پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۰۶
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵
عدسی، یکی از مهمترین اجزای یک عینک است که می بایست با در نظر گرفتن موارد طبی و ایمنی برای بینایی بهتر و بهداشت چشم انتخاب شود.
 شعار سال: داشتن اطلاعات کافی در مورد انواع عدسی ها چه از نظر خصوصیات اپتیکی، خواص فیزیکی و شیمیایی و چه از نظر کمی و کیفی و تبادل نظر با بیمار و در نهایت هماهنگی عدسی با فریم ، امری ضروری است. در این میان، انتخاب صحیح قطر عدسی، جهت رعایت PDو ارتفاع و در نظر گرفتن بُعد تجاری آن از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. لذا برای به دست آوردن قطر عدسی مورد نیاز، همچنین مقدار جا به جایی مرکز اپتیکی آن ، آشنایی با روش های اندازه گیری و فرمول های مربوط، امری ضروری محسوب می شود .همچنین آشنایی داشتن با عدسی های استاندارد، به خصوص از نظر ضخامت مرکز عدسی(center thickness ) و توان پایه (base curve) از واجبات این حرفه می باشد. زیرا ضخامت زیاد و غیر استاندارد مرکز عدسی باعث وزن بیشتر آن می گردد. برعکس ، اگر عدسی بیش از اندازه نازک باشد، احتمال شکستن آن هنگام ساخت عینک و یا در هنگام استفاده برای بیمار وجود دارد. به همین منظور، در ادامه، مطلب مختصری از بحث عدسی های استاندارد توضیح داده می شود .

عدسی های استاندارد

به طور کل، شناخت وسایل عینک سازی و ابزار آلاتی و اجناس استاندارد و کاربرد و استفاده بهینه از آنها در موسسات عینک سازی، یکی از فاکتورهای مهم در فراهم آوردن دید مطلوب برای بیمار (پس از تجویز صحیح) می باشد. استفاده صحیح از وسایل و ابزار آلاتی که با استانداردهای ملی و جهانی مطابقت داشته باشد، سبب ضایعات کمتر و زمان کوتاهتر در ساخت عینک می گردد و به تجربه ثابت گردیده که در ابعاد تجاری و اقتصادی هم بازدهی مناسب تری به همراه خواهد داشت. داشتن آشنایی کافی از فن و دانش روز در صنایع عینک سازی و کاربری مناسب از آن استانداردها، سبب کاهش در خطاهای اپتیکی در حین ساخت عینک می گردد.

با توجه به توضیحات فوق ، وبا عنایت به اینکه بسیاری از دستگاه ها و ابزار آلات عینک سازی، به خصوص ماشین های دور تراش عدسی را بر مبنای عدسی های استاندارد طراحی و کالیبره می نمایند، می بایست اطلاعات کافی از عدسی های استاندارد در اختیار کاربر قرار داشته باشد.

ویژگی های عمومی عدسی و معایب آن:

ویژگی های عمومی یک عدسی به قرار زیر می باشد:

1- همگنی 2ـ شفافیت 3ـ چگالی 4ـ ضریب شکست 5 ـ اشتعال ناپذیری عدسی پلاستیک توسط آزمایش مربوط

همچنین معایب یک عدسی :

1- حباب 2 - رگه 3 - مواد ناخالصی 4 - اطخال

پس در واقع، شیشه اپتیکی، شیشه ای است که علاوه بر دارا بودن ویژگی های عمومی عدسی، فاقد هرگونه از معایب فوق باشد.

در ادامه، با توجه به توضیحات داده شده و با در نظر گرفتن اولویت ها، استانداردهای توان پایه و ضخامت مرکز عدسی را مورد بررسی قرار می دهیم.

استانداردهای توان پایه و ضخامت مرکز عدسی (Base Curve and Center Thickness Standards)

در دومین بررسی، توجه نمودن به توان پایه و ضخامت مرکز یک عدسی، توصیه می شود. به طوری که در هنگام تعویض عدسی ها طبق نسخه جدید و یا طبق همان نمره قبلی ، می بایست از همان مشخصات توان پایه عدسی قدیمی پیروی نمود.

دقت در انتخاب توان مناسب، نسبت به نوع و توان عدسی، یکی از راهکارهای مفید جهت فراهم آوردن دید مطلوب و رعایت فاکتورهای فنی و زیبایی در ساخت عینک می باشد.

ضخامت مرکز عدسی : (Center Thickness )


در بررسی های به عمل آمده، عمده ضایعات و شکستن عدسی ها در هنگام تراش و یا تنظیم عینک و یا زمان سرد و گرم شدن عدسی، ارتباط مستقیمی با عدم استاندارد بودن ضخامت مرکزی عدسی دارد (نازک بودن بیش از حد مرکز عدسی، سبب شکستن و ضخیم بودن بیش از حد مرکز عدسی ها سبب سنگینی مضاعف عدسی می گردد).

با توجه به اینکه انتخاب عدسی مناسب، یکی از ویژگی های مهم در ساخت یک عینک ایده آل می باشد، لذا آگاهی داشتن از مقدار استانداردهای ضخامت مرکز عدسی ها، کمک شایان توجهی در انتخاب عدسی موردنظر می نماید. جهت تعیین ضخامت مرکز عدسی، از کولیس های مخصوص استفاده می شود که یک نمونه آن در شکل زیر مشاهده می شود.


با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سایت عینک، تاریخ انتشار:ـ ،کد مطلب187، www.eynak.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین