پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۸۲۰
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱
همزمان با پنجمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی، عملیات بتن‌ریزی ساختمان اصلی راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاوات اصفهان (IRR-۱۰) با حضور معاون رییس‌جمهور آغاز شد. رئیس سازمان انرژی اتمی در این خصوص بیان داشت که در اصفهان سه راکتور هسته ای داریم و چهارمین آن در حال ساخت است و از این منظر این مرکز می‌تواند یکی از قطب‌های هسته‌ای در این منطقه محسوب شود.موضوعی که جای تشکر و قدردانی خاص داشته و مصداقی بر اثبات توانمندی علمی و فناورانه کشور است. اما نکته دارای تاسف در همین مراسم، انعکاس آرم الله وسط پرچم جمهوری اسلامی ایران به رنگ مشکی است. در حالی که طبق قانون ، آرم الله وسط پرچم رسمی کشور، قرمز بوده و این کم توجهی احتمالا غیرعامدانه، می تواند بعنوان توهین به پرچم قلمداد شود. جای تاسف دارد که شاهد کاهش حلاوت و شیرینی این اقدام با کم دقتی صورت گرفته هستیم. لازم به توضیح است که این اشتباه بعضا در برخی از مراسم نیروهای نظامی و انتظامی کشور هم دیده می شود. آقای مهندس محمد اسلامی ما از شما بابت اقدامات تان تشکر می کنیم، اما شما لطفا بشکل رسمی از مردم بخاطر این سهو ،پوزش بخواهید.

شعارسال: همزمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عملیات بتن‌ریزی ساختمان اصلی راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاوات اصفهان با حضور محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران، معاونان وی در این سازمان و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای آغاز شد.

آغاز بتن‌ریزی ساختمان اصلی راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاوات اصفهان + تبریک بخاطر دستاورد ملی و تاسف برای کم اطلاعی از طرح پرچم کشور

راکتور تحقیقاتی اصفهان به عنوان یک راکتور تحقیقاتی چند منظوره از نوع استخری و با خنک کننده و کند کننده آب سبک با توان حرارتی ۱۰ مگاوات بوده و سوخت این راکتور از نوع اکسید اورانیوم-آلومینیوم به‌صورت صفحه‌ای و با غنای ۲۰ درصد است.

این راکتور تحقیقاتی به‌منظور ایجاد یک چشمه نوترونی قوی و با شار نوترونی بالا برای کاربری و اهداف مختلفی طراحی و ساخته خواهد شد.

آغاز بتن‌ریزی ساختمان اصلی راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاوات اصفهان + تبریک بخاطر دستاورد ملی و تاسف برای کم اطلاعی از طرح پرچم کشور

مهم‌ترین اهداف و کاربری‌های اصلی این راکتور تحقیقاتی، انجام آزمون‌های عملکردی سوخت و مواد هسته‌ای، تولید رادیوایزوتوپ‌های صنعتی و رادیودارو‌ها و توسعه بیم لاین‌های نوترونی برای کاربری‌های مختلف نظیر رادیوگرافی، پراش‌سنجی، آنالیز مواد، تولید سیلیکون نیمه هادی و چشمه نوترون سرد و آموزش و تحقیقات است.

این راکتورتحقیقاتی با دارا بودن شارنوترونی مناسب و طراحی تجهیزات متعدد پرتودهی در داخل و اطراف قلب راکتور، ظرفیت‌های تولیدی و تحقیقاتی بالایی را برای تست انواع سوخت و موادهسته‌ای و تولید انواع رادیوایزوتوپ‌های پرکاربرد در حوزه‌های مختلف صنعت (نظیر کبالت و ایریدیوم و...) و سلامت (نظیر تکنسیوم، ید، ساماریوم، لوتسیوم و ...) در کشور ایجاد خواهد کرد.

ظرفیت‌های تولیدی این راکتور نه تنها کشور را در زمینه رفع نیاز‌های فعلی و آتی بی‌نیاز خواهد کرد بلکه می‌تواند ظرفیت‌های بسیار مناسبی را برای صادرات محصولات و خدمات در سطح منطقه و جهانی برای ایران ایجاد کند.

طراحی و ساخت این راکتور براساس آخرین استاندارد‌ها و ضوابط ملی و بین‌المللی در حوزه‌های مختلف ایمنی هسته‌ای، پرتوی و حوزه‌های گوناگون مهندسی و تحت نظارت مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور و با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و روز دنیا و نیز با تکیه بر دانش و تجربه متخصصان صنعت هسته‌ای کشور به‌صورت کاملا بومی انجام خواهد شد.

گفتنی است صبح روز (دوشنبه) ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ و همزمان با سفر معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به اصفهان، پروژه واحد نیمه صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» در سایت UCF راه‌اندازی شد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دولت، تاریخ انتشار: 16بهمن1402، کدخبر: 436783، dolat.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین