پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۸۹۳۶۴
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
ماجرای حضور افراد صاحب مناصب دولتی در بخش خصوصی، وارد فاز تازه‌ای شده و صنعت بیمه نیز مبتلا به این ماجراست. در تازه‌ترین نمونه، می‌توان حضور «محمود دودانگه» به عنوان نایب رئیس شورای رقابت و یکی از اعضای مرکز ملی رقابت را به عنوان نایب رئیس هیات مدیره شرکت بیمه حافظ بررسی کرد. سوال اینجاست که انتشار این نوع تحلیل ها را باید به حساب ارایه تحلیل شخصی و برخوردهای پشت پرده گذاشت یا وقوع تخلفات شکلی و ماهوی در بیمه حافظ ؟ منتظر دریافت توضیحات هستیم.

شعار سال: ماجرای حضور افراد صاحب مناصب دولتی در بخش خصوصی، وارد فاز تازه‌ای شده و صنعت بیمه نیز مبتلا به این ماجراست. در تازه‌ترین نمونه، می‌توان حضور «محمود دودانگه» به عنوان نایب رئیس شورای رقابت و یکی از اعضای مرکز ملی رقابت را به عنوان نایب رئیس هیات مدیره شرکت بیمه حافظ بررسی کرد.

برخی ادعاها برای حضور افراد خاص در بیمه حافظ ، تحلیل شخصی یا تخلفات شکلی و ماهوی؟
 با حضور «علی استاد هاشمی» در معاونت نظارت بیمه مرکزی، امید آن بود که رویه پیشین در به کارگیری افراد دولتی در بخش خصوصی صنعت بیمه اصلاح شود؛ پس از مدتی، اما مشخص شد که حضور خود او با در این جایگاه نیز با ابهاماتی رو‌به‌رو شده است، چرا که گفته می‌شد استاد هاشمی، خود مشمول رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم به کارگیری اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در سازمان‌های دولتی است.

«استاد هاشمی» هیات علمی دانشگاه پیام نور شاهرود، بر اساس اطلاعیه‌ای که بیمه مرکزی به تازگی صادر کرد، به سازمان جدید مامور شده و گفته می‌شود که مشمول رای دیوان عدالت اداری نیست، اما حالا اوست که باید تشخیص دهد، سایر افراد اجازه فعالیت در صنعت بیمه را دارند یا خیر! این در حالی است که از برخی افراد بخش نظارت مالی و ارزیابی صلاحیت مدیران کلیدی بیمه مرکزی شنیده شده است که پیش از این، یک بار، بیمه مرکزی صلاحیت استاد هاشمی را برای عضویت در هیات مدیره شرکت بیمه سینا رد کرده بوده است!

موضوع فعالیت «محمود دودانگه» در شرکت بیمه حافظ، از جمله مواردی است که معاونت نظارت بیمه مرکزی درباره آن اظهار نظری رسمی و علنی نداشته است. در شرایطی که شنیده می‌شود افرادی از جمله محسن پورکیانی و علی جباری برای مساله «فعالیت در بخش خصوصی با وجود عضویت در دولت» راه‌حل‌های قانونی پیدا کرده و یا ترجیح داده‌اند به محل کار اصلی خود برگردند، حضور «دودانگه» در راس هیات مدیره شرکت بیمه حافظ، می‌تواند موضوع تازه‌ای در این زمینه باشد.

شرکت بیمه حافظ، در قالب شرکت سهامی عام در تاریخ ۱۳۸۱/۰۲/۱۷ پس از طی روند قانونی، به‌عنوان نخستین شرکت بیمه خصوصی فعالیت خود را آغاز کرده است، از این رو در ماهیت خصوصی آن شکی نیست، اما شورا و مرکز ملی رقابت کجاست؟

بر اساس ماده ۵۴ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به منظور انجام امور کارشناسی و اجرای فعالیت‌های دبیرخانه‌ای شورای رقابت، مرکز ملی رقابت در قالب موسسه‌ای دولتی مستقل زیر نظر رییس جمهور در سال ۱۳۸۹ تاسیس شد. «محمود دودانگه» اکنون «نایب رئیس شورای رفابت» به عنوان نهاد بالادستی مرکز ملی رقابت است. او سالهاست که در بدنه دولت‌های مختلف حضور داشته و یک مقام دولتی است.

برخی ادعاها برای حضور افراد خاص در بیمه حافظ ، تحلیل شخصی یا تخلفات شکلی و ماهوی؟
موضوع، اما به همین جا ختم نمی‌شود و شرکت بیمه حافظ، یک مقام دیگر از شورای رقابت را نیز در خود جا داده است. او «سپهر دادجوی توکلی» است که اکنون در شرکت بیمه حافظ به عنوان مدیر روابط عمومی فعالیت می‌کند. آن طور که در سایت سندیکای بیمه گران ایران دیده می‌شود، دادجوی توکلی، عضو کارگروه روابط عمومی سندیکاست و این در حالی است که پیوسته به عنوان مدیر روابط عمومی شورای رقابت، در حال گفتگو با رسانه‌های مختلف است.

برخی ادعاها برای حضور افراد خاص در بیمه حافظ ، تحلیل شخصی یا تخلفات شکلی و ماهوی؟
اکنون می‌توان مورد شرکت بیمه حافظ و حضور افراد یاد شده در آن را، نمونه‌ای تازه از عدم توجه بیمه مرکزی به نظارت کافی بر شرکت‌ها دانست. شرکت‌های بیمه‌ای که گرچه شاید حتی از منظر قانونی نیز منعی در به کارگیری افراد نداشته باشند، اما همواره این ابهام را ایجاد می‌کنند که نبود کارشناس، آیا تا این حد در صنعت بیمه جدی شده است که شرکت‌ها مجبورند چنین افرادی را، آن هم در سطوح عالی خود به کارگیری کنند؟ آیا این مدل از نظارت بر صنعت بیمه، کافی و بازدارنده است؟

برخی ادعاها برای حضور افراد خاص در بیمه حافظ ، تحلیل شخصی یا تخلفات شکلی و ماهوی؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری خرد و کلان، تاریخ انتشار:۲۱ خرداد ۱۴۰۲، کدخبر: 17631، khordokalan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین