پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۲۹۷۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
بررسی و نظر داشت به تنظیم گری و به سامانی شاخص کفایت سرمایه (نسبت سرمایه بانک به دارایی‌های همراه با ریسک)، موضوع جدید مورد تاکید بانک مرکزی نبوده و نیست. حقیقت منفی بودن شاخص کفایت سرمایه ۱۲ بانک و وضعیت نامناسب ۱۷ بانک خصوصی و دولتی و اصل ۴۴ نیز، موضوع جدیدی نیست. این بانک‌ها در کشور تورمی مثل ایران، بار‌ها با بهره گیری از افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی، شاخص کفایت سرمایه خود را افزایش دادند و هنوز در وضعیت بحران قرار دارند؟ آیا تاکیدات صورت پذیرفته بر شاخص کفایت سرمایه توسط رئیس جمهور دولت سیزدهم، نوعی تلاش بنیادین برای رفع این معزل باید تلقی شود یا توجیهی برای افزایش سرمایه مجدد بانک‌های ناتراز از راه تجدید ارزیابی و مخفی کردن وضعیت ناکارآمدی خودشان. پست بانک، کجای این داستان قرار دارد. سلام بر دکتر بهزاد شیری و درود بر پست بانک.

شعارسال: افزایش حجم نقدینگی کشور که یکی از عوامل ایجاد کننده و موثر بر ان، بحث ناترازی بانک‌ها و اضافه برداشت از بانک مرکزی است، بشدت بر تورم موثر بوده (افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی خارج از ضوابط) و مورد تاکید دولت سیزدهم برای کنترل تورم است. بر این قاعده، از جمله برنامه‌های مورد تاکید دولت سیزدهم، بر بحث کفایت سرمایه (نسبت سرمایه بانک به دارایی‌های همراه با ریسک) و کاهش ناترازی در بانک‌ها قرار دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که ۱۷ بانک کشور دارای کفایت سرمایه زیر ۸ درصد هستند (حداقل میزان استاندارد تعیین شده توسط بانک مرکزی و سایر مراجع قانونگذاری و تنظیم کننده مقررات پولی و بانکی). در این بین، کفایت سرمایه ۱۲ بانک زیر صفر یا منفی است (کل سرمایه بانک از دست رفته است).

برای کاهش ریسک فعالیت بانک‌های دارای کفایت سرمایه منفی یا زیر هشت درصد، یا باید اقدام به افزایش سرمایه از راه آورده سهامداران نمود یا باید اقدام به تجدید ارزیابی سرمایه شود. بر اساس آگهی بانک‌ها در کدال، از بین ۱۲ بانک دارای کفایت سرمایه منفی، تنها چهار بانک اقدام به افزایش سرمایه نموده اند. همچنین بر اساس قانون، چنانچه بانکی دارای کفایت سرمایه زیر سه درصد باشد، هیات مدیره موظف است ظرف حداکثر ۹۰ روز اقدام به افزایش سرمایه کند، در غیر اینصورت اداره امور بانک به بانک مرکزی سپرده شده یا اجازه تاسیس بانک لغو می‌شود.

تعداد بازدید : 21

سوال اینجاست که با این تاکیدات آیا واقعا با بحث افزایش نظارت بانک مرکزی و تلاش برای کاهش ناترازی‌ها و بحث ترمیم کفایت سرمایه مورد توجه ماست یا تاکید روی تسریع بخشی به فرآیند تجدید ارزیابی بانک‌ها قرار داشته و طرح مباحث مربوط به کفایت سرمایه، بنوعی توجیه افکار عمومی برای تحقق یک پروژه اقتصادی در بانک‌ها توسط افراد صاحب منفعت حاضر در پشت پرده است؟ جدول وضعیت کفایت سرمایه بانک‌ها در سال‌های متوالی بشرح زیر است.

کفایت سرمایه ۱۲ بانکِ کشور زیر صفر است + جدول وضعیت بانک ها

کفایت سرمایه ۱۲ بانکِ کشور زیر صفر است + جدول وضعیت بانک ها



اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین