشده است. انتشار این نامه از آن جهت اهمیت دارد که اخیرا هم عده‌ای مدعی شدند آمریکا در آن زمان تعهد داده بود که غنی سازی را در خاک ایران می‌پذیرد. اما هیچ مستندی در این باره وجود ندارد. بلکه تنها اظهارات غیرمکتوب پادشاه عمان و همچنین مذاکره کنندگان آمریکا وجود دارد که بر این موضوع تاکید داشته است. اما هیچ مکتوبی که نشان از تعهد کتبی آمریکا به این مساله باشد تاکنون منتشر نشده است.

باتوجه به ادعای اخیر علی اکبر ولایتی در این باره، انتشار نامه مکتوب اوباما به رهبر ایران که در آن تعهد «داده بود تا تحریم‌ها را برداشته و استفاده صلح آمیز ایران از برنامه هسته‌ای را بپذیرد» می‌تواند ضمن ثبت تاریخی آن، در همراهی بیشتر مردم ایران بر ضد بدعهدی‌های آمریکا کمک قابل توجهی باشد.
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی امتداد
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین