پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۳۹۱۳۲۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
بانک مرکزی در ادامه روند ماهانه خود در انتشار آمار و ارقام مربوط به سپرده‌ها و وام‌های بانکی به تفکیک استان، گزارش مربوط به تیر ماه سال ۱۴۰۲ را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد؛ گزارشی که در آن، میزان مانده تسهیلات اعطایی و سپرده‌های جذب‌شده در بانک‌های دولتی، خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی نمایش داده شده است.مانده وام‌های پرداختی تا پایان تیر ماه امسال نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش ۳۵ درصدی همراه شد و رقم کل مانده سپرده‌ها نیز به ۷,۶۹۷ هزار میلیارد تومان رسید.

شعار سال: مانده وام‌های پرداختی تا پایان تیر ماه امسال نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش ۳۵ درصدی همراه شد و رقم کل مانده سپرده‌ها نیز به ۷,۶۹۷ هزار میلیارد تومان رسید.

بانک‌ها تا پایان تیر ماه ۱۴۰۲ چقدر وام دادند؟
بانک مرکزی در ادامه روند ماهانه خود در انتشار آمار و ارقام مربوط به سپرده‌ها و وام‌های بانکی به تفکیک استان، گزارش مربوط به تیر ماه سال ۱۴۰۲ را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد؛ گزارشی که در آن، میزان مانده تسهیلات اعطایی و سپرده‌های جذب‌شده در بانک‌های دولتی، خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی نمایش داده شده است.

داده‌های این گزارش حاکی از آن است که مانده تسهیلات پرداختی بانک‌های کشور در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۱ افزایشی ۳۵ درصدی را رقم زده است. همچنین، در این مدت مبلغ مانده سپرده‌ها در شبکه بانکی نیز ۲۸.۴ درصد رشد کرده است.

بانک‌ها تا پایان تیر ماه ۱۴۰۲ چقدر وام دادند؟

مانده وام‌ها و سپرده‌های بانکی به تفکیک استان در تیر ماه ۱۴۰۲

آمار تسهیلات بانکی تا پایان تیر ماه

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، مانده کل تسهیلات شبکه بانکی در پایان تیر ماه سال ۱۴۰۲ به حدود ۵,۸۹۲ هزار میلیارد تومان رسید. این رقم علاوه بر افزایش ۳۵ درصدی نسبت به تیر ماه سال گذشته، از ابتدای سال جاری نیز ۵.۵ درصد رشد کرده است.

آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده است، بخش عمده تسهیلات محاسبه شده در این آمار‌ها شامل مطالبات دولت، خالص تسهیلات اعطایی (ارزی و ریالی) و همچنین مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول هستند.

۶۰ درصد وام‌ها به تهرانی‌ها رسید

بررسی تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی به تفکیک استان‌ها در چهار ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که بانک‌های استان تهران مثل ماه‌های گذشته بیشترین وام را به مشتریان خود پرداخت کرده‌اند. به طوری که در این مدت ۳,۵۳۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌های تهران پرداخت شده که این مبلغ معادل ۶۰ درصد از وام‌های پرداختی در کل کشور است.

بعد از تهران، بانک‌های استان اصفهان با پرداخت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان وام در مدت مذکور، در رده بعدی قرار دارند. همچنین بیش از ۱۹۲ هزار میلیارد تومان نیز توسط بانک‌های استان خراسان رضوی به متقاضیان پرداخت شده است.

از سویی دیگر نیز تا پایان تیر ماه، سه استان کهگیلویه وبویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی، کمترین میزان وام را در میان دیگر استان‌ها پرداخت کرده‌اند.

سپرده‌های بانکی به ۷,۶۹۷ هزار میلیارد تومان رسید

بانک مرکزی در ادامه گزارش خود، داده‌های مربوط به سپرده‌های نزد بانک‌ها تا پایان تیر ماه ۱۴۰۲ را نیز منتشر کرده است. بر این اساس، مانده کل سپرده‌ها در بانک‌های کشور در این مدت به حدود ۷,۶۹۷ هزار میلیارد تومان رسیده؛ رقمی که از ابتدای سال با افزایش ۵.۸ درصدی همراه شده است.

سپرده‌هایی که در این آمار محاسبه شده‌اند به دو دسته ریالی و ارزی تقسیم می‌شوند. بخش عمده سپرده‌های ریالی، شامل سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مثل سپرده‌های دیداری، قرض‌الحسنه و سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت هستند. همچنین عمده سپرده‌های ارزی نیز از سپرده‌های دیداری، مدت‌دار، پس انداز و پیش‌دریافت اعتبارات اسنادی غیردولتی تشکیل شده‌اند.

بانک‌های استان تهران با جذب ۴,۱۳۲ هزار میلیارد تومان سپرده در ۴ ماه ابتدایی امسال، حدود ۵۴ درصد از کل سپرده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان نیز در رده‌های بعدی این فهرست قرار دارند.

در طرف دیگر، اما مردم سه استان کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی، کمترین سپرده‌گذاری را در بانک‌ها داشته‌اند.

آنطور که بانک مرکزی در گزارش خود ذکر کرده، مهم‌ترین دلیل اختلاف بالای رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران در مقایسه با دیگر استان‌ها، استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌ها در تهران و انجام عمده فعالیت‌های بانکی آن‌ها از طریق شعب بانک‌های استان تهران است.

چرا نسبت تسهیلات به سپرده‌ها مهم است؟

یکی از نسبت‌های مهم بانکی در که در صعنت بانکی دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی است. این نسبت نشان می‌دهد که چه میزان از سپرده‌های جذب شده توسط بانک‌ها پس از کسر سپرده قانونی به صورت تسهیلات در اختیار مردم و مشتریان بانک قرار می‌گیرد.

طبق استاندارد‌های جهانی بانکداری، حد متعارف نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی بین ۸۰ تا ۹۰ درصد است. اگر این نسبت بالاتر از این بازه باشد، نشان‌دهنده این است که بانک‌ها بیش از توان خود وام می‌دهند و احتمالا در آینده با کمبود نقدینگی مواجه خواهند شد. از سوی دیگر، این نسبت اگر پایین‌تر از مقدار استاندارد باشد، به این معنی است که بانک‌ها نقش کمی در تامین مالی اقتصاد دارند و بخش کمتری از منابع خود را وام داده‌اند.

بانک‌ها تا پایان تیر ماه ۱۴۰۲ چقدر وام دادند؟

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی به تفکیک استان در تیر ماه ۱۴۰۲

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها به ۸۴.۴ درصد رسید

داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهند که این نسبت با در نظر گرفتن تسهیلات و سپرده‌ها در کل کشور به ۸۴.۸ درصد رسیده است. با این حال این نسبت در ۱۴ استان بالاتر از حد نرمال است. نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی در استان خراسان شمالی حدود ۱۳۹ درصد و این نسبت در استان‌های کهگیلویه وبویراحمد و چهارمحال و بختیاری، به ترتیب ۱۱۸ درصد و ۱۱۳ درصد ثبت شده است.

در طرف دیگر نیز نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی در ۱۶ استان کمتر از استاندارد‌های جهانی است. به طوری که این نسبت در استان البرز در کمترین سطح خود معادل ۵۱.۴ درصد قرار دارد. این نسبت در استان‌های فارس و بوشهر نیز ۵۵.۱ درصد و ۵۷.۱ درصد رقم خورده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ----، tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین