پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۲۰۵
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه ضمن انتقاد از بازرسی بدنی وکلا و الزام به تحویل گوشی‌های تلفن همراه توسط ایشان در برخی محاکم قضایی، این روند را منافی شأن و احترام منصب وکالت عنوان کرد و از رئیس دستگاه قضا خواست نسبت به تصحیح این رویه ناصواب در محاکم قضایی، دستور اقدام مقتضی را صادر کند.

شعارسال: متن کامل نامه به این شرح است:

درخواست اسکودا از قوه قضائیه درباره بازرسی بدنی وکلای دادگستری در محاکم قضایی

«جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای

رئیس محترم قوۀ قضاییۀ جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

ضمن تقدیم احترام و عرض تسلیت به مناسبت ایام ارتحال رهبر عظیم‌الشان انقلاب و گرامیداشت سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد، که از نقاط عطف مبارزات منتهی به انقلاب شکوهمند اسلامی به شمار می‌آید، به استحضار می‌رساند:

در ماه‌های اخیر از کانون‌های وکلای سراسر کشور، گزارش‌هایی مبنی بر بازرسی بدنی وکلا، الزام به تحویل گوشی همراه و به‌طورکلی عدم رعایت شان و احترام وکلای دادگستری در برخی از محاکم قضایی واصل شده است. حضرت‌عالی بهتر از هرکس دیگری استحضار دارید که دادرسی منصفانه و عادلانه، که یکی از آرمان‌های اصلی انقلاب و از مهم‌ترین حقوق مصرح مردم در قانون اساسی است، جز با نقش‌آفرینی مسئولانه و هم‌زمان دو نهاد قضاوت و وکالت ممکن نیست، چنان‌که در تعابیر نمادین، از این دو نهاد به‌عنوان دو بال فرشتۀ عدالت یاد شده است.

بدیهی است که یکی از ملزومات مهم تحقق حقوق دفاعی متهم و ایفای نقش وکلا، رعایت شان و تشریفات مرتبط با این شغل در محاکم قضایی است. همکاران بنده گذشته از اینکه به موجب قانون مصوب سال ۱۳۷۰، در موضع دفاع از «احترام و تأمینات شاغلین شغل قضا» برخوردارند، در احقاق حق و تحقق دادرسی عادلانه خود را در کنار دستگاه قضا و قضات شریف می‌دانند و به همین منظور، محاکم قضایی اعم‌از دادسرا‌ها و مجتمع‌های قضایی را به نوعی خانۀ خود می‌پندارند. بر همین اساس، در سال‌های گذشته بر اساس تفاهمات مکتوب و شفاهی، عرفاً در محاکم قضایی درب‌های اختصاصی برای تردد وکلا در نظر گرفته می‌شد و وکلا با رعایت تشریفات و احترام، بدون تفتیش بدنی و تحویل گوشی همراه می‌توانستند، در شعب دادسرا‌ها و دادگاه حضور پیدا کنند.

متاسفانه رعایت این رویه، در ماه‌های گذشته به‌تدریج کمتر و کمتر شده و امروز از استان‌های مختلف کشور، خبر می‌رسد که وکلایی که برای پیگیری پرونده‌ها گاه روزانه چندین بار مجبور به مراجعه به مجتمع‌ها و شعب هستند، در هر بار مراجعه با بازرسی بدنی مواجه می‌شوند و اجازۀ همراه‌بردن گوشی همراه خود را نیز ندارند. اطمینان دارم که جناب‌عالی تصدیق خواهید فرمود که این روند، منافی شان و احترام منصب وکالت است؛ لذا خواهشمند است، نسبت به تصحیح این رویۀ ناصواب در محاکم قضایی، دستور اقدام مقتضی را صادر فرمایید.»

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت پرسون، تاریخ انتشار: 13خرداد1402، کدخبر: 488252، purson.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین