پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۵۷۸
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، برای حمایت از کشاورزان و تولید داخلی، قیمت خرید تضمینی گندم بالاتر از قیمت جهانی تعیین شده است. به ظاهر هم این ادعا درست است و گندم را می‌توان با قیمتی در حدود ۱۴ هزار تومان وارد کشور کرد. باید از عزیزان ما (؟!) در وزارت جهادکشاورزی بپرسیم که هیچ می‌دانند قیمت واردات گندم در صورت عدم تمایل گندمکاران به کشت گندم چقدر می‌شود؟ ارز مورد نیاز را از کجا تامین می‌کنند؟ آقایان متوجه هستند که گندم دارای کیفیت متنوع بوده و برخی از گندم‌های وارداتی بدرد دان مرغ هم نمی‌خورد. آقایان می‌دانند که گندم صادراتی برخی از کشور‌ها با یارانه دولت همان کشور‌ها به کشاورزان با قیمت بالاتری خریداری شده و با قیمت پائین تری به فروش می‌رسد و بدلیل محصول استراتژیک بودم گندم، راهی جز این وجود ندارد؟ آقایان می‌دانند که اگر گندمکار، گندم نکارد چه پیامدی خواهد داشت، لشکر یک میلیونی بیکار گرسنه؟ آقایان می‌دانند که اگر برای کشاورز صرف نکند، ممکن است گندم را وارد بازار آزاد کند و تحویل سیلو ندهد؟ و .... بجای بلبل زبانی، سکوت در پیش بگیرید و بدانید که حداقل ما می‌دانیم، که قیمت منصافانه گندم (بدون سرکوب قیمتی) باید در دامنه ۲۱ تا ۲۵ تومان باشد. حرف نمی‌زنیم، شما دور برندارید. همینکه درخصوص انتصابات مدیران ارشد وزارتخانه بدلایلی خاص سکوت کرده ایم و برخی افشاگری‌ها را به مصلحت نمی‌بینیم، شاکر خداوند باشید.

شعارسال: براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، برای حمایت از کشاورزان و تولید داخلی، قیمت گندم بالاتر از قیمت جهانی تعیین شده است.

قیمت خرید تضمینی گندم در ایران بالاتر از نرخ جهانی؟! + ارزت کجا بود برای واردات و یک میلیون بیکار رو چطور سامان می دادی؟

بالاخره بعد از ۶ ماه تاخیر، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۳_۱۴۰۲ پس از تصویب در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی از سوی وزیر جهاد کشاورزی رسماً اعلام شد. وزیر جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده را، ۱۷ هزار و پانصد تومان اعلام کرد.

این در حالی است که طبق اعلام انجمن بین المللی غلات، قیمت جهانی گندم براساس ارز آزاد و تحویل دو ماه آینده حدود ۱۴ هزار تومان است.

نیاز کشور به گندم ۱۳ میلیون تن برآورده شده که بیش از ده میلیون تن از این میزان را کشاورزان داخلی تامین می‌کنند و بقیه وارد می‌شود.

سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: از اول فرودین تا پایان آبان ماه، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم وارد ایران شده است.

لطیفی کارشناس گمرک درباره تغییر قیمت گندم خریداری شده گفت: بالاترین میزان قیمتی گندمی که ایران خریداری کرده با ۵۳۰ دلار در تن، مربوط به اسفند سال ۱۴۰۱ بود و بعد از آن شاهد کاهش قیمت هستیم که در سال ۱۴۰۲ در ۹ ماهه امسال، متوسط خرید به ۴۰۴ دلار در تن رسید.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران با اشاره به این که قیمت گندم خارجی از قیمت گندم داخلی بیشتر هزینه می‌برد گفت: قیمت جهانی گندم متغییر است، در زمان اوج برداشت گندم، قیمت گندم کمتر است، به طور متوسط با هزینه‌های تمام شده از جمله ‫دموراژ (تأخیر در تخلیه بارگیری شده روی کشتی) و حمل و نقل و موارد دیگر، آنهم با ارز واقعی، مطمئننا قیمت گندم وارداتی، بالاتر از قیمت گندم خریداری شده که کشاورزان به دولت می‌فروشد، است.

اما نظر انجمن بین المللی غلات، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد. طبق اعلام انجمن بین المللی غلات، قیمت گندم وارداتی از روسیه و قزاقستان، تحویلی در بندر امام خمینی برای ۲ ماده آینده با ارز آزاد ۵۰ هزار تومانی بین ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان برآورده شده است؛ و قیمت هر کیلو گرم گندم در بورس شیکاگو برای تیر سال آینده نیز با درنظر گرفتن ۳۰ الی ۴۰ درصد هزینه‌های انتقال گندم تا سیلو‌های داخلی، بسته به قیمت ارز مبادله‌ای، بین ۸ هزار و پانصد تا ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان است.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، تعیین قیمت خرید تضمینی متناسب با تغییرات قیمت جهانی برای حمایت از کشاورزان داخلی است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 29دی1402، کدخبر: 3025372، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین