پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۱۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
سال‌هاست عده‌ای سودجو با دست‌اندازی بر روی برخی موقوفات مذهبی در شهرستان بروجرد و تحریک احساسات مردمی درآمدهای میلیونی در این اماکن به جیب زده و نذورات مردمی را صرف امور غیر مرتبط می‌کنند.

شعار سال: در جلسه هماهنگی برگزاری همایش وقف و روحانیت در این شهرستان برخی مسئولان نسبت به موقوفه خواری در بروجرد و اماکن وقفی هشدار داده و خواستار رسیدگی اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان به معضل یاد شده، شدند.

اماکن مذهبی در شهرستان بروجرد سالانه پذیرای خیل مشتاقان به اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام به‌ویژه در ایام خاصی از سال نظیر عزاداری‌های محرم و صفر است اما چند سالی است که برخی موقوفات مذهبی این شهرستان با دست‌اندازی عده‌ای که خود را وارث قانونی این بناها می‌دانند از تصرف اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان درآمده و به مکانی برای سودجویی شخصی عده‌ای تبدیل‌شده است.

البته در سال‌های گذشته توسط اداره اوقاف و امور خیریه از برخی متولیان سودجوی این اماکن وقفی مذهبی نیز در دادگاه شکایت شده که ظاهراً ادله ارائه‌شده در این محاکم قضایی آن‌چنان‌که بایدوشاید برای محکوم کردن سودجویانی که دست بر روی اموال وقفی گذاشته‌اند، کافی نبوده است.

میزان درآمد بالای اماکن وقفی که برخی از این اماکن بدون اطلاع شهروندان مسجد نیز بوده و حکم مکانی مقدس را دارد سبب شده تا وارثان وقف کنندگان با سوءاستفاده از احساسات مذهبی شهروندان این اماکن را به محلی برای درآمدزایی خود تبدیل کنند و نذورات مردمی را بدون رعایت مسائل شرعی آن در محل‌هایی خلاف قانون و به‌دوراز انظار عموم هزینه کنند.

بر اساس قانون بهره‌برداری از تمامی مساجد و اماکن وقفی بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است و طبیعتاً درآمدهای حاصله از نذورات مردمی در این اماکن نیز با نظر و تولیت مستقیم ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستان‌ها باید بر اساس ضوابط شرعی در مصارف مرتبط بانام و نیت واقف مصرف شود و غیرازآن ضمان در وجوه شرعی محسوب می‌شود و پیگیری استیفای حقوق تضییع‌شده بر عهده دستگاه متولی است.

بااین‌حال و باگذشت سال‌ها از سودجویی و دست‌درازی عده‌ای به موقوفات مردمی این شهرستان اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بروجرد تحرک چندانی در راستای بازپس‌گیری این اماکن وقفی نداشته و همچنان اجازه جولان دادن سودجویان از درآمدهای وقفی را داده تا درآمدهای کلانی از این محل نصیب این سودجویان شود.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی بازتاب گهر، تاریخ انتشار: 7 آذر 1395، کد مطلب: ۴۸۶۳www. baztabgahar .ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین