پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۳۹۰۸۳۸
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵
درپی اصلاحات ساختاری سیستم بانکی کشور و ایجاد بستری برای افزایش سطح بهره وری، کاهش هزینه مطالبات مشکوک الوصول، افزایش نرخ کارمزد بانکی و افزایش دسترسی بانک‌ها به منابع کم هزینه برای پرداخت تسهیلات، روند درآمدی و سودسازی سیستم بانکی کشور به میزان قابل توجهی بهبود یافت و بسیاری از بانک‌های خصوصی و دولتی توانستند بازدهی خود را بیشتر کنند.

شعار سال: براساس ارقام مندرج در صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۲۰ بانک فعال در بازار سرمایه ایران، این بانک‌ها در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ جمعا حدود ۵ هزار و ۹۶۲ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده اند.

سیستم بانکی کشور از زیان خارج شد
شناسایی این رقم درحالی است که جمع سود و زیان ۲۰ بانک بررسی شده، در سه ماهه ۱۴۰۱ به عدد منفی ۴ هزار و ۹۸۵ میلیارد تومان رسیده بود.

به بیانی دیگر، ارقام نشان می‌دهد، درحالی که ۲۰ بانک خصوصی کشور در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ زیان خالص شناسایی کرده بودند، درسه ماهه ابتدایی سال جاری توانستند این رویه را متوقف کنند و به سود بنشینند.

اتفاقی که بررسی جزئیات عملکرد بانک‌ها نشان می‌دهد بیش از همه از طریق بهبود سه عامل افزایش نسبت درآمد تسهیلات اعطایی به هزینه سود سپرده ها، افزایش خالص درآمد کارمزد و کاهش نسبت هزینه مطالبات مشکوک الوصول به کل مطالبات بانک ها، میسر شده است.

درواقع به نظر می‌رسد در سال جاری بانک‌ها توانسته اند بهره وری خود را در بخش عملیات بانک داری بالاببرند و در کنار افزایش درآمد‌ها، میزان هزینه‌های خود را نیز کنترل کنند.

در جدول زیر تغییرات درآمد و سودسازی ۲۰ بانک فعال در بازار سرمایه برای بهار ۱۴۰۲، با یکدیگر مقایسه شده است.

سیستم بانکی کشور از زیان خارج شد

مقایسه ارقام موجود در جدول بالا نشان می‌دهد، هرچند آمار تجمعی بانک‌ها بهبود یافته، اما درحالی که برخی بانک‌ها توانسته اند شرایط درآمدی و سود سازی خود را به میزان بسیار زیادی افزایش دهند، اما شرایط در بانک‌های زیانده متفاوت است.

در این رابطه بررسی صورت‌های مالی بانک‌های آینده، ایران زمین، دی، سرمایه و پارسیان نشان می‌دهد زیان خالص بانک‌ها همچنان در حال افزایش است.

همچنین برخی بانک‌ها مانند دی و رفاه حتی در افزایش درآمد‌های خود نیز ناکام بوده اند.

صورت‌های برخی دیگر از بانک هانیز نشان می‌دهد که افزایش درآمد‌های آن‌ها از طریق افزایش پرشتاب‌تر هزینه سپرده‌ها اتفاق افتاده است.

این موضوع باعث شده تا فاصله درآمدی و درجه اعتباری بانک‌های موفق با دیگر بانک‌ها به طور قابل توجهی افزایش یابد.

از این رو می‌توان گفت حتی اگر بانک‌های زیانده، بتوانند در آینده روند زیان خودرا متوقف کنند بازهم در بلند مدت به سختی خواهند توانست جایگاه خود را در سیستم بانکی کشور باز پس گیرند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت چابک آنلاین، تاریخ انتشار:۷ مرداد ۱۴۰۲، کدخبر:۳۶۱۸۹، www.chabokonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین