پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۱۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
گویا تصمیم گیران و تصمیم سازان در وزارت جهادکشاورزی، غافل از حداقل فهم‌ها درباره شرایط کشاورزان هستند. عوارض صادراتی محصولات جالیزی را مثلا برای جهت دهی به کشت محصولات استراتژک اضافه کرده اند و کشت محصولات استراتژیک هم فاقد جاذبه قیمتی لازم است. این یعنی بازی با معیشت و زندگی کشاورزان با سرکوب قیمت در بخش کشاورزی. آقای نماینده مجلسی که هلهله می‌کشیدی در روز رای اعتماد، اسم امروزت را چه بگذاریم؟ آقای شورای نگهبانی که مثلا تائید صلاحیت تخصصی-تعهدی کردی، امروز چه جوابی داری؟ اتاق فکر پشت پرده‌ای که مثلا منافع ملی را در نظر می‌گیری در تائید صلاحیت‌ها و انتصابات، امروز چه پاسخی به عملکردت داری؟ واقعا التزام عملی به جمهوریت، اسلامیت و انقلابی بودن نظام دارید؟

شعار سال: «سیاست دولت بر این اساس است که به نوعی از کشت محصولات جالیزی جلوگیری کند و به سمت کشت محصولات فراسرزمینی روی بیاورد، اما این سیاست نمی‌تواند کارساز باشد و در حد ایده پردازی روی کاغذ زیبا است.»

این اظهارات «خسرو کلهر» مدیر عامل مجمع خبرگان کشاورزی است که از وضع عوارض بر صادرات ۷ محصول جالیزی و محدودیت صادرات این محصولات انتقاد کرد.

چهارم مهر امسال وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل بازار و صادرات محصولات جالیزی عوارضی تعیین کرد و گفته شد این اقدام در راستای کشت بیشتر کالا‌های اساسی و تنظیم بازار داخلی محصول گوجهه فرنگی و پیاز و به منظور پیشگیری از نوسان قیمت و کنترل مقدار صادرات انجام شده است.

این اقدام با توجه به وضع یکباره این عوارض در فصل برداشت محصولات، انتقادات فراوانی را، مخصوصا از جانب کشاورزان و انجمن‌های صنفی کشاورزی در پی داشت.

مدیر عامل مجمع خبرگان کشاورزی در پاسخ به سوالی درباره آثار وضع عوارض بر صادرات ۷ محصول جالیزی و محدودیت صادرات این محصولات گفت: ابتدا باید به این نکته توجه کرد که هر کاری اگر اقتصادی نباشد قاعدتا بی نتیجه می‌ماند. اگر بخواهیم به کشاورزی بها بدهیم باید به بعد اقتصادی بودن آن دقت کنیم.

مدیر عامل مجمع خبرگان کشاورزی اضافه کرد: وضع عوارض بر صادرات این محصولات جالیزی نمی‌تواند کارگشا باشد. ما باید به محصولات اساسی و استراتژیک که می‌توان آن‌ها را انبار کرد، بها بدهیم تا کشاورزان خود به خود به سوی کشت این محصولات روی بیاورند.

کلهر در ادامه بیان کرد: هم اکنون بحث کشت کلزا در دستور کار دولت وجود دارد، ولی چون اقتصادی نیست، کشاورز ترغیب به کشت آن نشده و با وجود اصرار دولت بر افزایش سطح زیر کشت این محصول، کشاورزان همچنان در برابر کشت این محصول مقاومت می‌کنند. چون کشت این محصول اقتصادی نیست کشاورز به سمت کشت این محصول نیامد.

مدیر عامل مجمع خبرگان کشاورزی معتقد است، وزارت جهاد کشاورزی به جای اینکه عوارض بر کشت محصولات جالیزی وضع کند تا کشت این محصولات کاهش یابد، باید روی محصولات استراتژیک تمرکز کند و سودی برای کشاورزی که این محصولات را کشت می‌کند در نظر بگیرد تا کشاورزی با برنامه‌ای داشته باشیم.

مدیر عامل مجمع خبرگان کشاورزی افزود: این تصمیم و اعلام یکباره آن، به معیشت کشاورزی که این محصولات جالیزی را کشت کرده ضربه وارد می‌کند آن هم در شرایطی که کشاورزان ما مایل به روی آوردن به تولید نیستند به این دلیل که این حوزه اقتصادی نیست.

کلهر خاطر نشان کرد: سیاست دولت بر این اساس است که به نوعی از کشت محصولات جالیزی جلوگیری کند، و به سمت کشت محصولات فراسرزمینی روی بیاورد، اما این سیاست نمی‌تواند کارساز باشد و در حد ایده پردازی و روی کاغذ زیبا است.

وی در ادامه درباره میزان ضربه به بازار‌های منطقه‌ای محصولات کشاورزی توضیح داد: این تصمیم به بازار‌های منطقه‌ای ایران هم ضربه اساسی می‌زند، زیرا وقتی ما نتوانیم این محصولات را صادر کنیم بازار‌های منطقه‌ای صادراتی را از دست می‌دهیم. امسال با عدم تقاضای خرید علوفه از سوی دامداران رو به رو شده ایم و دلیل آن از بین رفتن دامداران سبک و سنگین است و این مسئله به زودی برای کشاورزان هم رخ می‌دهد.

کلهر درباره میزان تاثیر این تصمیم بر افزایش کشت سایر محصولات گفت: طبیعتا این اقدام منجر به افزایش کشت سایر محصولات می‌شود. به عنوان مثال حمایت دولت از کشاورزان گندم کار و تعیین قیمت تضمینی خرید مناسب باعث شده که سطح زیر کشت بالا برود و در آستانه خودکفایی در تولید گندم هستیم. دولت باید این حمایت‌ها را از سایر محصولات تولیدی کشاورزی داشته باشد تا کشاورزان به سمت کشت سایر محصولات مد نظر دولت بروند.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۴۰۱۰۷۳۰۱۰۹، www.alef.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
0
0
گفتته شما بدل نگیر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین