پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۶۸۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳
فرودگاه قم مشکلات بسیاری دارد و در کنار دیگر پروژه‌های مدت‌دار این شهر همچون منوریل و مترو منتظر معجزه‌ دولت سیزدهم برای تعیین تکلیف و یا رسیدن به نقطه پایان است.

شعارسال: شاید از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائل استان قم وجود پروژه‌هایی است که طی سال‌ها همچنان بی‌تکلیف رها شده و هنوز اتفاق خوبی برای آن‌ها رقم نخورده است. از جمله فرودگاه، منوریل و یا مترو که وعده‌های مختلف پشت تریبون‌ها برای سرانجامی هرکدام از آن‌ها داده شده، اما هنوز پایانی بر سرنوشت آن‌ها وجود ندارد.

سه گانه فرودگاه ، تعیین تکلیف منو ریل و متروی قم، در انتظار معجزه

قم به رغم این که کوچک‌ترین استان کشور به شمار می‌رود، اما با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی بودن آن جزو آن دسته از کلانشهر‌هایی است که هرچقدر زیرساخت‌های شهری، حمل و نقل و گردشگری آن توسعه یابد آثار مثبت این توسعه یافتگی برای کل کشور می‌تواند مفید باشد چرا که قم امروز دومین شهر گردشگری مذهبی کشور و جهان شهر تشیع است و این شهر مقصد گردشگران خارجی و داخلی است و با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در این منطقه تنها رمز توسعه و رشد اقتصادی آن افزایش ارکان مهم گردشگری است.

بلاتکلیفی ۱۳ ساله

از سویی این شهر با توجه به نزدیک بودن به پایتخت و قرار داشتن در شاهراه ارتباطی ۱۷ استان کشور موقعیت حساس و قابل توجهی دارد در دل این استان کوچک هفت شهرک صنعتی مهم وجود دارد که در تولید و صنعت و اقتصاد کشور تأثیرگذار هستند همین عامل می‌تواند بیانگر این امر باشد که رشد حمل و نقل آن به ویژه حمل و نقل هوایی و وجود یک فرودگاه برای تردد گردشگر امری بدیهی است، اما پرونده فرودگاه این شهر که خواستگاه انقلاب اسلامی است و مردم آن حق بزرگی گردن مسئولان دارند به دلایلی با گذشت بیش از ۱۳ سال همچنان بی تکلیف است در حالی که جزئی از مصوبات سفر‌های استانی دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

شفیعی سرمایه‌گذار اولیه فرودگاه قم: موقعیت فرودگاه قم در هاب آسیا قرار گرفته که امکان نشستن هواپیمای کشور‌های دیگر نیز در آن وجود داشته و می‌توانیم به آنان خدمات دهیم

انگار این پرونده از همان ابتدای امر که خشت اول آن بر زمین گذاشته شد بدون برنامه‌ریزی بود حال از مسائل حقوقی و قانونی بگذریم عدم کار کارشناسی در واگذاری و هم‌چنین عدم برنامه‌ریزی سرمایه‌گذار که برای خود یک تیمی از معارضین به یادگار گذاشته از جمله معضلات پرونده فرودگاه قم است.

حال فقط پرونده فرودگاه چالش اصلی در قم نیست. پرونده مترو و منوریل هم مزید بر همه این چالش‌ها است به ویژه منوریل که یادگار بی‌تدبیری مسئولانی است که بدون برنامه این پروژه را در شهر قم اجرا و اکنون مانند یک جنازه بی نام و نشان وسط شهر با میلیارد‌ها بودجه رها کرده‌اند و حاصل آن سوهانی بر اعصاب قمی‌ها است که باید آن را تحمل کنند.

مصمم به ادامه سرمایه‌گذاری برای فرودگاه قم

سرمایه‌گذار اولیه فرودگاه قم که معارضان و چالش‌هایی بر سر راه فعالیت خود در این فرودگاه دارد به خبرنگار می‌گوید: طی روز‌های اخیر گفته شده که پرونده فرودگاه قم به منطقه ویژه سلفچگان واگذار می‌شود و پرونده فرودگاه با تفکیک مجوز منطقه گردشگری از پروژه فرودگاه پیگیری می‌شود که من موافقت کردم در حالی که این پروژه از بزرگترین پروژه‌های گردشگری ایران خواهد بود و طرح‌های بسیاری از سوی شرکت‌های طراحی بزرگ برای این مجموعه آماده شده است؛ در عین حال موقعیت فرودگاه قم در هاب آسیا قرار گرفته که امکان نشستن هواپیمای کشور‌های دیگر نیز در آن وجود داشته و می‌توانیم به آنان خدمات دهیم.

محمدعلی شفیعی می‌افزاید: ۹ میلیون متر مکعب عملیات خاک‌برداری و ۱۸ سد خاکی برای احداث باند این فرودگاه انجام و قانون ساخت فرودگاه و دریافت موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری منوط به این است که در ساخت فرودگاه از مشاوران مورد تأیید این سازمان استفاده شود و ما نیز همین کار را انجام دادیم.

به گفته وی، شخص رئیس جمهور بر پرونده پروژه فرودگاه قم اشراف دارد و در زمانی که آقای رئیسی رئیس قوه قضائیه بود جلساتی با ایشان داشتیم و شخص رئیس حمهور بر مشکلات واقف است و در طول ۱۴ سال اخیر، انتظار ما و حتی دیگر دستگاه‌های مسئول از استانداری قم این بوده که نامه‌ای به ما بدهد که بر اساس آن بتوانم برای دریافت مجوزها، اقدامات لازم را انجام دهیم که متأسفانه از همین اقدام هم خودداری کردند.

منصوری معاون رئیس جمهور: فرودگاه قم از لحاظ منابع مالی دچار مشکل نیست و منطقه ویژه سلفچگان می‌تواند در ۱۵ ماه این پروژه را تحویل تا به یاری خدا نخستین پرواز بین‌المللی این فرودگاه به نجف اشرف صورت بگیرد

سرمایه‌گذار اولیه فرودگاه قم بیان می‌کند: متأسفانه این پروژه حتی از امکانات زیربنایی همانند آب، برق و گاز محروم است و تاکنون مسئولان امر اقدامی در این زمینه انجام ندادند و برای فراهم آوردن این مقدمات دستوری صادر نشده و هیچ حمایت مادی و معنوی از من سرمایه‌گذار نشده است.

۱۵ ماه آینده شاهد نخستین پرواز از فرودگاه قم خواهیم شد؟

اما طی روز‌های اخیر معاون اجرایی سفر در سفر یک روزه‌ای به قم در جریان پروژه‌های بی تکلیف و تاریخی شهر قم قرار گرفت؛ پروژه‌هایی که با گذشت چندین سال باید در ردیف آثار تاریخی شهر قم ثبت کرد. محسن منصوری که در سفر به قم پیگیر مصوبات سفر رئیس جمهور و پروژه‌های مدت‌دار قم بود درباره فرودگاه قم می‌گوید: برای ساخت و تکمیل فرودگاه قم نیازمند یک موافقت اصولی از سوی سازمان هواپیمایی کشور هستیم تا پس از آن همه مجوز‌های لازم و مراحل ساخت فرودگاه انجام بگیرد و لازم است عنوان شود که فرودگاه قم از لحاظ منابع مالی دچار مشکل نیست و منطقه ویژه سلفچگان می‌تواند در ۱۵ ماه این پروژه را تحویل تا به یاری خدا نخستین پرواز بین‌المللی این فرودگاه به نجف اشرف صورت بگیرد.

وی می‌افزاید: شخص آقای رئیس جمهور پیگیر پروژه‌های شاخص قم مانند فرودگاه هستند و مدام در حال صرف زمان و عدم کار جدی هستیم، اما در تلاشیم با متولی شدن بخش خصوصی این پروژه در دولت سیزدهم به سرانجام برسد و گام مثبت آن بوده که موافقت اصولی فرودگاه قم صادر شده است، اما سلفچگان می‌بایست به سرعت مدارک و پرونده را تکمیل کند تا موافقت تکمیل شود.

اما یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر قم وجود یک جنازه بی نام و نشان و پروژه عجیب و غریبی به نام «منوریل» است که با هزینه بالایی بدون هیچ مطالعه و برنامه‌ریزی ساخته شده و خواسته امروز و فردای قمی‌ها است که تعیین تکلیف شود. دولت سیزدهم به نظر می‌رسد عزمی برای حل این چالش دارد.

سه گانه فرودگاه ، تعیین تکلیف منو ریل و متروی قم، در انتظار معجزه

دولت سیزدهم بعد از رفع تنش مسئولان استانی برای منوریل عزمی جدی دارد

معاون رئیس جمهور در ادامه در جلسه خود با مسئولان اجرایی در سالن امام جواد (ع) استانداری قم به پرونده بی نام و نشان منوریل هم اشاره کرده و می‌گوید: در موضوع منوریل حس می‌شود عزم مدیریتی چالش اول است و باید پروژه تعیین تکلیف شود تا بتوان برای ادامه مسیر و تأمین بودجه از مسیر‌های مختلف اقدام شود. امروز باید شورای شهر قم متقاعد شود و اگر مشکل یا عدم تفاهمی هست حل شود و اگر شورای شهر عزمی برای انجام منوریل ندارد و مشکلات درون استانی مطرح است دولت نمی‌تواند به این موضوع ورود کند.

اما استاندار قم درباره پروژه منوریل می‌گوید: بیش از یک دهه پیش برخی افراد تصمیم گرفتند قم به مونوریل تجهیز شود، امروز این پروژه بعد از گذشت سال‌ها در حال خاک خوردن است و برای اینکه پاسخگوی مطالبه مردم باشیم مجموعه دولت باید به این ماجرا ورود کند. تعیین تکلیف مونوریل قم امروز تبدیل به مطالبه اجتماعی شده و نمی‌شود آن را نادیده گرفت.

سید محمد آقامیری می‌افزاید: با توجه به اینکه این پروژه مربوط به خدمات شهری است ما این نوید را می‌دهیم که مجموعه استانداری قم در راستای تکمیل پروژه مونوریل در کنار مدیریت شهری خواهد بود. آخرین فرصتی که به رئیس دولت سیزدهم درخصوص تعیین تکلیف پروژه مونوریل اعلام کرده‌ایم آذرماه سال جاری است. بعد از آن تصمیم خواهیم گرفت که مونوریل قم به طول چند کیلومتر ساخته شود.

گفتنی است؛ حال با توجه به تأکید رئیس جمهور و دولت سیزدهم بر امیدآفرینی و تعیین تکلیف پروژه‌های مدت‌دار و با توجه به وعده‌هایی که دولتی‌ها داده‌اند و عزم استاندار و تعیین بازه زمانی مشخص برای هر کدام از پروژه‌های تاریخی قم باید دید آیا این وعده‌ها به سرانجام خواهند رسید یا مانند وعده‌های دیگر دولت‌های گذشته است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تحلیل بازار، تاریخ انتشار: 10آبان1402، کدخبر: 252697، www.tahlilbazaar.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین