پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۸۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
بیکاری دراستان کرمانشاه بلاخص منطقه ی اورامانات به عنوان دغدغه ای همواره مورد توجه واقع شده و در آمار وارقام اعلامی با کمال تاسف منطقه رتبه ی اول کشوری را به خود اختصاص داده است.
شعارسال: بدون تردید کسب رتبه در شاخص بیکاری نمی تواند مطلوب نظر هیچک از شهروندان این دیار باشد به هرحال توفیق حاصله!! با توجه به عدم وجود زیرساخت های صنعتی، کشاورزی، دامداری، تجاری ویک امری طبیعی نشان می دهد وهریک باید پذیرای این واقعیت تلخ باشیم و درادامه برای برون رفت از وضعیت موجود باید بطور اساسی به دنبال چاره اندیشی باشیم.

از دیر باز تنها راه نجات منطقه را در بازگشایی مرز دانستیم وهمه ساله برای بازگشایی آن جهد وتلاش نمودیم ودر حضور مقامات و.آن را در رأس خواسته های خویش قرار دادیم و بیش ازحد بر روی آن زوم نمودم وهربار با وعده و وعید حصولش را به گذر زمان موکول نمودند، لکن خواسته های دیگران چون ازجنس مطالبات ما نبود زودتر از آنچه انتظار می رفت اجابت گردید به هرحال ضرب المثل از این جا رانده و از آنجا مانده مصداق وضعیتی شد که تاکنون نصیب ما شده است.

خیلی ها معتقدند ازآنجائیکه نگاه دولتمردان به منطقه ی ما بیشتر امنیتی بوده فلذا همین مقوله کافی است تا مانعی برای دستیابی مردم به خواسته هایشان در بازگشایی مرز بدانند. اما آیا واقعیت موجود نیز بیانگر این مدعاست؟ آیا نگرش امنیتی درخصوص شاخص های عملکردی شهرستان پاوه چنین مصداقی را حکایت می نماید؟

محمدفاروق یوسفیقبل از پرداختن به مسئله به مفهوم امنیت از پایگاه اطلاع رسانی حوزه مدد می گیریم که: « مفهوم امنیت، مصونیت از تعرض و تصرف اجباری بدون رضایت است، و در مورد افراد به معنی آن است که نسبت به حقوق و آزادی های مشروع خود بیم و هراسی نداشته باشند و به هیچ وجه حقوق آنان به مخاطره نیفتد و هیچ عاملی حقوق مشروع آنان را تهدید ننماید. لزوم و ضرورت امنیت به این مفهوم در جامعه از طبیعت حقوق بشری ناشی می شود و لازمه حقوق و آزادی های مشروع، مصونیت آن ها از تعرض و دور ماندن از مخاطرات و تعدیات است.»

به واقع ما اقتدار نظام را در نوار مرزی به دلیل فاکتورهای تأثیرگذار نظاره گریم وتاکنون تعرضی ویا تهدیدی که بتواند امنیت ملی ما را خدشه نماید مشاهده ننمودیم و ان شاءالله هم با هوشیاری مجموعه عوامل دخیل نخواهیم دید. آزادی های مشروع برای کلیه افراد جامعه ی ما فراتر از جاهای مختلف به وفور مشاهده می شود، امنیت اجتماعی، فرهنگی و

ضمن تمجید وتجلیل ازاهتمام نیکوی نیروهای امنیتی، نظامی وانتظامی شهرستان در کیاست وحراست از مرزها و آسایش وآرامش درونی مایه ها معمول داشته، عزیزانی که شب را به روز و روز را به شب می رسانند تا ما در اینجا درحالت آرامش بتوانیم به زندگی عادی خویش ادامه بدهیم، چه بسا اقتدار آنان سبب گردیده کسی جرأت هر حرکتی را نداشته باشد.

صدالبته وفور امنیت در منطقه تنها مرهون نیروهای عمل کننده نبوده ونیست ونمی توان به سهولت از نقش بی بدیل مردم نیز به سهولت گذشت، اگر تشریک مساعی وهمراهی آنان نمی بود بدون تردید این شاخص نیز دچار خدشه می گردید، مردمی که همواره طالبند در بهترین شکل ممکن امنیت وافر داشته باشند و برای آن نیز هزینه ها می نمایند.

* چرا شهرستان پاوه امن ترین نقطه ی ایران است

مردم پاوه از خشونت وجنگ بیزارند، امنیت را نعمتی بزرگ می شمارند و درنمازهای یومیه شکرش را بجای می آورند، برای حصول این شاخص بسی بیش از دیگران مایه ها مبذول نموده اند، دومین شهری در ایران زمین بود که سپاه در آن شکل گرفت، شهرستانی است که اکثریت قریب به اتفاق مردمانش بسیجی اند، به نسبت جمعیت اش بیشترین شهید را در راه آرمان های انقلاب تقدیم نموده است، تنها شهری درغرب کشور بود که اجازه ورود اغیار را در خاک اش نداد، کمترین چالش امنیتی در این خطه وجود دارد، امنیت ش چنان است که در ارتفاعات ونقاط مرزی تا پاسی از شب خانواده ها می توانند در کمال امنیت وآرامش به گردش وتفریح بپردازند، امنیت اجتماعی سرقت ،باج گیری، نزاع دست جمعی، شرارت ودر حالت صفر ویا در حداقل های ممکن وجود دارد، به سبب توپوگرافی منطقه کوهها و رودخانه سیروان با تعبیه چند پاسگاه می توان به تمام وکمال ورودهای مرزش را تحت کنترل داشت

چرا این خطه علیرغم ظرفیت های موجود همچنان امنیتی تلقی می گردد.

همچنانکه یادآور شد، بعضی از شهروندان یکی از مهمترین علل وعوامل موثردر امنیتی تلقی نمودن منطقه را به نگرش خود مسئولین امر در ادوار گذشته می پندارند، عزیزانی که برای مهم جلوه نمودن کارکرد خویش همیشه در تلاش بودند، حساسیت منطقه را بیشتر ازآنچه هست نمایش ویا منعکس نمایند؟!

همیشه پاوه را مستثنی از اورامانات دیده اند، درگذشته تاکید ویژه بر این منوال بود که حتما می بایست رئیس آموزش وپرورش پاوه غیر بومی باشد، همه باور کرده بودیم باید رئیس آ.پ غیر بومی باشد،سالهای سال به این توصیه نانوشته عمل گردید، اماچندان حساسیتی برای جوانرود و روانسر وجود نداشت ، وقتی رئیس آموزش وپرورش پاوه بومی منصوب گردید، دیدند که اتفاقاً ایشان بهتر از فرد غیربومی دستگاه را اداره می نماید و همین نیز کافی بود تا دیگر حساسیت گذشته باقی نماند.

همین حساسیت سبب گردیده تا همچنان بپنداریم فرماندار پاوه باید حتماً غیر بومی باشد اما روانسر و جوانرود و یا جاهای دیگر اینطور تصور نمی شود.چنین تفکراتی پیوسته در این خطه وجود داشته و هریک این دیدگاه را به نسل های بعدی منتقل می نمائیم وخویش را در ایجاد این خطای بزرگ باید شریک بدانیم

بحث بومی وغیر بومی در اینجا مطرح نیست ونگارنده اعتقادی به این شاخص ندارد وهرکسی را شایسته تر ببیند آن را اولی تر می داند. بلکه مبحث مورد بحث پرداختن به حساسیت های کاذب است که در مواقعی بازدارنده تلقی می شوند. همچنانکه پاوه را امنیتی می دانند اما مشکلات آن بسیارکمتر از شهرهای مجاوری است که شائبه ی امنیتی بر آن حاکم نیست

* کوله بری بازارچه مرزی شوشمیتاثیرات مرز بر مرزنشینان

نمی خواهیم منکر تأثیرات مثبت مرز بر مرزنشینان باشیم ، اما باید بپذیرم به خطاء تأثیرات اش را خیلی بزرگتر از واقعیت جلوه نمودیم واین تصور در ذهن ما به وجود آمده که با بازگشایی مرز تمام مشکلات ما برطرف می شود که واقعیت آن چیزی نیست که می اندیشیم.

از دیرباز تاکنون به ما آموخته اند ودر ادامه به باور مبدل گردیده که تنها راه نجات منطقه بازگشایی مرز تردد مسافر و بازارچه های آن است.

مسئولین منطقه ای ، استانی و نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی در راستای تمایل وتعلق خاطر مردم منطقه به کرات ازهرفرصتی بهره جُستند تا با دادن وعده و وعید راه برون رفت را در مرز تعریف نمایند وهمین کافی بوده تا از ظرفیت ها وبسترهای دیگرغافل شویم.

* چرا در اینجا بر اقتصاد بدون مرز تأکید شده است

سیاست های اعمالی در اقتصاد مقاومتی بر بستن پدیده قاچاق در مرزهاست، کم وبیش در اخبار وجراید بر تدابیر اتخاذی کارگزاران واقفیم واجناس خارجی را پس از ضبط معدوم وازبین می برند تا اقتصاد داخلی به نوعی رونق گیرد و وابستگی کشور به حداقل ممکن برسد

کنترل شدید بر مرزها به عنوان یک متد عملی برای مهار قاچاق مد نظر قرار گرفته شده و چند صباحی است که رونق گذشته در مرزها را به چشم نمی بینیم.

احداث جاده موازی با نوار مرزی تقریباً منفذهای قاچاق کالا را می بندد و در ادامه خیلی ها را که از این راه به امرار معاش می پرداختند، به فکر چاره می اندازد تا راه جایگزینی را برای ادامه زندگی خویش برگزینند.

* چه کسانی بیشتر از محاصل این امر آسیب می بینند

مرزنشینان از یک طرف وبازار جوانرود از طرف دیگر بیشترین لطمه وآسیب را در مبارزه جدی با قاچاق می بیند، جوانرود دیگر آن جوانرود سابق نحواهد ماند، آنچه که سبب ورود گردشگران به این شهر را فراهم آورده است در واقع اماکن مذهبی ویا سیاحتی نیست بلکه این بازار جوانرود است که از سراسر ایران گردشگرانی را به سمت خود جذب می نمایند ، زمانی کالای خارجی به این بازار تزریق نشود دیگر آن رونق قبلی را نخواهد داشت.

* راه چاره چیست؟

جمع کثیری از شهروندان شهرستانهای پاوه ، جوانرود وثلاث باباجانی از قاچاق مرزی به نوعی بهره می برند، این افراد با تمهیدات معمول دیگر آن شرایط قبلی را نخواهند داشت، دولت به جد در این راستا در تلاش است و قطعاً با توجه به شواهد موجود این را به نتیجه می رساند،

مردم نیز مطیع قوانین ومقررات هستند، اما مقداری وضعیت شهرهای مرزی پاوه ، جوانرود وثلاث باباجانی اندکی با دیگر شهرهای داخلی متفاوت است ، تغییر شغل و درعمل کاری سخت است وباید برای شهروندان این شهرها از همکنون چاره اندیشی به عمل آید.

همزمان با بستن مبادی ورودی قاچاق درسطح شهرستان پاوه باید ظرفیت ها و بسترهای جایگزین را به وجود آورد، باید همینک برای ادامه زندگی جمعی که از این راه امرار معاش می نمایند به فکر چاره بود.

رونق صنعت توریسم، جذب سرمایه گذار، دادن وام های کم بهره اشتغالزایی، ساماندهی مرز وبازارچه های مرزی منطقه و به نوعی که بتوان ظرفیت ها وبسترهای لازم را فعال وجایگزین نمود. را نباید فراموش نمود.

در این میان نقش نماینده محترم مردم درمجلس شورای اسلامی و نیز فرماندار محترم (نماینده محترم حاکمیت درمنطقه) حیاتی است وباید ببینیم این عزیزان به عنوان ارکان های تصمیم سازی در منطقه چه تدابیری را برای برون رفت از مشکلات اقتصاد بدون مرز پیشنهاد ویا اتخاذ می نمایند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پاوه پرس، تاریخ انتشار: یکشنبه 30 آبان1395، کدخبر: - ، www.pavehpress.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین