پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 15
کد خبر: ۳۸۴۲۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۱
انتظار داریم بانک مسکن با حضور عسکری، پوست اندازی نموده و تحول آفرینی کند. بانکی که بنوعی قلک دولت در بخش مسکن تلقی شود و بدلیل وجود نوعی انحصار در دادن وام مسکن، با ۱۲ هزار پرسنل، سیاست خود مشغول سازی در پیش گرفته باشد، چندان به درد کشور نخواهد خورد. حتی اگر بانک تخصصی تلقی شود. مهم نیست که قیمه با قاف است یا غین. مهم عملکرد و خروجی است که انتظار داریم در دوره جدید مدیریتی و بدور از حاشیه‌های تبلیغاتی برخی از مدیران به میراث مانده از دور قبل، محقق شود. آیا با افزایش تورم و سعود نجومی قیمت مسکن های ساخته شده توسط شرکت های تابعه ، افزایش قیمت اوراق و مواردی همانند ، می تواند ادعای سودآوری و سود سازی کارآمد داشت؟ مجددا وظیفه خودمان می‌دانیم که به آقای عسکری در خصوص ضرورت تغییر برخی از مدیران ستادی هشدار بدهیم. برخی از عزیزان رانتی که عموما به سفارش و به شوق گرفتن ماهیانه حق مدیریت، سکانداری می‌کنند (شما بخوانید نابودگری). در خبر‌های آتی بشکل ویژه روی اسامی تمرکز خواهیم گردید.
شعار سال: انتشار صورت‌های مالی برخی شرکت‌های دولتی، رسانه‌ها را با این ابهام مواجه ساخته که دلیل بازدهی پایین مجموعه‌های تحت هدایت دولت چیست؟ یکی از این مجموعه‌ها بانک مسکن بود که در سال ۱۴۰۰ تنها موفق به کسب سودی معادل ۱.۷ میلیارد تومان شده و ناگفته نماند که بخشی از زیان های سنواتی خود را جبران کرده است. اما کسی نپرسید که چرا بانک مسکن باید زیان سنواتی داشته باشد؟ در تجارت شکست خورده یا قدرت جلب و جذب مشتری ندارد؟ فعالیت نسبتا انحصاری اش گرم نبوده یا اوراق تسه را دو لا و پهنا کردن و به قیمت بالغ بر 140 هزار تومان رساندن، به ضررش تمام شده است؟ حتی کسی نپرسید که این بانک چطور و با چه مکانیزمی، زیان های سنواتی خود را جبران کرده است؟ اگر مردم متوجه تحلیل صورت های مالی این بانک شوند (که ان شاالله به زودی با افشاگری های پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، خواهند شد) ، چه برخوردی با مدیران ناکارآمد خواهند داشت (ما در دوره مدیریت قبلی یا دوره حضور محمود شایان ، مکرر هشدار داده بودیم، اما دوستان نمی خواستند بشنوند). 
 
 
تحلیلی بر وضعیت صورت های مالی از زبان معاون بانک مسکن (به به چه بانکی داریم، چه بانک خوبی داریم) :
 
صابر عسکرپور عضو هیات مدیره و معاون امور مالی بانک مسکن از روند کاهشی زیان ده بودن بانک مسکن طی سنوات اخیر ( از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹) و توقف آن در سال مالی منتهی به پایان اسفند سال ۱۴۰۰ می گوید. عسکرپور می گوید که بانک مسکن موفق شد عملکرد سود و زیانی خود را که در دوره مالی منتهی به پایان سال ۱۳۹۹ که بالغ بر ۱،۷۸۶ میلیارد تومان زیان بود را در دوره مالی منتهی به پایان سال ۱۴۰۰؛ به مبلغ ۲ میلیارد تومان سود، بهبود بخشد. عملکرد تلفیقی بانک نیز در دوره مالی منتهی به پایان سال ۱۴۰۰ با سودی معادل ۱،۱۰۰ میلیارد تومان همراه بوده و در این بخش زیان انباشته ۳،۳۰۰ میلیارد تومانی در پایان سال مالی ۱۳۹۹ به مبلغ ۲،۴۰۰ میلیارد تومان در پایان سال مالی ۱۴۰۰ کاهش یافته که این امر کاهش ۹۰۰ میلیارد تومانی زیان انباشته در سال مالی ۱۴۰۰ را نشان می دهد . نسبت کفایت سرمایه بانک مسکن در پایان سال مالی ۱۴۰۰ متناسب با استانداردهای ابلاغی بانک مرکزی( بالاتر از ۸ درصد) بوده و این نسبت موید توان بانک در مواجهه با ریسک‌های احتمالی است.
 
روند صعودی، اما ناکافی سودسازی بانک مسکن :

بر اساس صورت مالی منتشر شده بانک مسکن، این بانک در سال ۱۴۰۰ درآمد ۲۰ هزار و ۲۲۶ میلیارد تومانی از تسهیلات اعطایی خود به دست آورد که در مقایسه با سال ۹۹ حدود ۳۷ درصد افزایش داشته است. در حالی که میزان سود پرداختی به سپرده‌گذاران در این سال خبر از افزایش ۳۱ درصدی نسبت به سال ۹۹ می‌دهد. همین امر موجب افزایش دو هزار و ۶۷۲ میلیارد تومانی خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری یا سود ناخالص بانک مسکن در سال ۱۴۰۰ شده است. به دنبال آن درآمد عملیاتی این بانک در سال ۱۴۰۰ با جهش ۷۳ درصدی همراه بوده و به ۹ هزار و ۱۴ میلیارد تومان رسیده است. با وجود اینکه بانک مسکن در سال ۱۴۰۰ عملکرد بهتری از سال ۹۹ داشته، اما با افزایش هزینه‌های عمومی و مالی این بانک، برای جبران زیان انباشته سنگین خود راهی سخت و دشوار دارد.

چرایی سودسازی اندک بانک تخصصی مسکن و زیان انباشته‌ای که بسیار بالا بود؟
سود بانک مسکن به ۲ میلیارد تومان هم نرسید!

با بررسی صورت‌های مالی بانک مسکن مشاهده می‌شود که این بانک اگرچه زیان‌ده نبوده، اما عملکرد قابل قبولی هم نداشته است. به نحوی که سود خالص بانک مسکن در پایان سال ۱۴۰۰ حتی به دو میلیارد تومان هم نرسید. به همین منظور تغییر محسوسی در زیان انباشته سال ۹۹ ایجاد نشد و همچنان زیان انباشته این بانک بیش از پنج هزار و ۳۴ میلیارد تومان ثبت شده است.
 
چرایی سودسازی اندک بانک تخصصی مسکن و زیان انباشته‌ای که بسیار بالا بود؟
بهبود کفایت سرمایه به لطف افزایش سرمایه : 

طبق صورت‌های مالی منتشر شده بانک مسکن در سامانه کدال، سرمایه این بانک پس از افزایش سرمایه ۱۵۶درصدی در سال ۱۴۰۰ به ۳۳ هزار و ۴۱۴ میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس بانک مسکن مانند سال ۹۹ توانست نرخ کفایت سرمایه خود را بهبود بخشیده و از ۸.۷۴ درصد به ۱۰.۲۲ درصد برساند.
 
آیا وضعیت و عملکرد بانک مسکن رو به بهبود است؟
امید داریم که با حضور عکسری تغییرات معنادار در روند خدمات رسانی و صورت های مالی بانک مسکن بوجود آید. اما نگاهی به آمار به روز شده بدهکاران بانکی توسط بانک مرکزی( شهریور 1401) و صورت های مالی بانک(سامانه کدال و اسناد منتشره)، چالش هایی را مطرح نموده و هشدارهای زیادی می دهد.
 
*** تسهیلات و تعهدات کلان بدهکاران بانک مسکن تا شهریور 1401 : بانک مسکن چند درصد تسهیلات خود را به گروه مالی خودش داده است؟ تسهیلات 300 ماهه  ( بالغ بر 20 سال چه معنایی برای یک شرکت می تواند داشته باشد ،آیا این نوعی رانت دادن از جیب مردم نیست؟) به این صورت ضرر و زیان سنواتی خود را جبران کرده اند؟ چرا نرخ تسهیلات برای برخی از سرفصل های گروه مالی بانک مسکن در حدود صفر و یا نرخ های 7 و 10 درصد است؟ علت این تفاوت ها در چیست؟ آیا گروه عظام برای فعالیت ساختمان از بانک مسکن وام گرفته است ؟گروه باقرزاده را بیشتر برای افکار عمومی معرفی کنید؟ ماجرای وام های صنایع غذایی میهن و بهروز چیست؟ وام شرکت ارتباطات سیار ارتباطی به حوزه تخصصی بانک مسکن دارد؟ آیا ضرورتی نمی بینید که در باره وام های شرکت جهادنصر زنجان توضیح دهید؟  بانک مسکن درباره وثایق این عزیزان شامل محل طرح، سفته و اوراق ، صحبتی ندارند(لیست در انتهای صورت های مالی منتشر شده وجود دارد)؟ 
 
*** بدهکاری اشخاص مرتبط با بانک مسکن تا پایان شهریور 1401: فاقد تعهدات بالای 100 میلیارد تومان .
 
*** تسهیلات کلان غیر جاری بانک مسکن تا پایان شهریور 1401 : بانک مسکن درباره تسهیلات کلان غیرجاری شرکت پشتیبانی امور دام، بهروز ، باقرزاده ، ویستابست و حتی گروه مالی بانک مسکن ، توضیح باید بدهد.
 
صورت های مالی منتهی به 29 اسفند 1400 بانک مسکن - بدون گزارش حسابرس
مجددا هشدار می دهیم که حوزه فعالیتی بانک مسکن، مهمتر از آن است که صرفا بدست دوستان ما در بانک مسکن اداره شود. این بانک نیازمند نوعی هم افزایی فعالیت بین و فرابخشی بوده و رسانه های حرفه ای، نقشی بی بدلیل در این حوزه دارند.
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ، برگرفته از منابع گوناگون (تجارت نیوز،تسنیم، سایت بانک مرکزی، سایت بانک مسکن، کدال و غیره).
اخبار مرتبط
برچسب ها: انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی ، انتشار صورت مالی بانک مسکن ، سودسازی بانک مسکن ، علت سودسازی اندک بانک مسکن ، سودسازی بانک دولتی مسکن ، سودسازی ناکافی بانک مسکن ، صورت مالی بانک مسکن ، خالص درآمد بانک مسکن ، سپرده گذاری در بانک مسکن ، سود ناخالص بانک مسکن ، درآمد و تسهیلات اعطایی بانک مسکن ، عملکرد بانک مسکن ، افزایش هزینه های عمومی بانک مسکن ، افزایش هزینه های مالی بانک مسکن ، زیان انباشته بانک مسکن ، بهبود کفایت سرمایه بانک مسکن ، وضعیت کفایت سرمایه بانک مسکن ، نرخ کفایت سرمایه ، تغییر مدیریت بانک مسکن ، رویکرد بانک مسکن در وام دهی مسکن ، انحصار گرایی بانک مسکن در وام دهی مسکن ، بانک مسکن قلک دولت ، عسکری مدیرعامل جدید بانک مسکن ، مدیران رانتی بانک مسکن ، محمود شایان کجاست؟ ، عملکرد شایان در بانک مسکن ، زیان های سنواتی در بانک مسکن ، علل زیان های سنواتی بانک مسکن ، ابهام و ناشفافی در شیوه های درآمد زایی کارآمد در بانک مسکن ، پوشش زیان سنواتی در بانک مسکن با تورم و تسه ، صابر عسکرپور عضو هیات مدیره بانک مسکن ، ادعای روند کاهشی زیان ده بودن بانک مسکن
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
0
0
شما با روابط عمومی بانک مشکل دارید یا با بانک مشکل دارید؟ مطالب تان خوبه، اما می شه بوی منظور دار بودن رو ازش شنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
0
0
شما توی ذهن تون یک سیستم هوشمند اداری رو متصور هستید در حالیکه باید توی بانک مسکن باشی تا متوجه بشی از این خبرها نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین