پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۸۳۰
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
یکی از بنیادی ترین مشکلات بخش کشاورزی، انتصابات سیاسی مدیران این بخش است . مجلسی که به آقای ساداتی نژاد رای اعتماد داده است، چرا پاسخگوی وضعیت مکانیزاسیون بخش کشاورزی و مرگ هفت نفر در جریان برداشت گردو در یک استان نیست؟ آیا با مسئله کم اهمیتی روبرو هستیم؟ نماینده ای که اینگونه بیندیشد، نماینده مردم نیست. رای اعتماد به وزیرش هم پیشکش خودش.
شعار سال: خبرها حاکی از آنست که ۷ نفر در استان همدان در فصل گردوتکانی جان خود را از دست دادند.
دکتر ارتین کمالی در توضیح این خبر اظهار کرد: روز یکشنبه ۱۰ مهرماه- یک مرد ۴۶ ساله در باغ‌های عباس‌آباد شهر همدان در حال گردوتکانی بوده که بر حسب اتفاق سیم برق سه فاز از داخل درخت‌ها عبور کرده بود و این فرد متوجه نبوده و با سیم برخورد و فوت می‌کند که علت مرگ برق گرفتگی اعلام شده است.
 
وی با بیان اینکه ۸ مهرماه نیز یک مرد ۴۵ ساله در همدان در حال گردوتکانی از درخت سقوط کرده و فوت می‌کند، افزود: در ۲۷ شهریورماه هم یک مرد ۶۵ ساله در اسدآباد و در ۱۵ شهریورماه یک مرد ۶۲ ساله در تویسرکان در حین گردوتکانی از درخت سقوط کرده و جان باختند.

کمالی به حادثه رخ داده در یکی از روستا‌های شهر سرکان در ۵ مهرماه اشاره و مطرح کرد: یک خانواده سه نفره به منظور گردوتکانی به باغ می‌روند و، چون کارشان به اتمام نرسیده و خسته می‌شوند تصمیم به شب مانی و بیتوته در چادر کرده و ذغال درست می‌کنند که متأسفانه با استنشاق گاز مونوکسیدکربن دچار مسمومیت و مرگ می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با آغاز فصل گردو تکانی از باغات استان متأسفانه شاهد حوادث دلخراش این چنینی هستیم، خاطرنشان کرد: بیشترین حوادث سقوط از درخت در شهرستان تویسرکان اتفاق می‌افتد.
 
مرگ هفت نفر در جریان برداشت گردو در همدان، زنگ مکانیزاسیون و غیبت ساداتی نژاد
مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان بیان کرد: با وجود هشدار‌های مکرر برای جلوگیری از بروز سوانح ناشی از گردوتکانی، بی توجهی به این توصیه و هشدار‌ها همه ساله منجر به فوت و مصدومیت جمعی از مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه باغداران باید از روش‌های ایمن برای گردو تکانی استفاده کنند، گفت: استفاده از روش‌های نوین برای برداشت گردو از جمله اقدامات مؤثر برای پیشگیری از این سوانح است همچنین به کارگیری دستگاه‌ها برای تکاندن درخت گردو نیز نقش مؤثری در کاهش حوادث در این زمینه دارد.
 
 این در حالیست که سال گذشته در همین موقع از سال در فصل گردو تکانی ، اخباری داشتیم از رئیس مرکز اورژانس شهرستان تویسرکان که گفت: تعداد مصدومان گردوتکانی در شهرستان تویسرکان در ظرف چند روز اخیر به ۴۰ نفر رسیده است. محمد مالمیرافزود: در میان افراد مصدوم شده به علت سقوط در درختان گردو، ۳۶ مورد آسیب اندامی، دو مورد قطع نخاع و دو مورد فوتی دیده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه عموم مردم و باغداران برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از سقوط از درختان گردو باید از به کارگیری افراد مسن در فرآیند برداشت گردو اجتناب کنند، تصریح کرد: استفاده از افرادی که از بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و تشنج رنج می‌برند و یا در دام اعتیاد گرفتار شده‌اند و از سلامت روحی و جسمی لازم برخوردار نیستند، موجب افزایش تلفات جانی در این بخش می‌شود.

مالمیر گفت: در تعداد قابل توجهی از موارد مصدومیتی که به علت سقوط از درختان گردو ایجاد می‌شود، بی احتیاطی و بی‌توجهی به نکات ایمنی و مهم دیده می‌شود.
 
مرگ هفت نفر در جریان برداشت گردو در همدان، زنگ مکانیزاسیون و غیبت ساداتی نژاد
وی بیان کرد: یکی از مهمترین دلایلی که موجب وقوع اتفاقات تلخی مانند سقوط برداشت کنندگان گردو از درختان این محصول باغی در شهرستان تویسرکان می‌شود، ارتفاع بسیار بالا و عمودی درختان گردو است که فرآیند بالا رفتن از آنها، حفظ تعادل و در عین حال تکاندن گردو‌ها را به یک کار بسیار مشکل تبدیل کرده است.

 شهرستان تویسرکان از بیش از شش هزار و ۱۰۰ هکتار باغ‌های گردو برخوردار است و سالانه حدود ۱۷ هزار تن مغز گردو تولید می‌کند، اما سالانه در ایام برداشت گردو شاهد سقوط و مصدومیت بیش از ۱۰۰ نفر از گردو تکانان، قطع نخاع و فوت تعدادی از آن‌ها هستیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت پرسون، تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱، کدخبر: ۴۱۹۲۷۶، purson.ir/ و خبرگزاری ایسنا، کدخبر:۱۴۰۰۰۶۲۹۲۱۵۹۳
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین