پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۸۷۱۸۴
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
بیش از ۵۵۵۰ نفر از کارکنان بانک مسکن، کارزاری آنلاین را به امضاء رسانده‌اند و به آنچه آن‌ها آن را تضیع آشکار حقوقشان توسط مدیران بانک می‌خواهند اعتراض کرده‌اند. طبق مفاد این پتیشن، کارکنان این بانک به صورت اجباری باید به عضویت یک صندوق به نام صندوق تأمین آتیه کارکنان بانک مسکن درآیند. این صندوق توسط نهادی به نام موسسه مدیریت همیاری آتیه امید، مدیریت می‌شود. به گفته کارکنان امضاء‌کننده کارزار که با آفتاب‌نیوز گفتگو کرده‌اند، هر ماه مبلغ قابل توجهی از حقوق کارمندان به اجبار کسر می‌شود و به حساب این صندوق واریز می‌شود. با توجه به اینکه کارکنان بانک مسکن رکورد اعتراض بانک‌های کشور را به نوعی شکسته‌اند، کارکنان این نهاد در گفتگو با آفتاب‌نیوز دلیل این مسئله را انتصاب مدیران بی‌کفایت و رانت‌جو، از هم‌گسیختگی و آشوب مدیریتی، مناسبات اداری سمی و ناسالم تحمیل شده توسط مدیران و پاره‌ای مسائل دیگر عنوان کرده‌اند.

شعار سال: کارکنان بانک مسکن از روسای بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و مقامات قضایی خواسته‌اند تا: «نسبت به استرداد وجوه اختلاس، تبذیر و ریخت و پاش‌های صورت گرفته از حساب‌های صندوق تأمین آتیه بانک مسکن» اقدام کنند.»

بیش از ۵۵۵۰ نفر از کارکنان بانک مسکن، کارزاری آنلاین را به امضاء رسانده‌اند و به آنچه آن‌ها آن را تضیع آشکار حقوقشان توسط مدیران بانک می‌خواهند اعتراض کرده‌اند. طبق مفاد این پتیشن، کارکنان این بانک به صورت اجباری باید به عضویت یک صندوق به نام صندوق تأمین آتیه کارکنان بانک مسکن درآیند. این صندوق توسط نهادی به نام موسسه مدیریت همیاری آتیه امید، مدیریت می‌شود. به گفته کارکنان امضاء‌کننده کارزار که با آفتاب‌نیوز گفتگو کرده‌اند، هر ماه مبلغ قابل توجهی از حقوق کارمندان به اجبار کسر می‌شود و به حساب این صندوق واریز می‌شود.

بر اساس متن این کارزار منتشر شده و مصاحبه کارکنان بانک مسکن با این رسانه، این موسسه تا کنون به کارکنان بانک مسکن به عنوان اعضای صندوق هیچگونه پاسخگویی نداشته و در نهایت تعجب، ریالی از سود‌های کسب شده را به آن‌ها پرداخت نکرده است. این در حالی است که صندوق مذکور تنها در سال ۹۹ بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان سود شناسایی کرده است.

علی‌رغم عدم پرداخت حق و حقوق کارکنان ساده، این موسسه به اعضای هیئت امنای خود که دست بر قضا، همان مدیران بانک مسکن می‌باشند، پاداش‌های قابل توجهی پرداخت می‌کند.

با وجود آنکه سرمایه صندوق از طریق پرداختی که هر ماه به اجبار از کارمندان کسر می‌شود، تامین می‌گردد، اما این کارکنان به عنوان سهامدار هیچ حقی در تعیین مدیران، تعیین بازرس، امور مالی و دیگر شئون صندوق ندارند و همه این‌ها با صلاحدید هیئت امنا که مدیران صندوق را منصوب می‌کنند، انجام می‌گیرد.

به گفته امضاء‌کنندگان این کارزار و مصاحبه‌شوندگان، وقتی معاون انسانی سابق بانک از مدیران بانک خواست که حقوق کارکنان را مسترد کنند و به آن‌ها به عنوان سهامدار پاسخگو باشند، وی در اواخر آذر ماه سال جاری به شکل توهین‌آمیزی از سوی مدیریت بانک برکنار شد.

هزاران امضاکننده کارزار همچنین اظهار کرده‌اند که «صدور احکام استخدامی و انتصابات در بانک مسکن در بسیاری موارد صرفاً برای حفظ ساختار باندی صورت می‌گیرد که منافعشان در تضاد با منافع کارکنان است».

آن‌ها از روسای بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و مقامات قضایی خواسته‌اند تا: «نسبت به استرداد وجوه اختلاس، تبذیر و ریخت و پاش‌های صورت گرفته از حساب‌های صندوق تأمین آتیه بانک مسکن» اقدام کنند.»

مدیریت موسسه مدیریت همیاری آتیه امید توسط مدیران بانک مسکن برعهده بهروز امید علی گذاشته شده است. امید علی پیش از این مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان را بر عهده داشت، پس از آنکه نمایندگان مجلس وقت، از بروز فساد ۸۰۰۰ میلیارد تومانی در این صندوق خبر دادند، امید علی جوابیه‌ای در رسانه‌ها منتشر کرد و اظهار نمود که رقم ۸۰۰۰ میلیارد صحیحی نیست و تنها ۴۰۰۰ میلیارد تومان از دارایی‌های صندوق «معدوم الوصول» است!

در کارزاری دیگر صد‌ها نفر از کارکنان بانک مسکن به عملکرد یکی دیگر از مدیران اعتراض کرده و خواستار رسیدگی مقامات قضایی به عملکرد او شده‌اند.

همچنین در کارزار سوم، بخشی دیگر از کارکنان بانک مسکن به عملکرد عسگری دیگر مدیر منصوب شده معترض شده‌اند و او را به خاطر انتصابات ناحق سرزنش کرده‌اند.

در کارزار چهارم، کارکنان بانک مسکن رفتارها، عملکرد و نوع برخورد مالی جعفر آقاملایی یکی از اعضای هیئت مدیره را موضوع اعتراض خود قرار داده و خواهان برکناری او شده‌اند. بیش از ۲۰۰۰ نفر از کارکنان و بازنشستگان بانک این اعتراض‌نامه را امضا کرده‌اند.

در اعتراض‌نامه پنجم، مجدداً هزاران نفر از کارکنان بانک به کسری‌های ناحق و مناسبات مالی ظالمانه در قالب صندوق آتیه مسکن اعتراض کرده‌اند.

با توجه به اینکه کارکنان بانک مسکن رکورد اعتراض بانک‌های کشور را به نوعی شکسته‌اند، کارکنان این نهاد در گفتگو با آفتاب‌نیوز دلیل این مسئله را انتصاب مدیران بی‌کفایت و رانت‌جو، از هم‌گسیختگی و آشوب مدیریتی، مناسبات اداری سمی و ناسالم تحمیل شده توسط مدیران و پاره‌ای مسائل دیگر عنوان کرده‌اند.

این بازنشستگان و کارکنان فعلی همچنین مدعی موارد گسترده دیگر تخلفات شده‌اند که این رسانه به دلیل عدم تکمیل تحقیقات خود فعلاً قادر به انتشار آن‌ها نیست.

توضیحات "صندوق تامین آتیه" درباره یک گزارش

موسسه مدیریت همیاری آتیه امید در واکنش به گزارش آفتاب نیوز توضیحاتی ارائه کرده است.

در پی انتشار گزارشی در آفتاب‌نیوز با عنوان "شورش و فغان کارکنان بانک مسکن علیه مدیران؛ ماجرای صندوق تامین آتیه چیست؟ "، صندوق تامین آتیه جوابیه‌ای برای آفتاب‌نیوز ارسال کرده و مدعی شده که " کل سود تحصیل شده از جمله ۹۰۰ میلیارد تومان سود خالص سال مالی ۱۳۹۹ به علاوه ارزش افزوده حاصل از سرمایه‌گذاری‌های موسسه، متعلق به اعضا (کارکنان شاغل و بازنشستگان بانک مسکن) می‌باشد که بر مبنای مقررات صرف ایفای تعهدات صندوق‌ها می‌گردد. طبق صورت‌های مالی حسابرسی شده حق حضور هریک از اعضای هیئت امنا در سال مالی ۱۴۰۰ مبلغ ۶۰ میلیون ریال برای یک سال تعیین و پرداخت شده است و هیچگونه مبلغ دیگری به اعضای هیئت امنا پرداخت نشده است. "

متن این جوابیه به شرح زیر است:

۱- تخلفات نسبت داده شده به ارکان موسسه مدیریت همیاری آتیه امید، بی‌اساس بوده و قویاً تکذیب می‌شود.

۲- عضویت در صندوق‌های رفاهی کارکنان بانک مسکن از جمله صندوق تامین آتیه اختیاری می‌باشد. کارکنان بانک مسکن همزمان با استخدام در بانک، فرم درخواست عضویت در صندوق‌ها را تکمیل و امضا نموده که نسخه‌ای از آن در پرونده پرسنلی کارکنان نگهداری می‌شود. همچنین آنان می‌توانند پس از عضویت طبق مقررات و با رعایت شرایط آن از ادامه عضویت انصراف دهند؛ لذا "اجبار در عضویت و اجبار در تداوم عضویت" تکذیب می‌شود.

منابع صندوق‌های رفاهی به منظور سرمایه گذاری به حساب موسسه واریز شده که منافع قابل توجهی برای اعضا دربر داشته است.

۳- کل سود تحصیل شده از جمله ۹۰۰ میلیارد تومان سود خالص سال مالی ۱۳۹۹ به علاوه ارزش افزوده حاصل از سرمایه‌گذاری‌های موسسه، متعلق به اعضا (کارکنان شاغل و بازنشستگان بانک مسکن) می‌باشد که بر مبنای مقررات صرف ایفای تعهدات صندوق‌ها می‌گردد.

یکی از اهداف اصلی موسسه تقویت توان مالی و معیشتی اعضا در زمان بازنشستگی می‌باشد.

تعهدات موسسه نظیر پرداخت مبلغی یکجا همزمان با بازنشستگی اعضا و پرداخت مستمری ماهیانه (کمک معیشت) پس از بازنشستگی (به عنوان مکمل پوشش بازنشستگی پایه) و ... به صورت کامل و بدون هیچگونه تاخیری انجام شده است.

۴- اطلاعات مالی و عملکردی موسسه و گزارش حسابرس مستقل و بازرس به شیوه‌های گوناگون نظیر انتشار در نشریه رسمی بانک مسکن و مشارکت در جلسات حضوری و مجازی و ارائه گزارش عملکرد و پاسخگوئی و همچنین ارائه صورت وضعیت اختصاصی برای هریک از اعضا و بارگزاری اطلاعات مالی مذکور در پایگاه اینترنتی موسسه و ... به صورت مستمر اطلاع‌رسانی می‌گردد؛ لذا عبارت " این موسسه تا کنون هیچگونه پاسخگوئی نداشته" کذب محض است.

۵- ادعای منتشر شده تحت عنوان: " پرداخت پاداش و تسهیلات به اعضا هیئت امنای موسسه (اعضای هیئت مدیره بانک مسکن) " کذب محض می‌باشد.

بر مبنای اساسنامه موسسه به اعضای هیئت امنا تنها حق حضور در جلسات تعلق می‌گیرد. طبق صورت‌های مالی حسابرسی شده حق حضور هریک از اعضای هیئت امنا در سال مالی ۱۴۰۰ مبلغ ۶۰ میلیون ریال برای یک سال تعیین و پرداخت شده است و هیچگونه مبلغ دیگری به اعضای هیئت امنا پرداخت نشده است.

۶- موسسه فاقد سهامدار بوده و طبق مقررات به صورت هیئت امنائی اداره می‌شود. کارکنان شاغل و بازنشستگان بانک مسکن اعضای موسسه می‌باشند.

نحوه اداره، اعمال رای و حاکمیت در موسسه دقیقا مطابق اساسنامه و سایر مقررات و با رعایت مصالح همه ذینفعان صورت پذیرفته است.

۷- متاسفانه آن خبرگزاری مطلبی را با تحریف پاسخ سال ۱۳۹۵ آقای بهروز امیدعلی به یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی پیرامون مسائل پیشین صندوق ذخیره فرهنگیان منتشر کرده که سراسر کذب و خلاف واقع می‌باشد. ایشان به عنوان عضو هیئت مدیره از مدیران موفق و درستکار موسسه بوده و تا به حال خدمات قابل توجهی ارائه نموده اند.

۸- ادعا‌های مطرح شده، شامل:"پرداخت هزینه معاملات شخصی از محل وجوه متعلق به کارکنان عضو صندوق تامین آتیه "، "پرداخت پاداش و تسهیلات اعطائی به هر فرد دلخواه توسط هیئت مدیره موسسه" و " اختلاس، تبذیر و ریخت و پاش‌های صورت گرفته" به استناد گزارش حسابرس مستقل و بازرس موسسه؛ همگی کذب محض می‌باشد.

۹- عملکرد و صورت‌های مالی موسسه از ابتدای تاسیس توسط موسسات عضو جامعه حسابداران رسمی و معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار مورد رسیدگی قرار گرفته است.

گزارش عملکرد موسسه به استناد گزارش حسابرس مستقل و بازرس و در مقایسه با گزارش منتشر شده با سایر بنگاه‌ها، جزء شفاف‌ترین و پاک‌ترین گزارش‌ها می‌باشد.

۱۰- در کارزار مطالب کذبی نیز به بانک مسکن نسبت داده شده، هرچند موسسه به دلیل ارتباط با بانک از بی‌اساس بودن آن مطالب مطمئن می‌باشد لیکن قاعدتا پاسخگوئی آن‌ها به عهده موسسه نبوده، فلذا در این پاسخ به آن‌ها پرداخته نشده است.

متاسفانه آن خبرگزاری نه تنها بدون تحقیق نسبت به انتشار مطالب خلاف واقع کارزار اقدام نموده، بلکه مطالب بی اساس دیگری را با اشاره به گفته‌های کارکنان و مصاحبه شوندگان به آن افزوده که از یک رسانه حرفه‌ای، کاملا خلاف انتظار میباشد. لازم به ذکر است، با توجه به نشر اکاذیب و ایراد اتهامات واهی به موسسه و اشخاص مرتبط، پیگیری قانونی موضوع، حق موسسه می‌باشد.

نادر قاسمی ایمنی/ مدیرعامل

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری آفتاب، تاریخ انتشار:۲۱ بهمن و ۱۳ اسفند ۱۴۰۱، کدخبر: ۸۲۳۶۷۲/ و ۸۲۷۹۹۹، aftabnews.ir

اخبار مرتبط
برچسب ها: شورش و فغان کارکنان بانک مسکن علیه مدیران ، ماجرای صندوق تأمین آتیه ، کارزار کارکنان بانک مسکن علیه مدیران ، کارزار آنلاین کارکنان بانک مسکن ، ریخت و پاش از حساب‌های صندوق تأمین آتیه بانک مسکن ، اختلاس از حساب‌های صندوق تأمین آتیه بانک مسکن ، عضویت اجباری کارکنان بانک مسکن در صندوق تأمین آتیه کارکنان بانک مسکن ، ماجرای عضویت اجباری کارکنان بانک مسکن در صندوق تأمین آتیه کارکنان بانک مسکن ، واریز مبلغی از حقوق کارکنان بانک مسکن به حساب صندوق تامین آتیه ، باندبازی در صدور احکام استخدامی و انتصابات در بانک مسکن ، ادعای باندبازی در استخدام های بانک مسکن ، موسسه مدیریت همیاری آتیه امید بانک مسکن ، بهروز امیدعلی موسسه مدیریت همیاری آتیه امید ، دادخواهی کارکنان بانک مسکن از مقامات قضایی ، اعتراض کارکنان بانک مسکن به عملکرد مدیران بانک مسکن ، اعتراض کارکنان بانک مسکن به عملکرد جعفر آقاملایی ، اعتراض کارکنان بانک مسکن به کسر حقوقشان از صندوق تامین آتیه ، تخلفات موسسه مدیریت همیاری آتیه امید ، عضویت در صندوق‌های رفاهی کارکنان بانک مسکن ، عملکرد موسسه مدیریت همیاری آتیه امید
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین