پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۸۹۱۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
سوخت جت به قیمتی لیتری 600 تومان تحویل ایرلاین های ایرانی می شود(در دنیا بطور متوسط یک سوم قیمت هر پرواز، قیمت سوخت است و دو قسمت بعدی شامل نیروی انسانی و هزینه ناوگان و فرودگاه می باشد).این سوخت با میانگین قیمت لیتری ۱۳,۴۰۰ تومان قیمت‌گذاری و صادر می‌شود.به طور میانگین روزانه حدود ۴ الی ۴.۵ میلیون لیتر سوخت جت در هواپیماهای مسافری ایرانی مصرف می‌شود(بهره وری بسیار پائین) که معادل سالانه رقم ۱.۶۵ میلیارد لیتر است.در نتیجه طبق محاسبات سالانه رقمی معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان(حدود ۱.۲ میلیارد دلار) یارانه به هواپیماهای ایرانی اختصاص می یابد . ایرلاینی که سوخت را مفت می خرد ، به خلبان شایسته دریافت حقوق بالغ بر 10 هزار دلاری ، حدود 1500 دلار حقوق می دهد و نیروی انسانی استخدام شده در حد مفت دارد، هواپیماهای دست چندم استفاده می کند، ادعای فلان پاره کن پائین بودن قیمت بلیط پروازی را می نماید. جمع کن کاسه و کوزه این الوات بازی و انحصار رو .

شعارسال: بررسی عملکرد دولت سیزدهم نشان می‌دهد که هدفمندی و هوشمندسازی یارانه‌ها از مهم‌ترین سیاست‌هایی است که توسط دولتمردان پیگیری می‌شود. اصلاح قیمت حامل‌های انرژی علاوه بر واقعی‌سازی اقتصاد بنگاه‌ها و حرکت آن‌ها به سمت ارتقا و بهینه‌سازی مصرف سوخت، بستری برای بازتوزیع عادلانه یارانه انرژی را نیز فراهم می‌کند.

قیمت 600 تومانی سوخت جت در ایران(22 برابر کمتر از قیمت صادراتی) و یارانه ۱.۲ میلیارد دلاری به ایرلاین های ایرانی همیشه ناراضی

اما ملاحظات اجتماعی و درهم‌تنیدگی معیشت مردم با سوخت یارانه‌ای عمدتاً دست دولت‌ها را برای اصلاح قیمت سوخت می‌بندد، ضمن اینکه تجربه تلخ آبان‌ماه سال ۹۸ نیز ملاحظات و حساسیت‌های اصلاح قیمت در این حوزه را دوچندان کرده است. به طور میانگین روزانه حدود ۴ الی ۴.۵ میلیون لیتر سوخت جت در هواپیما‌های مسافری مصرف می‌شود که معادل سالانه رقم ۱.۶۵ میلیارد لیتر است.

در حال حاضر قیمت سوخت جت لیتری ۶۰۰ تومان است درحالی که طبق آمار بورس انرژی، سوخت جت با میانگین قیمت لیتری ۱۳،۴۰۰ تومان قیمت‌گذاری و صادر می‌شود.

در نتیجه طبق محاسبات سالانه رقمی معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان، یارانه سوخت جت به ۴ درصد از پردرآمد‌های جامعه داده می‌شود که از ناوگان هوایی برای سفر‌های کاری و تفریحی خود استفاده می‌کنند در حالی که اقشار متوسط و ضعیف چندان بهره‌ای از این یارانه ندارند.

بهزاد رحیمی نماینده کردستان و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، درباره اعطای سوخت یارانه‌ای به هواپیما‌ها گفت: اصلاً منطقی و منصفانه نیست که سالانه ۱.۲ دهم میلیارد دلار یارانه سوخت پنهان به هواپیما‌ها بدهیم که عمدتاً هم به مصرف اقشار مرفه جامعه می‌رسد و این یارانه به هدف یعنی به جیب اقشار ضعیف جامعه نمی‌رود.

وی در ادامه بیان کرد:، اما صنعت هواپیمایی کشور به دلیل تحریم‌ها با فرسودگی مواجهه است و دولت ناچار به حمایت از این صنعت است و یکی از حمایت‌های دولت هم اعطای سوخت یارانه‌ای به هواپیما‌ها است.

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ درصد پرواز‌ها به کشور‌های خارجی است و در واقع به این صورت در حال تخصیص سوخت به خارجی‌ها هستیم و ارز را از کشور خارج می‌کنیم.

رحیمی در ادامه با بیان اینکه، اما هم اکنون امکان اینکه جلوی این موضوع را بگیرم وجود ندارد بیان کرد: در فرآیند تصویب بودجه ۱۴۰۲ نیز برخی از نمایندگان پیشنهاد دادند که اعطای سوخت یارانه‌ای به هواپیما‌ها متوقف شود، ولی رأی نیاورد و به تصویب نرسید.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: این حمایت در غالب سوخت یارانه‌ای به صنایع حمایت کمی هم نیست، ولی دولت در صورت حذف این یارانه سوخت باید تن به افزایش چند برابری بلیط هواپیما بدهد که باز هم شرایط را بدتر می‌کند. باید شرایطی را فراهم کنیم که هزینه‌های سازمان هواپیمایی پایین بیاید.

رحیمی گفت: به عنوان مثال هزینه نگهداری و هزینه تعمیر هواپیما‌ها با چندین برابر قیمت در حال انجام است که ناشی از تحریم‌ها است. اگر این شرایط ترمیم شود می‌توان زمینه حذف سوخت یارانه‌ای هواپیما‌ها را به وجود آورد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اقتصادآنلاین، تاریخ انتشار: 15خرداد1402، کدخبر: 720122، www.eghtesadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین