پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۱۸۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷
بر اساس اخبار دریافتی«عباس ایروانی» رئیس گروه قطعه سازی خودرو «عظام» و مجرم اقتصادی توسط وزارت اطلاعات دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد. اخبار موثق حاکی است این مجرم اقتصادی که علیرغم صدور حکم نهایی دادگاه و ابلاغ آن به وی، نسبت به حکم تمکین نکرده و مخفی شده بود، محل اختفای وی توسط وزارت اطلاعات شناسایی و پس از دستگیری به مرجع قضایی تحویل داده شد.حکم متهمان پرونده گروه عظام در دادگاه ویژه جرایم اقتصادی، صادر و عباس ایروانی برای اجرای حکم به زندان معرفی شد.رأی قطعی ۲ پرونده قضائی گروه عظام، از سوی شعبه ۴ دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی، صادر شده است. پرونده‌های گروه عظام از سال ۱۳۹۹ در دادگاه ویژه جرایم اقتصادی در دست بررسی بوده و متهم ردیف اول هر دو پرونده، عباس ایروانی است.‌

شعارسال: عباس ایروانی، رئیس گروه قطعه‌سازی خودرو «عظام» و مجرم اقتصادی توسط وزارت اطلاعات دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.

دستگیری «عباس ایروانی» رئیس گروه قطعه‌سازی عظام و مجرم اقتصادی توسط وزارت اطلاعات

بر اساس اعلام برخی منابع، این مجرم اقتصادی علیرغم صدور حکم نهایی دادگاه و ابلاغ آن به وی، نسبت به حکم تمکین نکرده و مخفی شده بود که محل اختفای وی توسط وزارت اطلاعات شناسایی و پس از دستگیری به مرجع قضایی تحویل داده شد. عباس ایروانی باید خود را در بهمن ماه گذشته به مرجع قضایی معرفی می‌کرد که با سرپیچی از معرفی خود و پنهان شدن، قصد داشت با تهدید مسئولین، مانع از اجرایی شدن حکم زندان خود شود.

محکومیت ایروانی به تحمل ۶۵ سال حبس و پرداخت جزای نقدی در پرونده اول و دوم:

رأی قطعی ۲ پرونده قضائی گروه عظام، از سوی شعبه ۴ دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی، صادر شده است. پرونده‌های گروه عظام از سال ۱۳۹۹ در دادگاه ویژه جرایم اقتصادی در دست بررسی بوده و متهم ردیف اول هر دو پرونده، عباس ایروانی است. پرونده اول گروه عظام از تیرماه سال ۱۳۹۹ در دادگاه ویژه جرایم اقتصادی در دست بررسی بوده و عباس ایروانی متهم ردیف اول هر دو پرونده این گروه است. متهمان پرونده اول گروه عظام عبارتند از: عباس ایروانی، مهدی شهابی، مرتضی روغنی، حسن صفریان، مرادعلی کرم نیا، امیررضا رفیعی و حامد خاتمی‌پور.

***اتهامات و رأی نهایی دادگاه در مورد متهمان پرونده اول گروه عظام، به این شرح است: 

۱- عباس ایروانی: عباس ایروانی در این پرونده به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان به میزان بیش از ۶۶۴ میلیون دلار و رهبری گروه مجرمانه سازمان یافته قاچاق قطعات خودرو به تحمل ۲۵ سال حبس و ضبط کلیه اموالی که متهم از طریق خلاف قانون به دست آورده، محکوم شده است و به اتهام معاونت در جعل اسناد به تحمل ۸ ماه حبس و جبران خسارت وارده، به اتهام معاونت در استفاده از اسناد مجعول به تحمل ۲ سال و ۱ ماه حبس، به اتهام معاونت در پرداخت رشوه به تحمل ۲ سال و ۱ ماه حبس و به اتهام مشارکت در فراری دادن حامد خاتمی‌پور به تحمل ۱ سال و ۱ ماه حبس محکوم کرده است.

۲- امیررضا رفیعی: اتهام‌های امیررضا رفیعی متهم ردیف دوم پرونده به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان بیش از ۲۰۱ میلیون دلار به تحمل ۲۰ سال و ۱ ماه حبس و ضبط کلیه اموالی که متهم از طریق خلاف قانون به دست آورده است و به اتهام معاونت در پرداخت رشوه به تحمل ۲ سال و ۱ ماه حبس، به اتهام معاونت در جعل اسناد به تحمل ۲ سال و ۱ ماه حبس و در اتهام معاونت در استفاده از اسناد مجعول و مشارکت در فراری دادن حامد خاتمی‌پور به تحمل ۱ سال و یک ماه حبس محکوم شد.

۳- مرتضی روغنی‌ها: مرتضی روغنی‌ها متهم ردیف سوم به اتهام مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان بیش از ۱۱۸ میلیون دلار، معاونت در جعل اسناد به تحمل ۲۰ سال و ۱ ماه حبس و ضبط کلیه اموالی که متهم از طریق خلاف قانون به دست آورده محکوم شده و در اتهام معاونت در استفاده از اسناد مجعول به تحمل ۸ ماه حبس و جبران خسارت وارده، به اتهام معاونت در پرداخت رشوه به تحمل ۲ سال و ۱ ماه حبس و به اتهام مشارکت در فراری دادن حامد خاتمی پور به تحمل ۱ سال و ۱ ماه حبس محکوم کرده است.

۴- حامد خاتمی‌پور: حامد خاتمی‌پور متهم ردیف چهارم پرونده به اتهام مشارکت در قاچاق عمده در نظام اقتصادی کشور و مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان بیش از ۱۲۸ میلیون دلار به تحمل ۱۲ سال و ۸ ماه حبس و ضبط کلیه اموالی است که متهم از طریق خلاف قانون به دست آورده است و به اتهام جعل اسناد به تحمل ۱۴ ماه حبس و جبران خسارت وارده، به اتهام استفاده از سند مجعول به تحمل ۲۲ ماه حبس، به اتهام استفاده از مهر مجعول اتاق بازرگانی چین به تحمل ۱۴ ماه حبس و به اتهام پرداخت رشوه به تحمل ۲۱ ماه حبس و ضبط مال حاصل از رشوه محکوم کرده است.

مرداد علی کرم‌نیا، حسن صفریان و مهدی شهابی دیگر متهمان پرونده به اتهام دریافت رشوه، به تحمل ۱۰ سال حبس و پرداخت جزای نقدی معادل وجه مأخوذه و انفصال موقت به مدت ۳ سال محکوم شدند. این متهمان در مورد اتهام مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو با توجه به اینکه نامبردگان کارمند گمرک جمهوری اسلامی ایران هستند، مختلس محسوب شده و هر یک به تحمل ۲ سال حبس و جریمه معادل سه برابر ارزش کالا و در مورد اختلاس به تحمل ۱۰ سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی و رد وجه مال مورد اختلاس به جزای نقدی معادل دو برابر مبلغ مورد اختلاس محکوم شدند.

*** اتهامات و رأی نهایی دادگاه در مورد متهمان پرونده دوم گروه عظام، به این شرح است:
در رابطه با جرایم گروه عظام، یک پرونده دیگر نیز در شعبه ۴ دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلاگران و مفسدان اقتصادی تشکیل شد. رسیدگی به این پرونده از تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۹۹ آغاز شد. متهمان پرونده دوم گروه عظام عبارتند از: عباس ایروانی، فریدون ساعی، عبدالرحیم گرامند، منصور مسعودی، حسین زارع، همایون نکونام. اتهام‌ها و رأی نهایی دادگاه در مورد متهمان این پرونده به این شرح است:

۱- عباس ایروانی: ایروانی در این پرونده به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از مجرای اخلال در نظام پولی و ارزی کشور از طریق تحصیل اموال و وجوه کلان از شبکه بانکی از طرق نامشروع و غیر قانونی مجموعاً به میزان بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون درهم امارات، ۴۸ میلیون دلار آمریکا، ۱۳ میلیون یورو، ۲،۶۰۰ میلیارد ریال با توجه به عدم جبران ضرر و زیان و آثار زیان‌بار جرایم ارتکابی به تحمل ۲۵ سال حبس و ضبط کلیه اموالی که از طریق خلاف قانون به دست آورده و رد مال شبکه بانکی محکوم شد.
همچنین به اتهام معاونت در جعل ۳۶ فقره گواهی بازرسی از طریق پرداخت وجوه به منظور جعل گواهی به تحمل ۲ سال و ۱ ماه حبس، به اتهام استفاده از ۳۶ فقره گواهی بازرسی مجعول از طریق ارائه آن‌ها به بانک جهت دریافت وجوه موضوع اعتبارات اسنادی به تحمل ۳ سال و ۶ ماه حبس و به اتهام جعل ۶۹ فقره کارنامه و استفاده از آن‌ها از طریق ارائه به بانک به تحمل ۳ سال و شش ماه حبس و جبران خسارات وارده محکوم کرد.

۲- عبدالرحیم گرامند: عبدالرحیم گرامند در این پرونده به اتهام معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت در تحصیل مبالغ کلان از طرق غیر قانونی برای شرکت‌های گروه عظام، به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد.

۳- فریدون ساعی: فریدون ساعی در این پرونده به اتهام معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق جعل ۳۶ فقره گواهی بازرسی مجعول و استفاده از آن‌ها از طریق تحویل آن‌ها به شرکت‌های گروه عظام جهت ارائه به بانک و بسترسازی برای ورود منابع کلان نقدینگی از بانک از طرق مجرمانه و غیرقانونی به تحمل ۱۰ سال و ۶ ماه حبس، به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۲۰ هزار و ۴۰۰ دلار به تحمل ۲ سال و ۶ ماه حبس و رد اصل مال و جریمه نقدی معادل ۲ برابر مال به دست آمده، به اتهام پرداخت رشوه به تحمل ۳ سال و ۶ ماه حبس و ضبط مال به دست آمده از رشوه و به اتهام جعل نامه شرکت کوتکنا (شرکت سوئیسی بازرسی) به تحمل ۳ سال و ۶ ماه حبس و جبران خسارت وارده محکوم کرد.

۴- همایون نکونام: همایون نکونام در این پرونده به اتهام دریافت رشوه به تحمل ۸ سال حبس، جزای نقدی معادل مال به دست آمده از رشوه و انفصال دائم از خدمات دولتی، به اتهام معاونت در جعل به تحمل ۲ سال حبس و به اتهام تحویل اسناد دولتی به اشخاص غیر صلاحیت دار به تحمل ۱ سال حبس و جبران خسارت وارده محکوم کرده است.

۵- حسین زارع میرک‌آباد: حسین زارع در این پرونده به اتهام دریافت رشوه به استرداد وجه مورد رشوه و تحمل ۴ سال حبس و انفصال موقت به مدت ۳ سال و جزای نقدی معادل مال به دست آمده از رشوه، به اتهام معاونت در جعل به تحمل دو سال حبس و به اتهام تحویل اسناد دولتی به اشخاص غیر صلاحیتدار به تحمل ۱ سال حبس و جبران خسارات وارده محکوم کرد.

۶- منصور مسعودی: منصور مسعودی به اتهام وساطت در پرداخت رشوه و معاونت در جعل، به تحمل ۳ و ۱ ماه حبس محکوم شد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 16اسفند1402، کدخبر: 1456854، www.ilna.ir / سایر منابع.

اخبار مرتبط
برچسب ها: عباس ایروانی ، دستگیری عباس ایروانی ، گروه قطعه سازی خودرو عظام ، قطعه سازی عظام ، مجرمان اقتصادی ، حکم عباس ایروانی ، تخلفات مالی عباس ایروانی ، تخلفات گروه عظام ، بازداشت عباس ایروانی ، مفسدان اقتصادی ، پرونده گروه عظام ، نتیجه دو پرونده با رای قطعی گروه عظام ، متهمان پرونده اول گروه عظام ، اتهامات و رأی نهایی دادگاه در مورد متهمان پرونده اول گروه عظام ، اتهامات و رأی نهایی دادگاه در مورد متهمان پرونده دوم گروه عظام ، قاچاق قطعات خودرو ، فراری دادن حامد خاتمی‌پور ، حکم دادگاه برای عباس ایروانی ، حکم دادگاه برای امیررضا رفیعی ، حکم دادگاه برای حامد حاتمی پور ، حکم دادگاه برای مرتضی روغنی‌ها ، حکم دادگاه برای مرداد علی کرم‌نیا ، حکم دادگاه برای حسن صفریان ، حکم دادگاه برای مهدی شهابی ، حکم دادگاه برای عبدالرحیم گرامند ، حکم دادگاه برای فریدون ساعی ، حکم دادگاه برای همایون نکونام ، حکم دادگاه برای حسین زارع میرک‌آباد ، حکم دادگاه برای منصور مسعودی ، اتهام مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو ، آیا گروه عظام قادر به ادامه فعالیت خواهد بود ، از هم پاشیدگی مدیریتی در گروه عظام یا باز سازماندهی ، ضربه به پایه های گروه عظام ، تبلیغات گروه عظام ، تبلیغات گروه عظام برای عادی نشان دادن اوضاع ، بداخلاقی های گروه عظام ، سلام عباس آقا
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
0
0
سلام عباس آقا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
0
1
چقدر خبر از سال 1397 درباره این بنده خدا در سایت شما کار شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
تا جای که من از شعار سال خبر دارم، پرونده عظام از سال 96-97 در این پایگاه خبری باز بود. نشستی گذاشته بودند و بنده هم دعوت بودم ،مرد پشت پرده سایت شون می گفت پیغام فرستادیم که کار را سالم انجام بدهید و از دور زدن ها پرهیز کنید،آقایان فکر کردند که باید صدا را در نطفه خفه کنند و شروع کردند بشکل غیرمستقیم به پای ما پیچیدن. مصصم تر شدیم تا نسخه فساد را به هم بپیچیم و تا اخر پای کار هستیم...... .

اون روز باورم نمی شد که اینقدر یک رسانه بتونه جدی باشه. اما امروز باور کردم. نکته قابل تحسین کار هم این بود که چقدر بی صدا حرکت کردند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین