پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۸۰
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶
سناریوی کم آبی و کیفیت نامناسب آب شرب آبیک که از سالها پیش شروع شده همچنان ادامه دارد و به جدی ترین معضل برای مردم تبدیل شده است.
شعارسال: چندسالی است مردم آبیک با مشکل طعم و کمبود آب شرب دست به گریبان هستند که این مشکل ابتدا با کمبود آب شرب آغاز شد و رفته رفته طعم آب نیز دچار مشکل شد.

کارشناسان معتقدند نداشتن برنامه ریزی دراز مدت و اصولی همچنین اشتباه محاسباتی در این حوزه مهم و حیاتی، موجب بروز چنین چالش های جدی شده است.

مشکلات حوزه آب به ویژه در حل مشکل طعم آن، مردم را کلافه و برخی ازمسئولان را با چالش جدی روبرو کرده است به طوریکه فرماندار و اعضای شورای شهر آبیک رفع مشکلات آب شرب شهر را یکی از اصلی ترین مطالبات مردم عنوان می کنند و حل این مشکل را در اولویت کاری خود قرار داده اند.

مشکل آب شرب آبیک ابتدا با فروکش کردن آب چاه ها کلید خورد؛ با توجه به اینکه آب شرب این شهر از طریق چاه های زیرزمینی تأمین می شود با خشکسالی های چند سال گذشته و فروکش کردن آب چاه ها، مشکلات کم آبی آغاز شد و مناطق زیادی از شهر دچار بحران کم آبی شد.

هر چند این مشکل تمام شهر را به نوعی تحت تأثیر خود قرار داد اما بیشتر آپارتمان نشینان کم آبی و به نوعی بحران را بیشتر احساس کردند.

شهروندانی که در طبقات دوم و بالاتر آپارتمان ها ساکن هستند دچار بحران های شدیدتری شدند و برای حل آن مجبور به استفاده از پمپ آب شدند؛ استفاده از پمپ برای افزایش فشار آب اگرچه مشکل ساکنان آن واحد را به صورت مقطعی حل می کرد اما توازن توزیع آب را در سطح شهر برهم زد و مجموع این مشکلات، تابستان کم آبی را در سال گذشته برای شهروندان رقم زد.

بروز چنین مشکلاتی نشان میدهد که مسئولان اداره آب تمهیدات و پیش بینی روزهای بحرانی را نکرده اند و برنامه ای برای آن ندارند و آمادگی لازم نیز برای مواجه شدن با چنین بحران هایی وجود ندارد و با کوچکترین کم آبی مستاصل و ناتوان می شوند.

شاید مهمترین دلیل بروز این مشکل این است که آب شرب شهر آبیک تنها با یک شیوه تأمین می شود و روش دیگری در برنامه های اداره آب وجود ندارد و مسئولان اداره آب به جای اتخاذ سیاست های جایگزین و استفاده از روش های متنوع در تأمین آب شرب، تنها به حفر چاه ها بسنده کرده اند و با کاهش آبهای زیرزمینی بجای جایگزین کردن روش های دیگر تأمین آب، عمق چاه ها افزایش یافته است.

* افزایش عمق چاه ها و تغییر در طعم آب شرب آبیک

تأمین آب شرب تنها با بهره گیری از چاه ها، موجب ادامه مشکلات این حوزه حیاتی شده و مسولان اداره آب برای مقابله با بحران به افزایش عمق چاه ها اقدام کردند؛ هرچند تعدادی چاه جدید نیز وارد مدار شد اما افزایش عمق چاه ها موجب افزایش املاح آب و در نتیجه سنگینی و تغییر طعم آب شرب شد و بروز این مشکل زندگی شهروندان را به شدت تحت تأثیر خود قرار داده به طوریکه شهروندان زیادی مجبور به استفاده از آب های تصویه شده شدند و به سختی آب آشامیدنی خود را از روستاهای اطراف تهیه می کنند.

اگرچه با افزایش عمق چاه ها و اضافه شدن سه حلقه چاه جدید مشکل کم آبی به صورت مقطعی حل شد؛ اما تغییر طعم آب نشان داد اداره آب شهرستان در انتخاب محل های حفر چاه دچار اشتباه محاسباتی شده چرا که محلی که چاه ها در آن حفر شده در سطح پایین املاح زیادی در خود دارد؛ این درحالی است که اگر چاه ها در مناطق پایین دست تر، یعنی اطراف روستای قشلاق حفر می شد آب شرب شهر هرگز دچار چنین مشکلی نمیشد چراکه آب چاه های این منطقه در عمق زیاد املاح بسیار کمی دارد و طعم آب در آن عمق تغییر پیدا نمی کند.

هر چند در حال حاضر حفر سه حلقه چاه در دستور کار اداره آب قرار گرفته اما برخی نگران هستند با این اقدام در چند سال آینده آب روستای قشلاق نیز به سرنوشت آبیک دچار شود.

* مسئول باید توانمند و دلسوز باشد

حجت الاسلام موسوی امام جمعه آبیک در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مردم از طعم آب شرب در آبیک ناراضی هستند و مسئولان باید به درخواست مردم توجه داشته باشند و مشکل طعم آب شرب را پیگری و رفع کنند، در این خصوص مقرر شده آب سد زیاران به آبیک منتقل شود و با این انتقال مشکل طعم آب شرب آبیک رفع خواهد شد و باید در کوتاهترین زمان این مشکل برطرف شود.

وی تصریح کرد: انتخاب مسئولان شهرستانی باید با دقت بیشتری انجام شود، مسئول باید تخصص لازم را داشته باشد و مسئولیتی که بر عهده می گیرد را به درستی انجام دهند و امانتدار خوبی باشند.

حجت الاسلام موسوی یادآور شد: مسئولان باید با کارشناسان زبده مشورت کنند تا مشکلاتی که در احداث نادرست چاه های آب شرب آبیک به وجود آمده و آب شرب در عمق پایین دچار سنگینی می شود، تکرار نشود و مردم و کشور دچار هزینه های مضاعف نشوند.

امام جمعه آبیک بیان کرد: مسئولان بدانند اگر در انجام امور کم بگذارند روزی باید جوابگو باشند، چرا که خدمت به مردم رسالت مدیران است.

* انتصاب مدیران با دقت بیشتری صورت گیرد

عبداله ملک پور نایب رییس شورای شهر آبیک اظهار داشت: یکی از شعارهای انتخاباتی اعضای شورای شهر آبیک رسیدگی به مشکلات آب شرب شهر بود.

وی ادامه داد: در یک نظر سنجی ساده میتوان دریافت اکثر مردم طعم نامناسب آب شرب را مشکل جدی شهر عنوان خواهند کرد بنابراین مسئولان باید این حوزه را با جدیت بیشتری دنبال کنند و در انتخاب و انتصاب مدیران این حوزه دقت بیشتری داشته باشند تا کاری زمین نماند.

این مسئول تصریح کرد: به منظور رفع مشکل طعم آب شرب آبیک بارها به صورت حضوری با نمایندگان محترم مردم در مجلس، استاندار و حتی معاون وزیر کشور گفتگو داشته ایم و مکاتبه لازم هم صورت گرفته و همگی بر رفع مشکل شهروندان آبیکی تأکید داشته اند اما هنوز مشکل باقی است.

ملک پور گفت: هر چند کارشناسان معتقدند آب شرب آبیک به لحاظ بهداشتی مشکلی ندارد اما سنگینی و تغییر طعم آن سبب شده شهروندان آب شرب مصرفی خود را با سختی فرآوان از روستاهای اطراف تهیه کنند و این مهم و مقایسه آب شرب روستاهای اطراف با آب شرب آبیک موجب نگرانی مردم در این حوزه شده ضمن اینکه ممکن است آب شرب تهیه شده از اطراف شهر نیز آلوده باشد.

وی انتقال آب سد زیاران به آبیک را آخرین مصوبه در این حوزه عنوان کرد و گفت: انتقال آب سد زیاران به آبیک در برنامه دراز مدت و حفر سه حلقه چاه به عنوان برنامه ای کوتاه مدت برای رفع کمبود و بهبود طعم آب شرب در دستور کار قرا دارد چرا که شهروندان آبیکی حق بهره مندی از آب سالم و با کیفیت را دارند.

نایب رییس شورای شهر آبیک یادآور شد: چاه های آب شرب آبیک در منطقه ای قرار دارد که اگر برداشت از آن بیشتر شود موجب افزایش املاح و سنگینی آب می شود لذا از مردم آبیک تقاضا داریم مصرف بهینه را مورد توجه قرار دهند.

انتخاب مدیران کارآمد به ویژه در حوزه آب شرب از درخواستهای مردم آبیک است و انتظار می رود فعالیتهای گذشته نیز مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد و جابجایی های مکرر مدیران در اداره آب و فاضلاب شهرستان آبیک، پیگیری مصوبات را با کندی همراه کرده است.

با این مشکلات از مسئولان اداره آب و فاضلاب شهرستان آبیک انتظار میرود در کنار احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری که با هزینه هنگفتی در حال اجراست به فکر انتقال سریع تر آب سد زیاران به آبیک هم باشند زیرا در شرایط کنونی لازم است بهبود طعم آب شرب در اولویت اول و سپس اجرای سیستم فاضلاب شهری باشد و اجرای پروژه ها نیز با کارشناسی بیشتری صورت گیرد تا رضایت و سلامت مردم تضمین شود.

به گفته مسئولان انتقال آب سد زیاران به آبیک سه سال به طول می انجامد و آنچه که مشخص و روشن است مردم آبیک باید سالها منتظر بهبود طعم آب شرب آبیک بمانند و این وضع را تحمل کنند و هزینه تهیه آب شرب از اطراف آبیک را نیز پرداخت کنند.

با کاهش نزولات آسمانی در سال آبی گذشته در کنار مدیریت ضعیف اداره آب و فاضلاب، شهروندان آبیکی مانند سال گذشته تابستان سختی را در پیش خواهند داشت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری برقاب، تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394، کدخبر: - ، www.barghab.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین