پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۳۹۰۲۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
زیان انباشته سیستم بانکی کشور به بیش از ۳۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از نصف میزان درآمد نفتی پیش‌بینی شده در بودجه امسال است، به بیان دیگر جبران زیان انباشته بانک‌ها حداقل نیاز به بیش از ۵۰ درصد درآمد‌های نفتی در سالجاری دارد. بر اساس آنچه که از گزارش این بانک‌ها به ثبت رسانده می‌توان گفت در سال گذشته در مجموع، وضعیت بانک‌های سود‌ده، بهتر شده و وضعیت بانک‌های زیان‌ده بدتر شده است. ۱۵ بانک کشور در کارنامه خود سود انباشته به ثبت رسانده‌اند که بانک ملت در صدر آن قرار دارد.

شعار سال: زیان انباشته بانک‌های کشور همچنان در مسیر صعودی قرار دارد. آخرین گزارش عملکرد بانک‌های کشور که در سامانه کدال به ثبت رسانده، نشان می‌دهد زیان انباشته سیستم بانکی کشور به بیش از ۳۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از نصف میزان درآمد نفتی پیش‌بینی شده در بودجه امسال است، به بیان دیگر جبران زیان انباشته بانک‌ها نیاز به بیش از ۵۰ درصد درآمد‌های نفتی در سالجاری دارد.

زیان انباشته بانک‌ها بیشتر از نصف درآمد‌های نفتی بودجه ۱۴۰۲
بر اساس آنچه که از گزارش این بانک‌ها به ثبت رسانده می‌توان گفت در سال گذشته در مجموع، وضعیت بانک‌های سود‌ده، بهتر شده و وضعیت بانک‌های زیان‌ده بدتر شده است.

تا پایان سال گذشته، ۱۳ بانک از بانک‌های کشور متحمل ۳۷۱ هزار و ۶۳۲ میلیارد تومان زیان انباشته شدند. بسیاری از بانک‌ها گزارش عملکرد خود را تا پایان سال گذشته به‌روز کرده، اما آخرین صورت مالی برخی از آن‌ها مربوط به پایان آذر ماه سال گذشته است؛ این گزارش بر اساس آخرین گزارش عملکرد به ثبت رسیده، تنظیم شده است.

زیان انباشته ۱۱۴ همتی بانک آینده

بالاترین میزان زیان انباشته‌ای که به ثبت رسیده مربوط به بانک آینده است که به بیش از ۱۰۰ همت رسیده است. زیان انباشته بانک آینده در سال ۱۴۰۱ با رشد ۳۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۱۱۴ هزار و ۲۱۵ میلیارد تومان رسیده است.

پس از بانک آینده، بزرگترین بانک دولت یعنی بانک ملی پرچم‌دار میزان زیان انباشته است، به طوری که این بانک در پایان شهریور سال گذشته بیش از ۷۶ هزار میلیارد تومان زیان انباشته را به ثبت رسانده است.

بانک سرمایه نیز با زیان انباشته ۴۸ هزار میلیارد تومانی در رتبه سوم قرار دارد، در سال گذشته معادل ۲۰ درصد به زیان انباشته این بانک افزوده شده است.

کمترین میزان زیان انباشته نیز با رقم ۱.۲ هزار میلیارد تومان مربوط به بانک توسعه تعاون است.

بیشترین رشد زیان انباشته مربوط به بانک ایران زمین بوده، به طوری که زیان انباشته این بانک در سال گذشته معادل ۵۶ درصد افزایش داشته است.

زیان انباشته بانک‌ها بیشتر از نصف درآمد‌های نفتی بودجه ۱۴۰۲
رشد ۹۰۰ درصدی سود انباشته یک بانک خصوصی

نکته قابل توجهی که در تازه‌ترین گزارش عملکرد بانک‌های سودده به چشم می‌خورد، رشد چشمگیر سود انباشته آن‌ها در سال گذشته است.

۱۵ بانک کشور در کارنامه خود سود انباشته به ثبت رسانده‌اند که بانک ملت در صدر آن قرار دارد.

بانک ملت در آخرین صورت مالی خود سود انباشته ۵۵ هزار میلیارد تومانی را در پایان سال گذشته ثمر رسانده که نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱۵ درصد افزایش داشته است.

بانک رفاه کارگران نیز طی دوره مورد اشاره سود انباشته ۱۹.۲ هزار میلیارد تومانی را به ثبت رسانده که نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل ۶۴۰ درصد افزایش داشته است.

بانک پاسارگاد نیز با افزایش سود انباشته خود در سال گذشته و ثبت ۱۹.۲ هزار میلیارد تومان در صورت مالی، رتبه سوم بالاترین میزان سود انباشته را به خود اختصاص داده است.

نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که در سال گذشته میزان سود انباشته بانک گردشگری قریب به ۹۰۰ درصد رشد کرده و از ۱۶۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱.۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

زیان انباشته بانک‌ها بیشتر از نصف درآمد‌های نفتی بودجه ۱۴۰۲

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اکوایران، تاریخ انتشار:۲۰ تیر ۱۴۰۲، کدخبر: ۳۹۸۵۶، ecoiran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین