پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۸۶۴۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
عادل ضربی در یادداشتی در انتقاد به لایحه رتبه بندی معلمان نوشت: این روز‌ها با کمی تامل در اجرای فرآیند رتبه بندی، سیستم ارتقا و تنزل مقامات در دوره‌ی قَجَری به ذهن متبادر می‌شود. وی به مسئله پشت گوش انداختن و طول کشیدن لایحه رتبه بندی معلمان می پردازد و وعده هایی که مسئولان به معلمان می دهند اما به محض رسیدن به قدرت فراموش می کنند.

شعار سال: در مثال جای مناقشه نیست، اما این روز‌ها با کمی تامل در اجرای فرآیند رتبه بندی، سیستم ارتقا و تنزل مقامات در دوره‌ قَجَری به ذهن متبادر می‌شود. میرآخور یک شبه ظل السلطانِ رعیت پناه می‌شود و خاقان اعظم مستوفی الممالک.

بعد از سال‌ها چشم انتظاری، دریچه امید تحقق یک رویا به روی فرهنگیان باز شد. وعده‌ای که بار‌ها نردبان تصرف پاستور توسط اربابان سیاست بود، اما به محض استقرار در این مِلکِ سیاسی، مست باده‌ قدرت می‌شدند و وعده‌ها به باد فراموشی سپرده می‌شد. آخرالامر سروش لطف الهی در قالب رابین هودی از مشهد مقدس، به اجرای این وعده، روی خوش نشان داد که جا دارد همین جا از دولت فخیمه حضرت آیت الله رییسی برای همین اجرای نصفه و نیمه تشکر کنیم.

اما همین شَلَم شوربا هم بد تقسیم شد. فرایندی فاقد نظم و سیاق در قالب آیین نامه و شیوه نامه رتبه بندی به لایه‌های پایین دست وزارت آموزش و پرورش گُسیل شد که نه ساز و کار مشخصی دارد و نه معیار و محکی شایسته.

نشان به آن نشان که:

*** مورد اول: کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی مرتبط، ۳۰ سال تجربه خدمت در مقطع ابتدایی ۲۴ سال پایه اول، مولف دو کتاب در حوزه آموزش و پرورش، معلم نمونه کشوری و استانی و شهرستانی، ۱۱ مقاله منتشره در مجلات معتبر، دارنده بیش از ۵۰ رتبه کشوری، استانی و منطقه‌ای در اقدام پژوهی، درس پژوهی، جشنواره الگو‌های برتر تدریس، گرافیک، کاریکاتور، شعر نمایش، داستان و ... مدرس دانشگاه‌های فرهنگیان، آزاد، علمی کاربردی و پیام نور، مدرس بیش از ده‌ها دوره ضمن خدمت، عضو انجمن خوشنویسان ایران، دارنده سه سطح زبان انگلیسی، مهارت‌های هفت گانه، ۹ سال سرگروه آموزشی، پژوهشگر برگزیده استانی، داور جشنواره‌های مختلف، عضو کمیته‌های تحقیق و پژوهش و کارگروه‌های آموزش ابتدایی و ... استاد راهنمای بیش از ده‌ها پایان نامه دانشجویی، و صد‌ها عنوان دیگر دقت بفرمایید رتبه دو مربی معلم).

*** مورد دوم: لیسانس غیر مرتبط، ۴۰۰ ساعت ضمن خدمت هشت سال سابقه کار، بدون هیچ گونه دستاورد علمی و آموزشی رتبه سه، استادیار معلم).

نگارنده خساست ندارد، اما واقعا دلایل فاحش این دو رتبه را در کجا باید جست و جو کرد؟ بخشی از دلایل این اختلاف فاحش در زیر آمده است:

۱- مورد اول حاضر به بارگذاری یک برگ مدرک نامعتبر و جعلی در سامانه نشده به امید آنکه گلوگاهی برای تشخیص سره از ناسره وجود دارد.

۲- ارزیابی ارزیابانی که بدون بررسی مستندات افراد فقط به صورت فله‌ای و در جهت رفع مسیولیت تیک‌های امتیازات را زده و رفتند.

۳- ساز و کار غلط درخواست و پذیرش مستندات امتیاز آور.

رتبه بندی که نه ساز و کار مشخصی دارد و نه معیار و محکی شایسته!
همکاران مطلع هستند برای انجام یک کار میدانی اقدام پژوهی تا زمان نتیجه گیری یک پروسه زمانی حداقل پنج ماهه نیاز هست؛ تازه بعد از آن در صورت تمایل برای رقابت در شهرستان و استان و کشور تعیین رتبه می‌شود. پس چه نیازی به این زحمت وجود دارد وقتی می‌شود پنج مورد از زحمات دیگران را از پایگاه بانک اطلاعاتی اقدام پژوهی دانلود و تنها با تغییر صفحه مشخصات به نام خود در سامانه بارگذاری کرد.

۴- در هر آموزشگاهی سالانه حداکثر هفت مورد گواهی شورای معلمان و شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان می‌توان صادر کرد. مدیری که برای رفع مزاحمت، به تعداد بی شمار انواع گواهی ممهور و شماره دار صادر و روی پنجره گذاشته و اعلام می‌کند مزاحم نشوید فقط جا‌های خالی را پر کنید و ببرید. دیگر چه انتظاری باید داشت؟

این شلم شوربا دست پخت خود ماست، آش کشک خاله مون هست بخوریم یا نخوریم پامون هست. در پایان از مسیولین امر انتظار می‌رود برای جلوگیری از تضییع حقوق دیگران، هیئت‌های ممیزه شهرستانی و استانی را ملزم به اعتبارسنجی و راستی آزمایی حضوری کلی مستندات امتیاز آور نمایند.

 

توضیحات برای فهم بیشتر خبر :

وزیر آموزش و پرورش قبلا بیان داشته بود که آگهی‌هایی برای چاپ یک روزه مقاله و کتاب برای رتبه بندی معلمان و چگونگی اعتبارسنجی چنین مدارکی را دیده و حتی مدعی شده بود که برای او هم چنین پیامک‌هایی آمده بود. یوسف نوری مدعی است که در آیین‌نامه ذکر شده است که اگر کسی مدرک جعلی ارائه کند، از رتبه‌بندی محروم می‌شود،سپس با بیانی عاطفی و دور از منطق ادامه داده بود که البته همکاران فرهنگی ما مراقب هستند و از این کارها نمی‌کنند. هرچند سودجویان زیاد هستند و در دانشگاه هم با چالش پروپوزال، پایان نامه و تحقیق‌های کلیشه‌ای، بی اساس و تقلبی روبه‌رو بوده و هستیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری صدای معلم، تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱، کدخبر:23156، sedayemoallem.ir/ سایر منابع.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
0
0
حداقل نصف معلم ها توی سامانه ثبت نام نکرده اند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین