پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۰۰۹۶
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲
۱۰ بانک از ۱۹ بانک خصوصی در سال گذشته دارای نرخ کفایت مثبت، ۶ بانک دارای نرخ کفایت منفی، دو بانک نرخ کفایت خود را اعلام نکرده و بانک دی هم هنوز صورت‌های مالی خود را منتشر نکرده است. دو بانک سرمایه و رفاه کارگران با منفی ۳۵۲ و مثبت ۱۴.۸۱ درصد، کمترین و بیشترین نرخ کفایت سرمایه را در سال گذشته در بین بانک‌های خصوصی به خود اختصاص دادند.

شعار سال: دو بانک سرمایه و رفاه کارگران با منفی ۳۵۲ و مثبت ۱۴.۸۱ درصد، کمترین و بیشترین نرخ کفایت سرمایه را در سال گذشته در بین بانک‌های خصوصی به خود اختصاص دادند.

نرخ کفایت سرمایه ۶ بانک خصوصی در سال گذشته منفی بود
نخستین بار نرخ کفایت سرمایه سال ۱۹۸۸ توسط کمیته نظارت بر بانکداری بازل (کمیته بال) به دنیا معرفی شد.

به زبان بسیار ساده، نسبت کفایت سرمایه نشان می‌دهد که یک بانک تا چه اندازه می‌تواند ریسک‌های موجود را به وسیله سرمایه خود پوشش دهد؛ بنابراین ﻛﺎﺭﻛﺮﺩ ﺍﺻلی ﺍﻳﻦ ﻧﺴﺒﺖ، ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺑﺎنک ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺯﻳﺎﻧﻬﺎی ﻏﻴﺮﻣﻨﺘﻈﺮﻩ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺍﺯ ﺳﭙﺮﺩﻩﮔﺬﺍﺭﺍﻥ ﻭ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﺩﻫﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ.

در واقع، نسبت کفایت سرمایه به معنی نسبت سرمایه بانک به دارایی‌های همراه با ریسک است.

بر اساس استاندارد‌های کمیته بال، حداقل نسبت کفایت سرمایه برای بانک‌ها و موسسات اعتباری، معادل ۱۲ درصد تعیین شده، با این وجود بانک مرکزی ایران حداقل این شاخص برای شبکه بانکی ایران را ۸ درصد تعیین کرده است.

قابل توجه آنکه ۱۶ بانک خصوصی در گزارش‌های یک ساله حسابرسی نشده سال گذشته خود نرخ کفایت سرمایه را گزارش داده اند که از بین ۱۶ بانک، بانک رفاه کارگران با نرخ کفایت سرمایه ۱۴.۸۱ درصد رتبه اول در کفایت سرمایه را به خود اختصاص داده است.

بانک‌های خاورمیانه با ۱۴.۱ درصد و کارآفرین با ۱۳.۱۷ درصد رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

درمقابل بانک‌های سرمایه، آینده و شهرکمترین نرخ کفایت سرمایه را در سال گذشته کسب کردند.

تنها نرخ کفایت سرمایه ۶ بانک رفاه کارگران، خاورمیانه، کارآفرین، سامان، ملت و سینا بالای ۸ درصد است و قانون بانک مرکزی در این زمینه را رعایت کرده اند.

به عبارت بهتر، ۱۰ بانک از ۱۹ بانک خصوصی در سال گذشته دارای نرخ کفایت مثبت، ۶ بانک دارای نرخ کفایت منفی، دو بانک نرخ کفایت خود را اعلام نکرده و بانک دی هم هنوز صورت‌های مالی خود را منتشر نکرده است.

نرخ کفایت سرمایه ۶ بانک خصوصی در سال گذشته منفی بود

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت چابک آنلاین، تاریخ انتشار:۱۴ تیر ۱۴۰۲، کدخبر: ۳۵۳۲۴، www.chabokonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین