پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۸۹۴۶۱
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۴
هرچند اصطلاح ساعت صندلی پرواز یک اصطلاح عوامانه و کلی است ولی برای تفهیم مطلب بشدت کاربرد دارد. هزینه یک پرواز بشکل عمده از سه جز ناوگان، سوخت و کادر پرواز تشکیل می شود. در ایران بجای ناوگان نوی 15 میلیون دلاری از ناوگان دست چندم و عموما از رده خارج 3-5 میلیون دلاری استفاده می شود(کاهش رفاه و آسایش و بعضا ایمنی) ،کادر پرواز و خلبان ها حقوقی بین 4 هزار دلار تا 12 هزار دلار در ماه دارند. در حالیکه در ایران این حقوق در حدود 500 دلار تا 1500 دلار است. سوخت هواپیما قیمتی در حدود 15 هزار تومان تا 35 هزار تومان در کشورهای مختلف دارد و در ایران در حدود 650 تومان( حدود دو سنت) است. شما پیدا کنید پرتقال فروش را . به زودی افشاگری های خاصی در خصوص ارز ، وام های بزرگ، دلالی قطعات هم خواهیم کرد. یا آدم شوید یا دودمان تان را با شفاف سازی قانونی به باد می دهیم.

شعارسال: طبق آخرین گزارش آمارنامه مصرف فرآورده‌های نفتی انرژی‌زا میزان مصرف روزانه سوخت هواپیما در ایران روزانه بین ۴ الی ۵ میلیون لیتر است.

هر ساعت صندلی پرواز 18-23 دلاری، حدود ۳۰ دلار در ایران

طبق آمار بورس انرژی، قیمت صادراتی سوخت هواپیما در سال جاری حدود ۵۷.۶ سنت بر لیتر بوده که با در نظر گرفتن نرخ تسعیر ارز دلار حواله معادل ۴۰ هزار تومان، هر لیتر سوخت هواپیما معادل ۲۳ هزار تومان ارزش دارد.

هم‌اکنون قیمت داخلی سوخت جت لیتری ۶۰۰ تومان است یعنی به ازای مصرف هر لیتر سوخت جت، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی حدود ۲۲ هزار ۴۰۰ تومان یارانه انرژی می‌گیرند که سالانه رقمی معادل ۳۷ هزار میلیارد تومان است. اما این یارانه سوخت دریافتی، نه تنها هیچ تاثیری بر افزایش کیفیت خدمات شرکت‌های هواپیمایی نداشته بلکه قیمت بلیت هواپیما در ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها بالاتر است.

* مقایسه قیمت بلیت هواپیما در ایران و آمریکا

در این راستا، سیدمحسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در رشته‌توئیتی به مقایسه قیمت بلیت هواپیما در ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: «پرواز بیش از ۶ ساعته بین نیویورک و لس‌آنجلس حدود ۱۵۰ دلار است؛ کمتر از ۲۵ دلار برای یک ساعت پرواز با سوخت ۷۰ سِنتی؛ که با سوخت ۱ سِنتی (معادل نرخ سوخت کشورمان)، هزینه هر ساعت پرواز معادل ۲۰ دلار محاسبه می‌شود».

به گفته دهنوی، فرض کنیم حتی نصف این هزینه، مرتبط با تعمیر و نگهداری تجهیزات و نیازمند متخصصان خارجی است و این پرواز هم شبیه ما تحریم باشد؛ با لحاظ ۱۵ درصد هزینه‌های تحریم، قیمت یک ساعت پرواز آمریکایی داخل خاک ایران به ۲۱.۵ دلار می‌رسد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: فرض کنیم کل حقوق خلبان، خدمه، مهندس‌ها، کارکنان ایرلاین و ... همان حقوق معادل دلاری باشد، قیمت این پرواز با دلار ۴۰ هزار تومانی برای تهران به مشهد حدودا ۸۶۰ هزار تومان می‌شود و با قیمت سوخت غیریارانه‌ای نیز قیمت کمتر از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

دهنوی گفته است: صنعت هواپیمایی داخلی با سوخت تقریبا رایگان، حقوق کمتر کارکنان، دلار ۲۸۵۰۰ تومانی و کلی رانت دیگر، به دنبال افزایش صد درصدی نرخ بلیت است تا به عنوان مثال برای پرواز اقتصادی تهران به مشهد با کیفیتی بسیار پایین‌تر از پرواز‌های بین‌المللی، بیش از ۲ میلیون تومان پول بگیرد.

* اگر شرکت هواپیمایی زیان‌ده است پس رشد روزافزون تقاضای تأسیس ایرلاین چیست؟

این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در حالی که شرکت‌های هواپیمایی مدام از قیمت‌های فعلی می‌نالند، تقاضای زیاد برای تاسیس ایرلاین و تشکیل صف چه معنایی جز درآمد‌های سهل‌الوصول آنان دارد؟ اگر این شرکت‌ها ضررده هستند، رشد قارچ‌گونه تعدادشان بی‌معناست. البته صورت‌های مالی‌شان نشان‌گر چیز دیگری است.

به گفته دهنوی، چهل هزار میلیارد تومان یارانه سوخت هواپیماها، باید به اقلام اساسی مردم تعلق می‌گرفت، ولی حالا صرف سرپانگه‌داشتن برخی شرکت‌های هواپیمایی فرسوده و ناکارآمد می‌شود. هر گونه اصلاح نرخ باید منوط به حذف این یارانه و افزایش کیفیت خدمات باشد؛ بنابراین گزارش در حال حاضر هر ساعت صندلی پرواز در ایران با احتساب سوخت یارانه‌ای و نرخ دلار غیر رسمی، حدود ۳۰ دلار است.

با توجه به آنکه شرکت‌های هواپیمایی امکان دریافت ارز حواله از مرکز مبادله ارز و طلا را دارند، با احتساب ارز حواله حدود ۳۸ هزار تومانی، قیمت یک ساعت صندلی پرواز در کشورمان (با در نظر گرفتن سوخت یارانه‌ای) حدود ۳۶ دلار و ۸۰ سنت می‌شود، چیزی حدود ۱۷ دلار بیشتر از یک ساعت صندلی پرواز در آمریکا.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت چابک ، تاریخ انتشار: 24خرداد1402، کدخبر: 34697، www.chabokonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین