پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۹۲۴
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴
بعد از استعفا احسان اصنافی شهردار سابق شیراز که توسط اعضا شورای ششم برگزیده شده بود حالا اعضا شورا برای دومین بار در آستانه آزمونی سخت و دشوار‌تر انتخاب مجدد شهردار قرار گرفته اند و آنطور که سخنگوی شورای شهر شیراز می‌گوید "تاکنون شش کاندیدا شهرداری شیراز توانسته اند نظر شورائیان را برای کسب کرسی بلدیه جلب کنند. "
شعار سال: از همان ابتدا کاملا مشخص بود که احسان اصنافی نمی‌تواند به مدت چهار سال به عنوان شهردار در ساختمان بلدیه نظر مردم و اعضا شورا را جلب کند شهرداری که از همان ابتدا افراد و اعضا شورا در رابطه با حکمش تذکرات جدی دادند نتوانست در طول ده ماه عمر شهردار بودنش اتفاقات قابل توجهی در شهرداری شیراز رقم بزند.

حال سوال اینجاست که آیا با توجه به مشکلاتی که امروز گریبانگیر کشور و شهر شیراز با بیش از دو میلیون جمعیت به عنوان یکی از بزرگترین کلانشهر‌های کشور شده است، دومین شهردار شورای ششم می‌تواند رضایت مردم و اعضای شورا را جلب کند؟

احتمال معرفی گزینه‌های لحظه آخری از لیست شوراییان

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر شیراز می‌گوید: جهت انتخاب شهردار شیراز در مرحله ابتدایی مشخص شد که بررسی‌های لازم برای انتخاب گزینه‌ها انجام شود که در روز‌های آینده نتیجه جمع بندی اولیه در رابطه با انتخاب شهردار شیراز به جمع اعضا شورا می‌آید و در صورتی که جمع بندی به صورت نهایی شود آقای طاهری رئیس شورا گزینه‌هایی را اعلام خواهد کرد.

غلامعلی ترابی با اشاره به اینکه طبق سخنگوی شورای شهر شیراز در حال حاضر آقای مصفا، فرخ زاده، اردکانی، شمس، اسدی و فرج زاده گزینه‌ها تصدی پست شهرداری شیراز هستند، ادامه می‌دهد: امکان معرفی گزینه جدید به جز اسامی نام برده توسط اعضا شورا تا لحظه آخر هم وجود دارد و این در حالیست که اعضا شورا فعلا این افراد را برای شهردار آینده مدنظر قرار دارند.

عضو شورای شهر شیراز در ادامه با بیان اینکه تاکنون هیچ فشاری از بیرون جهت انتخاب شهردار به من وارد نشده است و بنده تصمیمم در رابطه با انتخاب شهردار آینده مستقل است، بیان می‌کند: در حال حاضر اجماع خوبی میان اعضا شورا وجود دارد و اعضا شورای ششم معتقدند فردی که قرار است به عنوان شهردار آینده شیراز انتخاب شود باید با رای بالایی برگزیده شود که این مهم سبب پشتوانه محکمی برای فعالیت شهردار خواهد شد.

رئیس کمیسیون شورای شهر شیراز در ادامه ضمن تقدیر از تلاش آقای اصنافی شهردار قبلی شیراز می‌گوید: اگرچه آقای اصنافی در یک سال گذشته تلاش زیادی برای شیراز انجام داد، اما ذکر این نکته ضروری است که توقع و انتظار اعضا شورا بسیار زیادتر از زحماتی بود که آقای اصنافی کشید.

وی با بیان اینکه در شرایطی که شهرداری شیراز بیش از ۶ هزار میلیارد تومان بدهی مالی از دوران گذشته دارد و عمده پروژه‌ها خوابیده است افزایش بیش از ۵۰ درصدی بودجه توسط آقای اصنافی قطعا امری ستودنی است، خاطر نشان می‌کند: بی شک اعضا شورا شیراز انتظاراتشان به مراتب بیش از فعالیت‌هایی است که شهردار گذشته انجام داده است.

رئیس کمیسیون شورای شهر شیراز در ادامه با بیان اینکه در روز‌های گذشته چند قطار شهری وارد شده است که در شرف ورود به شیراز است، می‌افزاید: اعتبارات زیادی برای ورود آن‌ها به شیراز هزینه شده است و امیدواریم که در نیمه دوم سال جاری شاهد افتتاح خط دوم قطار شهری شیراز باشیم.

ترابی با بیان اینکه بی شک شیراز در یک سال گذشته تعطیل نبوده است، می‌افزاید: امیدواریم شاهد اتفاقات زیادتر و گسترده تری در سطح شهر شیراز باشیم.

شجاعت، جسارت، پاکدستی و .. لازمه انتخاب شهردار

پاک فطرت نماینده شیراز و زرقان هم در ادامه با بیان اینکه با بررسی از وضعیت کشور‌های متفاوت و دنیا و ارزیابی زندگینامه شهردارانی که توانستند اتفاقات بزرگی در شهر‌های ایجاد کنند متوجه خواهید شد که شهردارانی موفق شدند که از شجاعت و اعتماد به نفس بالایی برخوردار بودند، می‌گوید: در صورتیکه شهرداران مورد اعتراض قرار می‌گرفتند به صورت شجاعانه به کارشان ادامه می‌دادند و شهر‌ها را از بن بست خارج کردند.

علی رضا پاک فطرت با بیان اینکه پتانسیل‌های بسیار زیادی در شهر‌ها وجود دارد، می‌افزاید: قطعا شهر‌ها قلک ثروت کشور هستند و این در حالیست که ثروت کشور در شهر‌ها جمع آوری می‌شوند و در صورتیکه شهری خوب ساخته شود مردم از دیگر نقاط دنیا آرزوی دیدن این شهر‌ها و نقاط دیدنی‌های آن را دارند.
 
رقابت شش ضلعی برای تصدی شهرداری شیراز

شهردار اسبق شیراز در ادامه با بیان اینکه قطعا توریست‌ها برای شهر‌ها در آمدزایی دارند و این مهم سبب فربه شدن شهر‌ها از لحاظ اقتصادی خواهند شد، بیان می‌کند: در حال حاضر بسیاری از ثروتمندان در دنیا آرزو دارند که سرمایه هایشان را در بعضی از شهر‌های با کیفیت هزینه کنند.

پاک فطرت با اشاره به اینکه قطعا شهردار انتخابی شیراز باید ویژگی‌هایی مانند متعهد بودن، پاک دستی، رک بودن، سلامت جسمی و روحی، متخصص و شجاعت لازم را برای انجام کار‌های بزرگ داشته باشد، می‌افزاید: بی شک فردی که در آینده شهردار شیراز می‌شود اگر همواره از محاکمه و زیر سوال رفتن هراس داشته باشد هیچ تفاوتی با یک کارشناس در شهرداری ندارد.

نماینده شیراز و زرقان در ادامه با بیان اینکه متاسفانه اعضا شورا‌ها به ویژگی‌هایی مانند سلامت جسمی و روحی شهرداران توجهی ندارند، می‌افزاید: شهردار شیراز باید بتواند به صورت ۲۴ ساعت پاسخگوی مردم و نماینده‌های مردم در شورا باشد و از مرخصی‌ها هم در دوره فعالیتش به هیچ وجه استفاده نکند.

وی با بیان اینکه شناخت کافی شهردار از شهر و آشنایی با فرهنگ و پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل و بومی بودن باعث می‌شود تا مردم شهر شهردار قطعا در آینده شهردار را خواهند پذیرفت، می‌گوید: این مهم سبب می‌شود تا سرمایه گذاران با روی گشاده اقدام به سرمایه گذاری در شهر کنند و در نهایت سبب هماهنگی میان مردم، شورا و شهردار و آبادانی خواهند شد.

عضو کمیسیون آموزش در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر رقابت شدیدی میان شهر‌ها وجود دارد، خاطر نشان می‌کند: اگر شهرداران به اندازه کافی تلاش نکنند از مسیر توسعه عقب خواهند ماند و بی شک شهر خوب باعث می‌شود تا شهروندان خوب و دارای فرهنگ شهروندی در آن جذب شوند.

عضو مجمع نمایندگان فارس با بیان اینکه در حال حاضر و در شهر‌هایی که کاملا ساخته شده اند و نیازی به مترو، پارک، موزه، تالار و .. ندارند و مردم در رفاه به سر می‌برند شهرداران به دنبال اقدامات فرهنگی و رضایتمندی شهروندان گام بر می‌دارند، می‌افزاید: بی شک در این شهر‌ها شهردار به صورت سیاسی انتخاب می‌شود و ارزیابی شهردار بر اساس افزایش رضایتمندی میان شهروندان انجام می‌گیرد.

شهردار شیراز اجرائی باشد نه سیاسی

شهردار اسبق شیراز با اشاره به اینکه در کشور‌هایی مانند ایران که شهر‌های آن مهاجر پذیر است وزیر ساخت‌های حمل و نقلی در آن فراهم نیست قطعا شهردار باید اجرائی باشد، می‌گوید: قطعا انتخاب شهردار سیاسی در این شهر‌ها نمی‌تواند سبب رونق و توسعه شود و شهردار سیاسی اقداماتش را با حساب و کتاب انجام می‌دهد و تنها به فکر جناح خود است نه تمام مردم.

در شرایط فعلی شهرداری‌ها میدان داری کنند

قادری دیگر نماینده شیراز و زرقان هم در ادامه با بیان اینکه در شرایطی که منابع دولتی و قدرت مانور دولت محدود است شهرداری‌ها می‌توانند با میدان داری و حل مشکل به میدان بیایند و میدان داری کنند، می‌گوید: در صورتیکه شهرداری‌ها از ظرفیت‌های شهر استفاده کنند و منابع شهر را به درستی به کار گیرند می‌توانند اقدامات بزرگ و ماندگاری در شهر انجام دهند.

جعفر قادری با بیان اینکه قطعا افرادی که در کسوت شهرداری قرار می‌گیرند باید به خوبی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهر آشنایی داشته باشند و از آن‌ها به نحو احسنت استفاده کنند، می‌گوید: با توجه به اینکه فعالیت‌های شهرداری بسیار پیچیده است بی شک افرادی که شناخت کافی از شهرداری ندارند و با مسائل و موضوعات شهری بیگانه هستند نمی‌توانند اقدامات مناسبی در جهت توسعه شهر انجام دهند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه با بیان اینکه قطعا شهردار باید به خوبی با بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و. آشنایی داشته باشد بیان می‌کند: ذکر این نکته ضروری است که شهردار صرفا یک فرد عمرانی، حقوقی یا مالی نیست و نیاز است تا فردی که در کسوت شهردار برگزیده می‌شود باید بتواند تسلط و اشراف کافی بر مسائل و موضوعات شهر و شهرداری داشته باشد.
 
رقابت شش ضلعی برای تصدی شهرداری شیراز

قادری با بیان اینکه به رغم مشکلات کشوری، اما توانمندی‌های شهرداری بسیار زیاد است، می‌افزاید: قطعا اعضا شورا باید با استفاده از تجربه سال گذشته شهرداری را برگزینند که بسیار توانمند‌تر از شهردار قبلی باشد و بتواند انتظارات و توقعات مردم را برآورده کنند.

شورا تجربه تلخ یک سال گذشته را تکرار نکند

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه انتخاب یک شهردار ضعیف توسط شورا به هیچ وجه برای مردم قابل قبول نیست، بیان می‌کند: نمایندگان شیراز در مجلس همواره تلاش کرده اند تا در مسائل متفاوت ورود پیدا کنند و به شهرداری و شورا کمک کنند، اما واقعیت این است که شورا و شهرداری در یک سال گذشته ارتباط قابل قبولی با نمایندگان شیراز در مجلس نداشته اند چرا که نمایندگان بیش از این‌ها می‌توانند به شورا و شهرداری کمک کنند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۸ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۲۷۲۱۵۹، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین