پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۱۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
رئیس مرکز آموزش و پژوهش کمیته امداد کشور گفت: رویکرد مددجومحوری با توانمندسازی مددکاران و جامعه امدادی به‌عنوان رویکرد اصلی و کلان آموزش و پژوهش باید در اولویت قرار گیرد.

شعار سال : در دنیای پر تلاطم امروز که تغییرات سریع و پیچیده محیطی، نظم و آرامش حاکم بر سازمان‌ها را در نوردیده است، تحقق اهداف سازمان‌ها اتفاقی نیست و این مهم نیاز به برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک دارد.

با توجه به اینکه کمیته امداد به عنوان یک نهاد اجتماعی از این تغییرات محیطی مصون نیست و تحقق اهداف مقدس آن بدون برنامه‌ریزی و آموزش‌های لازم میسر نمی‌شود، اداره آموزش و پژوهش این نهاد استراتژی‌های مناسب برای تحقق اهداف این نهاد با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و نیازهای جامعه هدف را به صورت علمی تهیه و تدوین می‌کند.


با سیّد هاشم موسوی، رئیس مرکز آموزش و پژوهش کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور، مصاحبه‌ای انجام شده است که در ادامه می‌خوانید:

* لطفاً دلیل حضور خود در کمیته امداد استان فارس را بفرمائید؟

موسوی: یکی از فلسفه‌های حضور ما در استان‌ها این است که مرکز آموزش و پژوهش کمیته امداد کشور در رویکرد جدید بر این نکته تأکید دارد که علاوه بر رویکردهای کلان و راهبردی باید در جهت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی صحیح، به مسائل و مشکلات خود در فضای صف و صحنه‌هایی که منجر به خدمت‌رسانی به مددجویان می‌شود، توجه جدی داشته باشد.

اگر کمیته امداد بتواند مسائل خود را در شرایط ارائه خدمت در استان‌ها و شهرستان‌ها و به‌عبارتی صف اول و خط مقدم خدمت‌رسانی دقیق‌تر تشخیص دهد بهتر ‌می‌تواند راهکارها و سیاستگذاری‌ها را در برنامه‌ریزی‌های کلان به منظور پاسخ و ارائه خدمت مطلوب به مددجویان به‌عنوان ولی نعمتان واقعی این نهاد مقدس، الهی و ارزشی ارائه دهد و اجرایی و عملیاتی کند.

* آیا مرکز آموزش و پژوهش کمیته امداد کشور، عملکرد استان‌های مختلف در این حوزه را بررسی کرده است؟ وضعیت استان فارس را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موسوی: شاید هنوز شرایطی فراهم نشده باشد بررسی مقایسه‌ای بین استان‌های کشور انجام شود، هرچند این اقدام لازم است اما در زمینه آنچه که به‌عنوان برنامه‌های آموزشی و پژوهشی به استان در هدف‌گذاری‌ها ابلاغ شده استان فارس برنامه‌های خود را به نحو مطلوبی انجام داده است.

با توجه به تغییر و تحولات جدید در کمیته امداد باید در کل کلان آموزش و پژوهش پوست‌اندازی‌ها و تغییراتی صورت گیرد و رویکرد مددجومحوری و در اصل پاسخ به نیاز مددجویان با توانمندسازی مددکاران و جامعه امدادی در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی اعم از خدمات اجتماعی، فرهنگی، اشتغال و غیره بیش از پیش، به‌عنوان رویکرد اصلی و کلان آموزش و پژوهش باید در اولویت قرار گیرد.

* اجرای رویکرد جدید کمیته امداد کشور در بحث آموزش و پژوهش نیاز به چه الزاماتی دارد؟

موسوی: در این راستا باید در یک سری برنامه‌های آموزشی و پژوهشی اصلاحاتی انجام شود، در حوزه آموزش همانطور که عرض کردیم نیازسنجی واقعی بر اساس شرایط شاغلان در سطح ملی، استانی و منطقه‌ای یک امر ضروری است که در حال انجام و نهایی شدن است.

پرهیز از تاکید بیشتر بر آموزش‌های بلندمدت و تدوین برنامه‌ها و اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت بر اساس نیاز واقعی به لحاظ دانشی و مهارتی در چارچوب اهداف حوزه‌های تخصصی یکی از ضروریاتی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد که البته در این زمینه تدوین درس‌نامه‌های خاص کمیته امداد با رویکرد نهادی ارزشی و انقلابی در عرصه‌های خدمات اجتماعی و امدادی، یکی از اصلاحات اساسی خواهد بود.

در این زمینه مقدمات اجرا و تدوین فراهم شده است که امیدواریم بتواند در عرصه عمل در راستای توانمندسازی، اثرات خود در ارائه خدمات را نشان دهد. اما در امر پژوهش به نظر بنده آنچه که در سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مورد انتظار است انتقال دانش در کنار تجربه و نقش دانش در تصمیم‌سازی درست و مطلوب و به‌عبارتی کاربردی کردن دانش بایستی در اولویت اول مدنظر باشد.

اگرچه بنا بر ضرورت به پژوهش‌های بنیادی هم در برخی زمینه‌هایی که کار جدی نشده باید پرداخت، اما اولویت اول کاربردی کردن و استفاده از ظرفیت دانش در فضای اجرایی مدنظر هست. ما در مرکز به دنبال همین موضوع هستیم و ساز و کارهای عملیاتی شدن این هدف، در قالب نظام‌نامه در آینده نزدیک به کل کشور ابلاغ می‌شود.

* در نظام‌نامه جدید آموزش و پژوهش کمیته امداد کشور چه مسائلی مورد تأکید و توجه بیشتر قرار می‌گیرد؟

موسوی: در این نظام‌نامه با توجه به رهنمود و ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری، اسناد بالادستی و مأموریت‌های مصرح در اساسنامه کمیته امداد، و تاکیدات و جهت‌دهی‌های رئیس کمیته امداد و مبانی علمی موجود، پس از استخراج اصول و ارزش‌های حاکم بر نظام‌نامه، اهداف و راهبردهایی در کل کلان آموزش و پژوهش تدوین و متناسب با راهبردهای آموزشی و پژوهشی اقدامات عملیاتی در هر حوزه مشخص شده است.

ما سعی کردیم در تدوین این نظام‌نامه نگاه همه‌جانبه به مسائل امداد داشته باشیم و عمدتاً در این الزامات توجه به برنامه‌ریزی راهبردی در طراحی‌ها مدنظر قرار گرفته است.

* آیا این رویکرد در بحث مسائل اجتماعی نیز درست است و قابلیت اجرا دارد؟

موسوی: به‌طور قطع سعی شده که این نظام‌نامه آموزشی و پژوهشی بتواند در مسائل اجتماعی قابلیت اجرا و پاسخگویی به مسائل را داشته باشد. ما مسائل اجتماعی را مسائل پیچیده می‌دانیم و معتقدیم عدم دقت در تغییرات اجتماعی با توجه به پیچیدگی، سرعت، تنوع و ابهامات تغییرات اجتماعی بعضاً می‌تواند سیستم را دچار غافلگیری کند، بر این اساس معتقدیم برخی مسائل را بایستی با رویکرد روندپژوهی و آینده‌پژوهی دنبال کنیم تا بتوانیم امکان مدیریت تغییرات را به سمت و سوی ارزشهای خود هدایت کنیم.

* یکی از مهم‌ترین رسالت‌های کمیته امداد فقرزدایی و محرومیت‌زدایی است، مرکز آموزش و پژوهش این نهاد در این زمینه چه راهکارهای اجرایی و عملیاتی ارائه می‌دهد؟

موسوی:نه تنها رصد مسائل فقر و محرومیت و پدیده‌های ناشی از فقر و محرومیت یکی از وظایف اصلی آموزش و پژوهش کمیته امداد است بلکه همه اجزاء و حوزه‌های کمیته امداد در فضای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی عملیاتی و اجرایی بر این موضوعات توجه ویژه دارند و در این زمینه امروز می‌بینیم چه در گذشته و چه در حال کمیته امداد در فضای کلان خودش برنامه‌ها و جهت‌گیری‌های خوبی در جهت ارائه خدمات به جامعه هدف و مددجویان خود داشته است.

به نظر بنده در نگاه حاکمیتی و در فضای راهبردی و کشورداری نیز باید به سمت سیاست‌هایی رفت که از بروز شکاف طبقاتی و محرومیت‌ها جلوگیری و در ایجاد فضاهای اشتغال و اقتصاد پویا با رویکرد تولید ثروت ملی گامهای اساسی برداشته شود.

یکی از راهبردهای کلان در این زمینه تعیین مسیر و جهت‌گیری رشد و پیشرفت در کشور هست که بارها توسط مقام معظم رهبری راه پیشرفت درون‌زا و برون‌گرا مورد تأکید قرار گرفته است.

در این ارتباط استفاده از الگوهایی که ما را به لحاظ استفاده از ظرفیت‌های درونی ترغیب و استحکام درونی نظام ما را در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رقم می‌زند باید به‌عنوان اولویت اصلی در تمام ارکان کشور جاری و ساری باشد.

بنده اعتقاد دارم که بخش عمده فقر، محرومیت و پدیده‌های اجتماعی و آسیب‌های ناشی از فقر و محرومیت مربوط به سیاست‌هایی است که از سوی نظام استکبار و نظام‌های غربی برکشورهای دیگر در قالب سیاست‌های حداکثرسازی سود و ایجاد شکاف بر دیگر کشورها تحمیل می‌شود و درک این موقعیت و مبارزه با این شرایط و اتخاذ برنامه‌های مبتنی بر رویکرد دینی و ارزشی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ نشرخبر : 2 آذر 1394 کد مطلب : 924169 www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین