پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۵۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
شاه به اشتباه فکر می‌کرد برای ماندن و قدرت یافتن بیشتر، همه چیز مهیاست در این تصور و دیدگاه شاه یک خلا و گپ بزرگ وجود دارد که اطرافیان او مانند علم از آن غافل بودند یا به زبان نمی‌اوردند و اینکه اگر در حکمرانی همه چیز باشد، اما قلب و مهر و رضایت و اعتماد مردم نباشد دیگر ابزار‌های قدرت مانند سفره آرایی روی رودخانه خروشان است و پایدار نمی‌ماند. همان زمان که شاه در کیش سوارکاری و شنا می‌کرد و برای افزایش قدرت ایران در سطح جهانی نقشه می‌کشید جوانان معترض زیادی در زندان یا از دست ساواک فراری بودند ودر رسانه‌ها با عنوان خرابکار و اوباش تحقیر می‌شدند.

شعار سال: جلد چهارم یادداشت‌های علم وزیر دربار پهلوی مربوط به سال ۱۳۵۳ است و از سفر نوروزی شاه به کیش آغاز می‌شود. علم می‌نویسد به هنگام اسب سواری نم بارانی امد و شاه خیلی خوشحال شد. عرض کردم شاهنشاه هر چه خواسته اید شده درآمد نفت از سه هزار میلیون دلار در سال به ۱۶ هزار میلیون دلار رسید.

از لحاظ قدرت هم که شاهنشاه بی همتا هستید پس باید این شعر را بخوانم

شکر خدا که هر چه طلب کردم از خدای
بر مُنت‌های همت خود کامران شدم

اعلیحضرت! برای ترقی همه چیز داشت جز قلب و رضایت مردم

فرمودند: «هنوز خیلی امید‌ها دارم. باید این مملکت را به پایه بزرگ‌ترین کشور‌های دنیابرسانم نه این که در خاورمیانه اول باشم. دلیلی ندارد که نشود. هم وسیله داریم هم قدرت و هم مواد اولیه داریم. مگر دیگران چه کرده اند که ما نتوانیم بکنیم. عرض کردم که ما باید دعا کنیم که خداوند به اعلیحضرت عمر طولانی عطا فرماید و‌ما این ترقیات شگرف را ببینیم»

۵سال بعد در نوروز ۱۳۵۸ شاه از ایران فرار کرده بود و از آن حکومت پر هیمنه و دبدبه هیچ خبری نبود بدین خاطر که شاه به اشتباه فکر می‌کرد برای ماندن و قدرت یافتن بیشتر، همه چیز مهیاست در این تصور و دیدگاه شاه یک خلا و گپ بزرگ وجود دارد که اطرافیان او مانند علم از آن غافل بودند یا به زبان نمی‌اوردند و اینکه اگر در حکمرانی همه چیز باشد، اما قلب و مهر و رضایت و اعتماد مردم نباشد دیگر ابزار‌های قدرت مانند سفره آرایی روی رودخانه خروشان است و پایدار نمی‌ماند. همان زمان که شاه در کیش سوارکاری و شنا می‌کرد و برای افزایش قدرت ایران در سطح جهانی نقشه می‌کشید جوانان معترض زیادی در زندان یا از دست ساواک فراری بودند ودر رسانه‌ها با عنوان خرابکار و اوباش تحقیر می‌شدند.

روشنفکران و نویسندگان در حاشیه بودند و دایم تحقیر می‌شدند.

نخبگان مستقل از مشارکت در تصمیم سازی‌ها بخاطر جان نثار نبودن شاه محروم بودند

مردم حاشیه شهر‌ها در فقر و فلاکت بودند و شاه پز رفاه برخی طبقات بالای شهر نشین را می‌داد و مدعی بود همه ملت در رفاه هستند.

هر گونه نقد و اعتراضی به عملکرد حکومت بویژه شخص شاه در نطفه خفه می‌شد و خلاصه جدا از تبلیغات حکومتی و گزارش رسمی فریبکارانه، دل مردم با شاه و دم و دستگاه او نبود و همین فقدان اعتماد عمومی مانند طوفانی سهمگین طومار پهلوی را ظرف چند سال در هم پیچید.

اما ایا همه حکومت‌هایی که از مردم و رای و خواسته‌های آن‌ها فاصله می‌گیرند و به ابزار‌های مادی قدرت مانند موشک و نیرو‌های امنیتی و نظامی و تجمعات شبه مردمی سازماندهی شده و انتخابات صوری غیر رقابتی متوسل می‌شوند از این تجربه تلخ عبرت می‌گیرند؟ و عملا باور می‌کنند که دو صد لشکر و برج و بارو به یک لبخند از ته دل یک شهروند نمی‌ارزد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبلاگ دکتر امیر دبیرچی، تاریخ انتشار:۲۱ خرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۸۱۶۵، www.dabirimehr.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین